Funderar du på att rita huset själv? Här får du guidning av vår medlem Justus Andersson som är arkitekt.

Du kan läsa artikeln här: 9 saker att tänka på när du ska rita ditt eget hus

Välkommen att kommentera den här guiden! Ange nummer på den del av guiden du kommenterar, för det är en enda kommentarstråd till hela guiden.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
@corneliat som det hänvisas till som gjort ritningen som är med på bild... var hittar jag den användaren, då jag vill kolla några saker från ritningen
 
rampante rampante skrev:
@corneliat som det hänvisas till som gjort ritningen som är med på bild... var hittar jag den användaren, då jag vill kolla några saker från ritningen
Vad hände nu - nu försvann både Corneliats bild och hänvisning till att hon ritat huset... Nu ligger det en annan bild och projekt där istället?!
 
Spännande... Jag hämtar popcorn.
 
  • Gilla
rampante
  • Laddar…
rampante rampante skrev:
@corneliat som det hänvisas till som gjort ritningen som är med på bild... var hittar jag den användaren, då jag vill kolla några saker från ritningen
Jag bytte nog bild ungefär samtidigt som du frågade, för jag såg inga kommentarer i artikeln då. :)

Det var en bild från den här tråden:https://www.byggahus.se/forum/threads/vi-ritar-hus-synpunkter-mottages.255432/
 
Ett till tips är att rita ut rätt tjocklek på väggarna direkt då de slukar mycket boyta :love:

Annat bra tips är att rita upp det i ett 3D-program så man får en rumslig känsla med rätt proportioner :love:

Sista tipset är att rita utifrån sin budget så man inte behöver kompromissa i slutet eller helt plötsligt inte har råd att fullfölja :love:
 
  • Gilla
Riemann
  • Laddar…
Kul att vårt hus är med ovan :D
Vi älskar huset. Är helt magiskt.
Huset är så långt ifrån ett rektangulärt typhus med sadeltak man kan komma :crysmile:
Passar kanske inte alla att bygga så annorlunda och komplext men för oss har det varit en så häftig resa.
I år kommer vi bygga de svävande terrasserna och takterrassen mm.
Titta gärna in på vår Instagramsida om ni vill se mer :love:
www.instagram.com/villa_alsvik/

Mvh
Jakob & Petra
Villa Alsvik
 
  • Älska
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Något jag i alla år sätter extra stort värde på inifrån huset är hur välplacerade fönstersättningarna är och att det finns siktlinjer.
 
Redaktionen Redaktionen skrev:
Funderar du på att rita huset själv? Här får du guidning av vår medlem Justus Andersson som är arkitekt.

Du kan läsa artikeln här: 9 saker att tänka på när du ska rita ditt eget hus

Välkommen att kommentera den här guiden! Ange nummer på den del av guiden du kommenterar, för det är en enda kommentarstråd till hela guiden.
Tänk även på att gestalta ditt hus på så sätt att du inte bara utgår från dina egna behov och krav utan även på att huset kanske en gång skall säljas. Då gäller det att inte ha haft alltför personliga inputs på sitt hus.
 
Personligen tycker jag det är ett astråkigt sätt att tänka. Bygger man ett hus för sig själv kanske man inte känner sig sugen på att sälja snart. Visst kan man ha det som en tanke, men vitsen med att bygga hus går förlorad om man ska bygga ett hus som passar alla.
 
  • Gilla
wildeside och 2 till
  • Laddar…
G GladanS skrev:
Personligen tycker jag det är ett astråkigt sätt att tänka. Bygger man ett hus för sig själv kanske man inte känner sig sugen på att sälja snart. Visst kan man ha det som en tanke, men vitsen med att bygga hus går förlorad om man ska bygga ett hus som passar alla.
Nu menar jag som exempel bara ett sovrum i hela huset som grannhuset hade, det blev svårsålt när det var dags. Som en som jobbat med hus hela mitt liv har jag sett skräckexempel på när hemmaritaren har funderat ut sina lösningar
 
  • Gilla
Charlieoskar
  • Laddar…
G GladanS skrev:
Personligen tycker jag det är ett astråkigt sätt att tänka. Bygger man ett hus för sig själv kanske man inte känner sig sugen på att sälja snart. Visst kan man ha det som en tanke, men vitsen med att bygga hus går förlorad om man ska bygga ett hus som passar alla.
Jo men finns nog en medelväg att gå iaf istället för att köra på sitt egna race och bygga för här ska man bo till döden. Kolla bara på Grand Design Sverige och deras 44 miljonersvilla i Sthlm som redan efter ett år är till salu trots att dom skulle bo där för alltid. Knepig planlösning och få rum på 264kvm.
https://www.hemnet.se/bostad/villa-6rum-danderyds-kommun-stenkroksvagen-2a-18168497
 
  • Gilla
carsten47
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.