Hejsan, jag närmar mig punkten då jag vill göra ett omtag på mitt wifi här hemma och behöver lite mentalt stöd .

Förutsättningarna:
Telia fiber med deras router.
Hus på ca 100kvm
Fristående garage med loft ovanpå ca 20m ifrån huset.
Loftet är mitt kontor där jag jobbar.
Har idag trådat nätverk i huset, samt utdraget nätverk till både garage och loft, så när jag jobbar på loftet kör jag trådat, vilket funkar fint och vilket jag avser att fortsätta med.

Använder enbart wifi för att surfa på telefonen i princip, men mycket poddar konsumeras både i hus, garage, loft samt trädgård om ca 2000kvm, vilket kräver wifi, då jag har dåligt mottagning. Med andra ord är hastighet över wifi inte så noga jämfört med täckning.

Idag har jag 2st accesspunkter med olika SSID. En i huset för husbehov med både 2,4 och 5ghz, funkar prima
En till AP som sitter i sovrummet, som ligger närmast garaget. Detta är en Edimax med riktigt stark förstärkning ( feta antenner), som gör att jag får bra täckning i garage och i trädgård.

Kruxet är att jag av någon anledning får kass mottagning med denna AP på loftet. Utöver då det vanliga problemet att jag ofta manuellt måste byta nätverk beroende på var jag är. Edimaxen funkar dåligt om jag är för nära den helt enkelt.

Gjorde en gång ett försök att byta ut min Edimax emot en Ubiquiti UniFi, men den var helt värdelös på lite avstånd tyvärr, så den fick lämnas tillbaka.

Så för att förbättra mitt wifi så står jag nu inför ytterligare en AP och ytterligare bett SSID på loftet, eller göra en rejält omtag och gå in på mesh, som jag hört mycket gott om, men har ingen erfarenhet av.

Mina "krav" är att det ska vara trådade (backhaul) AP, dvs vill inte behöva bry mig om överlappande wifi då garaget är en bit bort, och jag har trådat nätverk dit.
Jag vill kunna välja olika förstärkningar på de olika AP. T.ex 2st mer rundstrålande AP, en i huset, en på loftet/garaget, och en "vassare" för att kunna få wifi i trädgården.
Samtliga ska sitta ihop med nätverkskabel som jag på något sätt patchar ihop.

Jag är ingen IT-expert, så helst något som är plug n play, men man kan välja olika sorters AP:s eller IAF att den ska vara gjord för olika antenner, som även det är plug n play. Jag vill inte prova mig fram mellan 14 varianter av antenner...
Sen ska det såklart vara så prisvärt som möjligt, vill inte lägga ut oskäliga summor. Problemet är ju trots allt mest att jag manuellt får byta SSID, och det är ett problem jag inte är beredd att lägga över 5000kr för att lösa...

Så vad säger ni, finns det någon prisvärd lösning för mig?

Mvh Henrik
 
  • Gilla
Jassero
  • Laddar…
L
Varför ändrar du inte till samma SSID så telefoner kan byta själva? Det blir väl ett litet dipp just kortvarigt har jag märkt när man rör sig. Eller kör du poddar när du klipper gräset?
 
L Lenza skrev:
Varför ändrar du inte till samma SSID så telefoner kan byta själva? Det blir väl ett litet dipp just kortvarigt har jag märkt när man rör sig. Eller kör du poddar när du klipper gräset?
Ja precis, fast problemet blir ju då när jag ligger på min Edimax. Har bra signal, men av någon anledning funkar det skit när jag är för nära den. Med samma SSID så skulle jag inte veta vilken AP jag är på, och är jag ute i garaget så hänger wifi ofta kvar på min Inne-AP, fast med 0 pluppar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.