Jag är uppvuxen i en härlig funkis illa från 1939 - och med rundgång. Har därefter bebott ett par halvmoderna hus till jag fann ett egnahemshus frn 1925 - med rundgång. Anlitade arkitekt för pyttelitet nybygge 2005 - första kravet: rundgång.

Varför är denna lösning så omodern?

Rundgång innebär att huset känns mycket större och rymligare och det är än mer praktiskt om man är fler i familjen. Här är det bara jag och min jycke (som travar efter mig när jag letar efter mobilen). I mitt nuvarande hus går vägen genom hall, kök, vardagsrum, matrum/atelje och hall. I de tidigare husen utgick man också från hallen.
 
  • Gilla
Walle_Norrland_Skåne
  • Laddar…
En anledning kan väl vara att husen inte längre byggs med en stor murstock i mitten, vilken ofta gör att rundgång blir ganska naturligt.
 
Förr i tiden sågs nog rundgång mer positivt. Bengt Lindroos skrev en gång om detta, ett stycke som börjar med ’Om tecknet på en god och vacker bostad är att man skall kunna dansa långdans på julgransplundringen, vilket en lånegranskande arkitekt på fastighetskontoret ansåg på 40-talet…’ Visst blir en bostad mycket trevligare om man kan röra sig genom den på olika sätt. Och barn brukar ju älska att springa runt runt runt.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Hos mig är trappan placerad mitt i huset men det är riktigt - i de äldre husen fanns murstock där. Fem barn har kutat runt här på helgerna.
 
Bygger om bottenplanet och ny planlösning får rundgång till skillnad från tidigare. Hus från 1929 med murstock i mitten :)
 
  • Gilla
16386 och 1 till
  • Laddar…
Hos mig har jag dessutom bara skjutdörrar vilket underlättar möblering.
 
Mitt hus från -43 hade ursprungligen inte rundgång, men en tidigare ägare gjorde om ett sovrum till matrum och öppnade upp en dörr mot köket, så nu kan man gå runt. Skulle inte vilja vara utan det, alla rum kommer mycket närmare i kontakt med varandra.
 
B
Vi byggde igen rundgång, fick en vägg till där man kunde sätta upp ett fint vitrinskåp på ena sidan av väggen, och på andra sidan av väggen så kom det upp ett skoställ och några krokar för kläder.

För vår del blev möbleringen bättre och huset mer funktionellt utan rundgång
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.