1 443 699 läst · 23 801 svar
1444k läst
23,8k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Allvetare
· Tullinge
· 5 995 inlägg
Allvetare
· Tullinge
· 5 995 inlägg
Nu vet jag att det är väldigt känsligt att kritisera Tesla. Men jag är nyfiken på kvaliteten och känslan är vad man förväntar sig för en bil i samma prisklass troligtvis bensin. Eller är överprissatt papperspress
Det jag gillar med Tesla är att.deras räckvidd är bättre
Det jag gillar med Tesla är att.deras räckvidd är bättre
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 142 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 142 inlägg
Jag tycker inte det är känsligt att kritisera Tesla, eller för den delen elbilar i allmänhet, så länge det görs sakligt.Bananskalare skrev:
Jag har ingen personlig erfarenhet av Tesla, men det jag läst/hört så är åtminstone den upplevda kvaliteten på bilarna inte alls i samma paritet som en bil från Mercedes, BMW eller Audi för ungefär samma prislapp. Jag tror dock inte att det beror på att bilen drivs av el istället för bensin eller diesel, utan snarare på att man har lägre kvalitetskrav generellt i USA. Jag har kört några amerikanska bilar, framförallt i USA och tycker generellt att kvaliteten är lägre än en motsvarande bil från Europa eller Japan. Amerikanerna jag talar med tycker däremot att det är en jättefin bil, så det är nog mer baserat på vad man är van med och vilka krav man ställer.
Kvaliteten (hur bilen är hopskruvad och material interiört) är lägre än på min BMW i samma prisklass. Långt under vad man kan vänta sig. Å andra sidan mycket finesser och gadgets och stor pekskärm (men det tycker jag är sämre än fysiska knappar).Bananskalare skrev:
Håller med ovan att det är amerikansk nivå på kvaliteten.
Kör tesla och min upplevelse är att kvalitén är extremt ojämn, både mellan olika bilar och att de tär stora variationer inom en bil.
Min har klarat sig utan större skador, men småfel som varit ganska dyra att fixa. Det har blivit bättre på nyare bilar, inte alls lika komplicerat att byta en detalj. Men skulle nog välja en tesla byggd i kina eller tyskland.
Vad som har gått sönder: handtag(Vanligt), elhiss, 4-vägs-ventil för kylvätska(Vanligt fel), AC(Sten in i kondensorn), taklucka(Felmonterad) och styrservo(fel bult monterad). Vet inte om det är mycket eller lika på 3 år.
Styrservo och taklucka gick på garantin, det andra(Förutom handtaget) gick på försäkring. Totalt kanske 15000-20000:- från min plånbok.
Min har klarat sig utan större skador, men småfel som varit ganska dyra att fixa. Det har blivit bättre på nyare bilar, inte alls lika komplicerat att byta en detalj. Men skulle nog välja en tesla byggd i kina eller tyskland.
Vad som har gått sönder: handtag(Vanligt), elhiss, 4-vägs-ventil för kylvätska(Vanligt fel), AC(Sten in i kondensorn), taklucka(Felmonterad) och styrservo(fel bult monterad). Vet inte om det är mycket eller lika på 3 år.
Styrservo och taklucka gick på garantin, det andra(Förutom handtaget) gick på försäkring. Totalt kanske 15000-20000:- från min plånbok.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 367 inlägg
Tycker själv att Mercedes har tappat mark när det gäller gnissel & gnek på sista tiden. Eller typ robusthet hur väl genomtänkt inredningen är.
Tesla är helt okej och nya Kia/Hyundai är riktigt bra. Lätt i nivå med BMW. Sen är det lite en smaksak vilken design man gillar. Hårda/mjuka material och så, Tesla är väldigt avskalad och clean inuti. Det är bara att åka och provsitta.
VW har t.ex. växelspaken jag gillar, men touchknappar. Skoda riktiga knappar och Seat/Skoda lite finare inredning.
Audi är som en Audi brukar vara, stabilt.
Hur man ser ut från förarsätet också, panorama på Tesla medans mer i bilen på de "vanliga"
Tesla är helt okej och nya Kia/Hyundai är riktigt bra. Lätt i nivå med BMW. Sen är det lite en smaksak vilken design man gillar. Hårda/mjuka material och så, Tesla är väldigt avskalad och clean inuti. Det är bara att åka och provsitta.
VW har t.ex. växelspaken jag gillar, men touchknappar. Skoda riktiga knappar och Seat/Skoda lite finare inredning.
Audi är som en Audi brukar vara, stabilt.
Hur man ser ut från förarsätet också, panorama på Tesla medans mer i bilen på de "vanliga"
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 367 inlägg
Räckvidd/förbrukning och tillgång till laddnätverket är varför jag tycker Tesla model 3 är intressant, och att man faktiskt kan få tag på en till skillnad från Kia EV6Bananskalare skrev:
Leveranstiderna verkar ha dragit iväg ordentligt på de flesta elbilar på sistone. Beställde EV6an i oktober och fick den förra veckan, så vi hann väl precis innan allt brakade loss! Nu verkar det vara 12+ mån leveransJohannes Carlsson skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 367 inlägg
Tesla model 3 LR står det lev Maj om man beställer nu
Vet inte om det är att stolarna är högt upp eller om motorhuven är långt ner men tänker alltid när jag möter en Model 3 på Kalle Ankas bil. Ser ut som ratten är vid naveln och man ser hela överkroppen på den som kör. Får mig alltid att le.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 367 inlägg
Låg instrumentpanel och "motorhuv" är det som gör det. Det är en av anledningarna till att sikten är så "stor"
Allvetare
· Tullinge
· 5 995 inlägg
Tråkigt att kvaliteten inte är i höjd med priset.
Bra räckvidd är en fördel annars kanske Tesla bil världens Apple. Överprissat.
På vissa saker kan man jämföra elbil med en bensinbil. Kvaliteten hur den är ihopskruvad
Bra räckvidd är en fördel annars kanske Tesla bil världens Apple. Överprissat.
På vissa saker kan man jämföra elbil med en bensinbil. Kvaliteten hur den är ihopskruvad
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 367 inlägg
Jämför Tesla Model 3 mot BMW i4 så är Teslan inte så dyr, betydligt bättre räckvidd i verkligheten, laddar mycket snabbare och är 400kg lättare.Bananskalare skrev:
Jag har själv ingen erfarenhet av Tesla men det vore ju underligt om en så ny tillverkare direkt skulle nå upp i Merca/Audi/BMW nivå på chassi, interiör och annat som ingår i en bil på så kort tid. Nu kan jag inte historien bakom men de måste väl ha värvat ett gäng ingenjörer från den "gamla" bilindustrin för att konstruera allt annat än drivlinan? Sen skulle det byggas fabriker för montering etc. Jag tycker det är en imponerande resa de lyckats med.
Byggkvaliten på Tesla är ju ganska intressant att följa då det har hänt otroligt mycket genom åren. Ser man den senaste Model S Plaid så är det något helt annat jämfört mot tidigare Model S. Som från början var skeva handbyggda prototyper till serietillverkade bilar med usel QC, till något hyffsat och jämförbart med övriga biltillverkare på senare år och nu Plaid S som istället är helt unik på många sätt.
Skulle rekommendera att kolla på Sandy Monro YT kanal när de plockar isär en Model S Plaid, senaste avsnitten så ser man paketet med drivlinan och karosseridelarna som är pressgjutna - den byggkvaliten och ingenjörskonsten i chassit och drivlinan är helt otrolig. Ingen annan tillverkare har något liknade för serietillverkade bilar.
Även den upplevda kvalitén i interiören har fått sig ett rejält lyft. Tror även att Model Y tillverkade i Berlin ska få chassit formgjutet i två! delar. Det är rätt extremt jämfört mot hur man har tillverkat bilar de senaste 30åren...
Skulle rekommendera att kolla på Sandy Monro YT kanal när de plockar isär en Model S Plaid, senaste avsnitten så ser man paketet med drivlinan och karosseridelarna som är pressgjutna - den byggkvaliten och ingenjörskonsten i chassit och drivlinan är helt otrolig. Ingen annan tillverkare har något liknade för serietillverkade bilar.
Även den upplevda kvalitén i interiören har fått sig ett rejält lyft. Tror även att Model Y tillverkade i Berlin ska få chassit formgjutet i två! delar. Det är rätt extremt jämfört mot hur man har tillverkat bilar de senaste 30åren...