P
Hej,

Bor i en lägenhet i innerstan i Stockholm där jag har problem med trafikbuller som läcker in genom fönster. Bullret är uppmätt och överskrider Socialstyrelsens riktvärden, därför tänkte jag byta ut mina fönster mot treglasfönster. Är det någon som har tips på aktör i Stockholmsområdet som kan tillhandahålla bra treglasfönster som motverkar buller. Viktigt är att de ska vara så lika som möjligt de 20-talsfönster som finns idag. Jag kan säga att bullret överskred riktvärdet ganska rejält så därför tror jag inte tätning, eller enbart byte av en ruta räcker tyvärr. Tar gärna emot tips om någon har?
 
Det skall väl BRF eller hyresvärden ansvara för?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Fönster krävs bygglov för att byta och är det original 20-tal är de värda att bevara.

Däremot kan du byta till akustisk glas i bågarna. Behåller utseende och troligen billigaste och enklaste.
 
Det går att sätta fast en ruta utvändigt på de flesta fönster.
 
P
Jag tror bågarna kan vara en svag länk, vet någon hur man kan förstärka dessa?
 
Frågar du för att samla in information som du ska ge till styrelsen? För generellt sett (vanliga stadgar) får du inte göra något mer än att byta tätningslister och måla om insidan på fönstren.
 
P
Styrelsen säger att det är mitt ansvar.
 
Bra information från @Kane. Vad står i föreningens stadgar om ansvar för fönstren?
 
P maggan77 skrev:
Jag tror bågarna kan vara en svag länk, vet någon hur man kan förstärka dessa?
Om det är akustik glas som är tunt tror jag det är 6mm istf 4 mm. Det borde en normal båge klara, givet det inte är gigantiska fönster, men 20-tal brukar väl ha rimligt stora vågar med 4mm glas. 50-tal hade väl bredare fönster utan spröjs och 1910 och tidigare bara 3mm glas. Det är inte 2 glas kassetter utan laminerat glas.
 
Är det ditt ansvar så byt hela fönstret.
Fönster kan du beställa själv men ta gärna hjälp av en bra snickare.
Fönster med spröjs går att få så det ser ut som de gamla fönstren. Möjligen kan virket vara lite grövre.

Har själv beställt bullerreducerande fönster från SP. Tog även Svanenmärkta med lågt U-värde och laminerade glas mm. för att tjuvar inte ska kunna ta sig in.
Det går säkert att få ännu tystare med ännu tjockare glas.
 
R Runnis skrev:
Är det ditt ansvar så byt hela fönstret.
Fönster kan du beställa själv men ta gärna hjälp av en bra snickare.
Fönster med spröjs går att få så det ser ut som de gamla fönstren. Möjligen kan virket vara lite grövre.

Har själv beställt bullerreducerande fönster från SP. Tog även Svanenmärkta med lågt U-värde och laminerade glas mm. för att tjuvar inte ska kunna ta sig in.
Det går säkert att få ännu tystare med ännu tjockare glas.
Fortfarande krävs bygglov... Jag har svårt att se föreningar som låter boende byta fönster...
 
  • Gilla
Alti och 2 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Fortfarande krävs bygglov... Jag har svårt att se föreningar som låter boende byta fönster...
Varför bygglov?
 
BirgitS
R Runnis skrev:
Varför bygglov?
Fasadförändring, det kan ju se hemskt ut om några fönster på ett flerfamiljshus har tjockare bågar eller någon annan förändring.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Fasadförändring, det kan ju se hemskt ut om några fönster på ett flerfamiljshus har tjockare bågar eller någon annan förändring.
Visst, absolut!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.