Ursäkta för den kassa rubriken :)

Bor i en 3a i en förening med 55 lägenheter. Min lägenhet renoverades ganska genomgående för ca 5 år sedan, med flytt av kök och utbyggnad av badrum. Då sattes två tappvattenfördelare in, en för varmvatten och en för kallvatten. Jag har fyra tappställen; kök, tvättställ, dusch och wc (endast kallvatten). Det sitter ballofixer innan fördelarna. Allt finns innanför en lucka i badrummet och är mitt ansvar som lägenhetsinnehavare.

För några månader sedan försvann varmvattnet helt i tvättstället. Jag bytte insats men det hjälpte inte. Provade att ta bort kranen helt, det kom inte en droppe varmvatten även när jag öppnade ballofixen helt. Pga covid var det svårt att få fram en röris så jag lät saker bero. Nu för någon vecka sedan börjar även duschen att strula, vattnet blir "varmt" men inte lika bra som den har varit. I köket har jag dock fullt tryck och full värme.

- Föreningen har uppvärmning via fjärrvärme, varmvatten finns mao hela tiden och i obegränsad mängd.
- Tappvattenkretsen håller korrekt temperatur (dvs runt 48 grader) vilket är kontrollerat i fjärrvärmecentralen.
- Inga grannar har problem (sitter i styrelsen och är det minsta problem kommer klagomålen direkt).

Så, vad kan vara fel? Kan något i fördelaren vara trasigt? Har inte varit och skruvar något på de svarta rattarna innan det strulade. Inget händer när jag vrider på tvättställets ratt (den snurrar men inget vatten kommer). Dusch och kök kan jag stänga av med rattarna. Ska man knacka på den lite kanske? På bilden har jag skruvat av hatten för att kolla närmre, men blir inte klokare.

Hjälp!
VVS-fördelare med uppmärkta rattar för kök, dusch, tvättställ och wc i ett förråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Johhhan
Det är inget svar på din fråga, utan jag reagerade på detta:
P Putt skrev:
- Tappvattenkretsen håller korrekt temperatur (dvs runt 48 grader) vilket är kontrollerat i fjärrvärmecentralen.
Det är för låg temperatur på tappvarmvattnet. Det ska efter tappstället ha en temperatur på minst 50 grader, och ingenstans i installationen ska temperaturen gå under detta. Utgående tappvarmvatten ska hålla en temp på 50-60 grader, men det är vanligt att låta temperaturen ut från undercentralen vara minst 55 grader, då man tänker sig att isoleringen är dimensionerad för en temperatursänkning på högst 5 grader.
 
  • Gilla
Putt
  • Laddar…
Det skulle kunna vara en termostatblandare som strular med en dålig backventil inne hos dig. Vi hade mycket strul liknande ditt i samfälligheten jag bodde i tidigare, då skrev jag information och manual enligt länken nedan, testa kika på den och se om du kommer fram till något:) skulle tippa på att det är backventilen i din duschblandare som är paj.

https://slagverket-samf.se/el-vvs-och-anl-ggning/vvs-information-fels-kning
 
  • Gilla
Putt
  • Laddar…
Johhhan Johhhan skrev:
Det är inget svar på din fråga, utan jag reagerade på detta:

Det är för låg temperatur på tappvarmvattnet. Det ska efter tappstället ha en temperatur på minst 50 grader, och ingenstans i installationen ska temperaturen gå under detta. Utgående tappvarmvatten ska hålla en temp på 50-60 grader, men det är vanligt att låta temperaturen ut från undercentralen vara minst 55 grader, då man tänker sig att isoleringen är dimensionerad för en temperatursänkning på högst 5 grader.
Tack, ber vaktis ta en titt på den!
 
  • Gilla
Johhhan
  • Laddar…
Richard Malmö Richard Malmö skrev:
Det skulle kunna vara en termostatblandare som strular med en dålig backventil inne hos dig. Vi hade mycket strul liknande ditt i samfälligheten jag bodde i tidigare, då skrev jag information och manual enligt länken nedan, testa kika på den och se om du kommer fram till något:) skulle tippa på att det är backventilen i din duschblandare som är paj.

[länk]
Kanon, tack för info! Ska kolla duschblandaren!
 
Jag följer upp min egen tråd.

Felet visade sig vara fördelaren som kärvat igen, en VVS-gubbe höll på i en timme innan han fick den att börja snurra igen. Även blandarventilen i duschen var dålig men huvudproblemet var fördelaren.

Tips för de med liknande lösning kan vara att någon gång per år motionera ventilerna lite grann.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.