Hej,

Ska börja göra iordning tomten i sommar och det är en hel del att.göra.
Har som många andra funderingar på att skaffa en egen liten grävare.

Så till dessa kina maskiner.
Har kollat på bl.a denna:
https://shandinggroup.com/pro/98.html.

Är det nån som har erfarenhet av en sån maskin.
Är det bara skräp eller funkar det utmärkt för hemma pul i trädgården.
Vad bör man kolla på? Motor,pump, hydralcyl mm.
Dessa kan fås med perkins eller Yanmar motorer.
Yanmar ska vara bra motorer vad jag förstår.

Men kom gärna med tips.
 
J jkbpower skrev:
Hej,

Ska börja göra iordning tomten i sommar och det är en hel del att.göra.
Har som många andra funderingar på att skaffa en egen liten grävare.

Så till dessa kina maskiner.
Har kollat på bl.a denna:
[länk].

Är det nån som har erfarenhet av en sån maskin.
Är det bara skräp eller funkar det utmärkt för hemma pul i trädgården.
Vad bör man kolla på? Motor,pump, hydralcyl mm.
Dessa kan fås med perkins eller Yanmar motorer.
Yanmar ska vara bra motorer vad jag förstår.

Men kom gärna med tips.
Hej.Jag beslutade efter omöjligt att få någon som kunde gräva hos mig så jag har beställt en grävare som kommer i mars.Jag tänkte mer på förvaring och dom är nog starkare än man tror fast dom är små.Som du är inne på så köpte jag en med kubota motor (3-cylinder) och då blir priset högre men sitta på en 1-cylindrig blir man nog tokig.Dom duger nog till att hålla på med i trädgården.Jag skickar ett pm så du kan kolla från den firman jag köpte ifrån.

PS: Måste man inte ha en för stor grävare så är det nog besiktningsplikt på maskiner från 1,5 ton min väger 1.2 ton och ska man ha på släpkärra så får ju grävaren inte väga för mycket.
 
Grannen har en sån där för uthyrning, det jag reagerade på var att styrspakar och reglage glappade och svarade sporadiskt efter en väldigt kort tid.
Sen saknade jag möjligheten att montera en roto-tilt, så du är begränsad till i vilken riktning skopan kan gräva och du får jobba med spade om du skall ”fin-lira”.
Men de är billiga, så det är väl vad man kan förvänta sig.
 
Kolla så du får ett "riktigt" CE intyg på den. Annars får man inte sälja den vidare till företag.

Jag var på gång att köpa en från Kina, men de hade bara påhittade intyg.
 
L
Vad går en sådan historia på - inklusive leverans och tullavgifter?
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Finns några som har importerat och gjort YouTube vide om maskinen tror att MOS har reportage på en Kina import
 
Bumpar denna tråd också.
Har en del grävjobb som väntar, och frågan är kan man köpa en grävare och sen sälja när samtliga arbeten är avklarade om 3 år? Eller är det hyra en minigrävare som är smartast rent ekonomiskt?
 
Köp ;):cool:
Dyrt men roligt och användbart och med en egen kan du gräva när du vill
 
Norrtull Norrtull skrev:
Bumpar denna tråd också.
Har en del grävjobb som väntar, och frågan är kan man köpa en grävare och sen sälja när samtliga arbeten är avklarade om 3 år? Eller är det hyra en minigrävare som är smartast rent ekonomiskt?
Det beror på...en kina-maskin är nog ingen idé att köpa, köper du en begagnad av känt märke går det lättare att sälja den vidare
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
Det beror på...en kina-maskin är nog ingen idé att köpa, köper du en begagnad av känt märke går det lättare att sälja den vidare
låter klokt när du skriver det.
 
T Taxture skrev:
Köp ;):cool:
Dyrt men roligt och användbart och med en egen kan du gräva när du vill
Man får bli traktens grävgubbe :cool:
 
Norrtull Norrtull skrev:
Man får bli traktens grävgubbe :cool:
Har kollat på denna.
Nante NT18DR.
1,8t med tre skopor. Tiltbar plan skopa och så är det längre sticka på denna så får lite bättre räckvidd.
Perkinsmotor och breddbara larver.
209.000:- plus moms.
https://www.multiva.se/maskiner/gravmaskiner/minigravare-nante-nt18-d/

Det är ju lite pengar men begagnade kina maskiner ligger inte så lågt i pris som man kan tro.
Plus att det är lätt att få tag i delar plus att det är billigt.
 
H
J jkbpower skrev:
Har kollat på denna.
Nante NT18DR.
1,8t med tre skopor. Tiltbar plan skopa och så är det längre sticka på denna så får lite bättre räckvidd.
Perkinsmotor och breddbara larver.
209.000:- plus moms.
[länk]

Det är ju lite pengar men begagnade kina maskiner ligger inte så lågt i pris som man kan tro.
Plus att det är lätt att få tag i delar plus att det är billigt.
om du har möjlighet att se den så åk å testa.
Finns de som säljer i Sverige.
Jag satt Inge gott i den.
Tyckte man satt väldigt rakt i den.
Vet jag inte hur den är nu men pedal för skoptilt var plasserad så när man körde tilten så fick man hålla hela foten i luften ( jobbigt ).
Den maskinen jag jag så vilar man foten på golvet och trycker med fot spetsen.
 
H Hallerudsbo skrev:
om du har möjlighet att se den så åk å testa.
Finns de som säljer i Sverige.
Jag satt Inge gott i den.
Tyckte man satt väldigt rakt i den.
Vet jag inte hur den är nu men pedal för skoptilt var plasserad så när man körde tilten så fick man hålla hela foten i luften ( jobbigt ).
Den maskinen jag jag så vilar man foten på golvet och trycker med fot spetsen.
Ja, ska försöka kolla på en först.
Tilt pedalen går säkert att modifiera om det är ett problem men sittställning kanske inte lika lätt.
Men som sagt det är en svensk firma som säljer den jag länkade till och man kan ju åka och kolla på maskinen.
 
H
J jkbpower skrev:
Ja, ska försöka kolla på en först.
Tilt pedalen går säkert att modifiera om det är ett problem men sittställning kanske inte lika lätt.
Men som sagt det är en svensk firma som säljer den jag länkade till och man kan ju åka och kolla på maskinen.
ja jag var till dom och såg på den med.

Men det föll för mig att man satt så rakt med benen, lite benplats.
Sen kanske jag tyckte att det var lite för mycket glapp för att va en ny maskin.

Köpte mig en hitachi ex17 begagnad.
Vet jag får mina pengar i retur om jag vill sälja.
Gav 70000 för maskinen.
Sen köpte jag kärra för 30000
Då har jag maskin med planerskopa, ripper, planeringsbalk, grävskopa, smalskopa, grip och borrtorn med tryckluftsdriven borrmaskin.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.