La detta inlägg ursprungligen i "Golv" men det blir kanske lite med svar här...

Har blivit erbjuden av mitt lokala hyvleri att köpa ett kvartssågat 32mm golv i 5-7tums bredd för ett väldigt bra pris. Det skiljer en hundring mot "normal" sågat golv per kvadrat.

Är det någon som har bilder på och erfarenheter av ett sådant golv? Såvitt jag vet så används kvartssågat virke mest till båtar.
 
Kvarts / kvartersågat virke användes alltid till golv förr. Stående årsringar ger mycket högre slitstyrka, men man får ut mindre ur en stock än med modernare sågmetoder. Jag skulle alla dagar i veckan välja det golvet!

Om det går, se till så att det är hyvlat så att kärnsidan är uppåt. Ger snäppet slitstarkare golv och govet kupar sig åt rätt håll om det kupar sig...
 
Dr_Jerkyll skrev:
Om det går, se till så att det är hyvlat så att kärnsidan är uppåt. Ger snäppet slitstarkare golv och govet kupar sig åt rätt håll om det kupar sig...
Om det är kvartssågat så kommer väl kärnsidan varken uppåt eller neråt. Den kommer väl snarare "åt sidan".
 
Nån som har en bild?
 
Faidros skrev:
[bild]

Cutting Patterns on a Peterson Portable Sawmill
Jo, den biten visste jag, tänkte mer än bild på hur ett sånt golv verkligen ser ut. Det lär ju bli ganska randigt...
 
Ja, kolla här. Speciellt mycket randigare blir det inte, eftersom det förhoppningsvis är kärnved och tättvuxet. Skulle också alla dagar i veckan välja det. Däremot är det en myt att det alltid var så man gjorde förr. Snarare är det nog just de golven som är bevarade, och som fanns i bättre bostäder. I vårt torp ligger golv från 1890, och det är riktigt dåliga brädor som användes här, dock kilsågade och med lös fjäder. Definitivt liggande årsringar, stickigt och dant.

Bilder: Föllinge Golv AB – massiva trägolv – furugolv, grangolv, ekgolv och andra träslag
 
Faidros skrev:
Om det är kvartssågat så kommer väl kärnsidan varken uppåt eller neråt. Den kommer väl snarare "åt sidan".
Men min erfarenhet är att årsringarna får en kärnsida då årsringarna aldrig står precis rakt upp... Om man ser på din bifogade bild och tänker på hur årsringarna går så ser man ju att det bara är de plankor som som radierar direkt ut från centrum som får stående årsringar.
 
Nu har jag beställt iallafall... 350kr/m2 tycker jag är billigt. Bara att avvakta leverans. :)
 
  • Gilla
mrpeterteter
  • Laddar…
Dr_Jerkyll skrev:
Men min erfarenhet är att årsringarna får en kärnsida då årsringarna aldrig står precis rakt upp....
Jo, jag såg det där också när jag googlade efter bilder. Det ser inte riktigt ut som jag trodde. Har för mig att jag har sett båtar byggda med sådana brädor, och de såg mer "smalrandiga" ut. Men då kanske man bara hade använt sådana brädor som utgår rakt från centrum?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.