Hemmakatten
Och vad gör en sk seriös pepper när flera hungriga bostadslösa familjer knackar på dörren och ber om hjälp? Skjuter dom, mutar bort de vid grinden eller vad?

Jag menar att för samhällets överlevnad så krävs det samarbete människor emellan.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Hemmakatten
Myrstacken Myrstacken skrev:
Mina barn är sådana att om inte menyn innehåller korv eller köttbulle/köttfärsås s¨kan dom inte äta--
Så jag lär bli barnlös ganska snabbt om krisen kommer.. eller nej förlåt inte om utan NÄR krisen kommer för det kommer den ju göra enligt flera här
Du får vänja barnen vid annan mat. Att barnen bara äter falukorv (skitmat för övrigt) är enbart föräldrarnas fel. Våra fem barn åt med glädje varierad kost, även falukorv men det var bara i skolan.
 
buspojken buspojken skrev:
ja har bla cederroths kit xlarge, och ett Avsett för brännskador i förrådet. Sen finns såklart ett kit i varje bil. Och ett flertal mindre paket.
det där är väl bara första hjälpen för att stabilisera skadan inför transport? Det är ju vad alla bör ha tillgång till hemma/i bil och inte så mkt prepp. För sen behöver du grejer för att åtgärda själva skadan så det kan läka.

Om vi nu är i prepp tankar så får vi väl utgå från att ambulansen inte kommer och kör dig till närmsta sjukhus utan det behövs ordnas på annat sätt. Du kommer behöva sterilisera och sy sårskador, häva infektioner, vätska upp med dropp, ha tillgång till basic läkemedel som tyvärr är receptbelagda i allt större utsträckning.

Eller ni fyller garagen med burkmat för en månad men tänker att sjukvården kommer fortsätta fungera normalt? Har svårt att se att era grannar går till jobbet utan mat i magen. Eller ens kan ta sig till jobbet om de nu inte har bensin till bilen
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
T TH885 skrev:
Jag har preppat genom att köra bensin och dieselbil så jag slipper bli stående utan möjlighet att komma någonstans om elen går.
Gammal tråd iofs, men det hjälper ju inte
Har elen gått så funkar varken pumpar eller betalsystem på macken heller.
Och den energi du har i fordonet är det du kan använda, oavsett om det är el, bensin eller diesel.

Det finns en lite uppsida i vissa scenarior med bensin/diesel då man kanske i riktigt långvarig kris kan handpumpa bränsle, så länge vi har något att få tag på i Sverige dvs. Där har elen dock en fördel i andra scenarier då vi kan producera egen el i Sverige, och mha tex solceller tom i byn eller på eget hus, även om det skulle ta ett antalö dagar med bra sol att ladda elbilen.

Preppermässigt bör en laddhybrid som klarar flera bränslen vara det bästa...
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Gammal tråd iofs, men det hjälper ju inte
Har elen gått så funkar varken pumpar eller betalsystem på macken heller.
Och den energi du har i fordonet är det du kan använda, oavsett om det är el, bensin eller diesel.

Det finns en lite uppsida i vissa scenarior med bensin/diesel då man kanske i riktigt långvarig kris kan handpumpa bränsle, så länge vi har något att få tag på i Sverige dvs. Där har elen dock en fördel i andra scenarier då vi kan producera egen el i Sverige, och mha tex solceller tom i byn eller på eget hus, även om det skulle ta ett antalö dagar med bra sol att ladda elbilen.

Preppermässigt bör en laddhybrid som klarar flera bränslen vara det bästa...
Funkar inte elverk på mackar? Bör väl göra det så länge de är fyllda.
 
Hade nog inte velat förlita mig på en förbränningsmotor i kristider.
Möjligtvis hade de en otrlig driftsäkerhet på den tiden det var tändkulor och flera hundra kilo för någon ynka hästkraft. Men dagens motorer är otroligt beroende av massa högteknologi för att alls fungera. Minsta packning, givare, specialslang, databox som ger sig så är hela maskinen oanvändbar.
Elbilar är betydligt enklare i detta sammanhang, nästan ingenting som kan gå fel.
 
  • Haha
lassebrun
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Hade nog inte velat förlita mig på en förbränningsmotor i kristider.
Möjligtvis hade de en otrlig driftsäkerhet på den tiden det var tändkulor och flera hundra kilo för någon ynka hästkraft. Men dagens motorer är otroligt beroende av massa högteknologi för att alls fungera. Minsta packning, givare, specialslang, databox som ger sig så är hela maskinen oanvändbar.
Elbilar är betydligt enklare i detta sammanhang, nästan ingenting som kan gå fel.
Det är ju ändå ganska enkelt att fixa en bensinbil om man är lite händig.

Eller du kan fixa din tesla när mjukvaran krasha?
 
  • Gilla
jsiei97
  • Laddar…
engs
R Rkarlsson skrev:
Det är ju ändå ganska enkelt att fixa en bensinbil om man är lite händig.

Eller du kan fixa din tesla när mjukvaran krasha?
Fast då får man nog ha en äldre bil, annars sitter du snart i samma sits.
En elbil till vardags och en äldre man använder som byggbil (eller annat område så den används regelbundet) utan annan elektronik än en radio, kanske vore optimalt?

Angående elbil och solceller, så måste man väl då se till att det går att köra sk ödrift för att det ska vara värt något? Eller hur enkelt är det att fulkoppla vid en kris?
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
engs engs skrev:
Fast då får man nog ha en äldre bil, annars sitter du snart i samma sits.
En elbil till vardags och en äldre man använder som byggbil (eller annat område så den används regelbundet) utan annan elektronik än en radio, kanske vore optimalt?

Angående elbil och solceller, så måste man väl då se till att det går att köra sk ödrift för att det ska vara värt något? Eller hur enkelt är det att fulkoppla vid en kris?
En "kriskoppling" kan nog gå hyfsat om du använder den vanliga 230V "långsamladdaren".
Koppla solcellerna, via invertern direkt till laddaren. Det kräver dock bra med sol så du kommer över en minimiumgräns så den inte slår ifrån dock. Ofta kan du ställa in på laddaren ,eller i bilen, vilken ström du kan ladda med så om du drar ned den så kanske det kan funka även en mulen sommardag, men tar ju lång tid dock.
Har man lagring i sin solcellsanläggning så går det ju mycket bättre - då kan man "köra på" med lagom takt och låta solcellerna ladda på när sol finns.
 
R Rkarlsson skrev:
Det är ju ändå ganska enkelt att fixa en bensinbil om man är lite händig.

Eller du kan fixa din tesla när mjukvaran krasha?
Det är väl i så fall lika sannolikt att mjukvaran i din bensinare eller diesel kraschar (om den inte är >30 år gammal) ?
 
engs engs skrev:
Fast då får man nog ha en äldre bil, annars sitter du snart i samma sits.
En elbil till vardags och en äldre man använder som byggbil (eller annat område så den används regelbundet) utan annan elektronik än en radio, kanske vore optimalt?

Angående elbil och solceller, så måste man väl då se till att det går att köra sk ödrift för att det ska vara värt något? Eller hur enkelt är det att fulkoppla vid en kris?
Så gammal bil behöver du inte sikta på. 10-15 ungefär. Hade en renault megane 10 och det var fullt skruvbart utan datorer. Om du köper med elektriskt handbroms får du kanske se till att fixa en liten dongel så du kan byta. Värre är de med elbilar som kapsejsar, kan inte tänka mig att en enda elbil kommer med vajerdragna handbromsar.

Vid en riktig kris hade jag aldrig funderat på batteridrivet alls. Fyll upp nån ibc tank med bränsle och göm och köp en bensin ellerdiesel och en verktygslåda.
 
R Rkarlsson skrev:
Funkar inte elverk på mackar? Bör väl göra det så länge de är fyllda.
Jo om macken har ett elverk.
Betalning får man dock lösa kontant

Är det vanligt ?
Jag har aldrig sett eller hört talas om det...Möjligen på mindre mack på landet då där ägaren är mer löst anknutet till någon leverantör. De stora kedjorna, och självtankningsmackarna kommer inte funka utan el, inte minst för att dom kräver uppkoppling till centralsystemet för betalning...
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Det är väl i så fall lika sannolikt att mjukvaran i din bensinare eller diesel kraschar (om den inte är >30 år gammal) ?
Tror inte riktigt det. På sin höjd styrbox. Men den byter du ju oftast själv med lite verktyg efter du snott en på skroten.
Varför tror folk att bensin/diesel är så grymt komplex att man måste ha en dator till allting? Inte konstigt det blir så brutalt dyrt och långdraget när mekaniska fel lämnas in till mekaniker som inte vill annat.
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Jo om macken har ett elverk.
Betalning får man dock lösa kontant

Är det vanligt ?
Jag har aldrig sett eller hört talas om det...Möjligen på mindre mack på landet då där ägaren är mer löst anknutet till någon leverantör. De stora kedjorna, och självtankningsmackarna kommer inte funka utan el, inte minst för att dom kräver uppkoppling till centralsystemet för betalning...
Men var inte ni prepper? Då ingår väl ett elverk i inventarielistan. Då tar du ju med dig det till macken. Att komma åt bränsletankarna bör gå också.
 
R Rkarlsson skrev:
Tror inte riktigt det. På sin höjd styrbox. Men den byter du ju oftast själv med lite verktyg efter du snott en på skroten.
Varför tror folk att bensin/diesel är så grymt komplex att man måste ha en dator till allting? Inte konstigt det blir så brutalt dyrt och långdraget när mekaniska fel lämnas in till mekaniker som inte vill annat.
Jag tror du underskattar komplexiteten hos en modern bil.
Med modern menar jag max ca 15-20 år gammal. Har du en äldre bil så börjar mekaniska delar säga upp sig, och visst kan man byta dom, men man måste få tag i dom också då...utan bil (om den står still)...

På "nyare" bilar finns det inte bara en styrbox för motorn, utan en för airbags, en för växellådan, en för infotainment osv osv. Ofta är dessa sammankopplade så du kan inte ta en och koppla in en annan från en annan bil utan att "para ihop" dom. Det beror dock lite på bilmärke/modell hur det funkar.
Du måste förtstås också felsöka bilen: DEt är inte så enkelt att om motorlampan lyser så är det styrboxen som sakll bytas. Det kan vara en av tiotals olika sensorer som inte gör som den ska. Utan dator vet du inte vilken (eller får byta alla en efter en för att prova dig fram....ibland krävs byte av flera eller både subsystem + sensorer)

Ibland kan man byta "rakt av" till något från skroten, även om den inte är parad, men bilen går då i "limp home" mode - vilket iofs i en zombieapokalyps kanske kan vara ok (att köra max 30, man tar sig ju fram), men annars funkar bilen rätt kasst och en elbil kan man ju på samma sätt byta både styrboxar och batterier på...

Jag tror det handlar mer om vad man är bekväm med också. Jag kan troligen klura ut vilka problem en bil har om jag bara kopplar upp mig och snackar med den, elbil eller bränsledriven. Är det ett stort fel (en viktig styrenhet) som har gett upp så behöver jag både en exakt sådan modell plus någon som kan programmera den. Har jag inte själv de verktygen (dator med rätt program och nycklar) så behövs en verkstad.
Det är rätt sällsynt att just sådana ECU'er ger upp dock, oftast är det givare runtikring. Då gäller det att klura ut vilken. På en elbil är det betydligt färre, dvs lättare. Men oavsett vilket så gör man helst det med en dator inte "för hand"...
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.