Hej alla.
Det här är mitt första inlägg på Byggahus.se
Jag har letat och skummat igenom åtskilliga trådar i hopp om att kunna besvara en del frågor jag har.
Vi äger och bor sedan 11 år tillbaka en fastighet strax utanför Helsingborg.
Huset är 1,5 plan med källare med boarea på cirka 114 kvm.
I takt med att våra barn växer så inser vi också att huset inte riktigt räcker till och har då tagit beslutet att bygga till cirka 60 kvm samt renovera och ändra den befintliga planlösningen.
Tillbyggnaden kommer att rymma kök, matsal samt vardagsrum.
Nuvarande vardagsrum kommer att göras om till två sovrum för barnen.
Ovanvåningen där det tidigare funnits tre små sovrum rivs ut och här skapar vi istället ett stort sovrum samt ett större badrum om cirka 16kvm. Även en klädkammare byggs.
Vi börjar på ovanvåningen för att framåt vår/sommar fortsätta med tillbyggnad.
Vi har haft en del hantverkare på plats och kan i ett tidigt skede konstatera att kostnaden bara för ovanvåningen skenar iväg.
All rivning gör vi själv.
Det vi behöver hjälp med är resning av två nya innerväggar, nya ytskikt (rep.gips, laminatgolv), el (5 vägguttag, strömbrytare samt installation av cirka 20 spotlights) elektrisk golvvärme, VVS (ändring av avlopp för dusch, handfat), ta bort två radiatorer samt koppla dessa till vattenburen golvvärme samt uppbyggnad och montering av nytt badrum med kakel och klinker.
En offert vi fått in hamnar på 485000:- innan ROT.
I denna offert innefattas arbete, grovmaterial samt material till vattenburen golvvärme och material till elektrisk golvvärme.
Materialkostnad 79300:-
Arbetskostnad 405700:-
Vi är väl införstådda med att det är kostsamt att renovera, men nästan en halv miljon för endast ovanvåning hade vi inte räknat med.
Då tillkommer även kostnad för färg, kakel, klinkers, golv samt badrumsinredning.
Vi törs knappt tänka på vad tillbyggnaden kommer att hamna på.
Hur ska vi kunna uppskatta vad som är en rimlig offert och vad som är ockerpris?
Vi har ingen tidigare erfarenhet av stora renoveringar men har under åren vi ägt fastigheten utfört löpande underhåll som vi till största del utfört själv.
Bifogar offerten om någon vill titta på den och eventuellt ge ett utlåtande om den verkar rimlig.
Mvh.
Offertlista med specificerade arbetsmoment och kostnader för en renovering, inklusive av VVS, elektriska installationer och ytskikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utdrag ur en offert med postade kostnader för resa, grovmaterial och löpande städning relaterat till ett renoveringsprojekt. Renoveringsoffert med kostnadsuppdelning, moms, skattereduktion och totalt offertvärde.
 
surris
L Lönn Mattias skrev:
Hej alla.
Det här är mitt första inlägg på Byggahus.se
Jag har letat och skummat igenom åtskilliga trådar i hopp om att kunna besvara en del frågor jag har.
Vi äger och bor sedan 11 år tillbaka en fastighet strax utanför Helsingborg.
Huset är 1,5 plan med källare med boarea på cirka 114 kvm.
I takt med att våra barn växer så inser vi också att huset inte riktigt räcker till och har då tagit beslutet att bygga till cirka 60 kvm samt renovera och ändra den befintliga planlösningen.
Tillbyggnaden kommer att rymma kök, matsal samt vardagsrum.
Nuvarande vardagsrum kommer att göras om till två sovrum för barnen.
Ovanvåningen där det tidigare funnits tre små sovrum rivs ut och här skapar vi istället ett stort sovrum samt ett större badrum om cirka 16kvm. Även en klädkammare byggs.
Vi börjar på ovanvåningen för att framåt vår/sommar fortsätta med tillbyggnad.
Vi har haft en del hantverkare på plats och kan i ett tidigt skede konstatera att kostnaden bara för ovanvåningen skenar iväg.
All rivning gör vi själv.
Det vi behöver hjälp med är resning av två nya innerväggar, nya ytskikt (rep.gips, laminatgolv), el (5 vägguttag, strömbrytare samt installation av cirka 20 spotlights) elektrisk golvvärme, VVS (ändring av avlopp för dusch, handfat), ta bort två radiatorer samt koppla dessa till vattenburen golvvärme samt uppbyggnad och montering av nytt badrum med kakel och klinker.
En offert vi fått in hamnar på 485000:- innan ROT.
I denna offert innefattas arbete, grovmaterial samt material till vattenburen golvvärme och material till elektrisk golvvärme.
Materialkostnad 79300:-
Arbetskostnad 405700:-
Vi är väl införstådda med att det är kostsamt att renovera, men nästan en halv miljon för endast ovanvåning hade vi inte räknat med.
Då tillkommer även kostnad för färg, kakel, klinkers, golv samt badrumsinredning.
Vi törs knappt tänka på vad tillbyggnaden kommer att hamna på.
Hur ska vi kunna uppskatta vad som är en rimlig offert och vad som är ockerpris?
Vi har ingen tidigare erfarenhet av stora renoveringar men har under åren vi ägt fastigheten utfört löpande underhåll som vi till största del utfört själv.
Bifogar offerten om någon vill titta på den och eventuellt ge ett utlåtande om den verkar rimlig.
Mvh.
[bild] [bild] [bild]
Tips är att försöka hitta ett företag man verkligen litar på, ta in en budgetoffert för att se på ett ungefär vart det kommer att hamna.
Sen låta det gå på löpande, det brukar vara det bästa på mindre projekt.

Kan förstå att det är svårt att hitta ett företag man verkligen litar på om man inte är i branschen. Men försök hitta referenser så gott det går.

16kvm badrum låter dyrt, mitt badrum på 4kvm som jag gjort allt själv på kostade 75 000:- i material exlusive all inredning (blandare, strömbrytare, belysning, dusch, toa etc).
 
  • Gilla
Qjanto
  • Laddar…
BirgitS
När det gäller kostnad för tillbyggnad så tror jag att det senaste jag såg i forumet från någon som hade byggt till var ungefär 40 000 kr/kvm och då var det bara vanliga rum. Ett kök kostar ju mer för då tillkommer vatten och avlopp förutom köksskåpen och vitvaror.

Det var innan de senaste två årens prisuppgång på byggvaror.
 
Jag tycker inte det ser konstigt ut, med tanke på vad badrum kostar bara för arbetet. Det är ett stort badrum med långt ifrån de billigaste alternativen, ni ska sänka innertaket (i hela övervåningen verkar det som), installera vattenburen golvvärme och elgolvvärme dessutom, osv.
 
Q
BirgitS BirgitS skrev:
När det gäller kostnad för tillbyggnad så tror jag att det senaste jag såg i forumet från någon som hade byggt till var ungefär 40 000 kr/kvm och då var det bara vanliga rum. Ett kök kostar ju mer för då tillkommer vatten och avlopp förutom köksskåpen och vitvaror.

Det var innan de senaste två årens prisuppgång på byggvaror.
Så 2.4 miljoner för 60kvm tillbyggnad? Det måste vara fel. För de pengarna får man ett nytt hus på 120kvm.
 
BirgitS
Q Adde byggahus skrev:
Så 2.4 miljoner för 60kvm tillbyggnad? Det måste vara fel. För de pengarna får man ett nytt hus på 120kvm.
Den tillbyggnaden var väl inte så stor. Men det kostar mer när man ska anpassa sig till befintligt hus som kanske har krypgrund eller källare så att det inte bara är att placera ut en betongplatta på marken, man ska ändra i bärande ytterväggar, och kanske riva upp delar av nuvarande tak för att kunna ansluta det nya osv.
 
Hemmakatten
Ni tänker ju bygga om hela huset! Och bygga till 60kvm!

Det kommer kosta många miljoner, och hela trädgården kommer att vara sönderkörd av diverse maskiner.

Mitt seriösa råd är att ni säljer huset. Och köper ett nytt hus med tillräcklig plats.

Det kommer att bli betydligt billigare.
 
S
Tre miljoner plus om ni lejer bort allt.
 
Bortsett från tillbyggnaden är det ganska mycket saker ni kan göra själva. Rivning är enklast och billigast. Annars får man ju betala. Hur många offerter har du tagit in ? ta in 5-7 st och jämför. Då får du iallafall ett svar på hur det spretar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.