M mlindsten skrev:
Nybörjarfråga, men vad är skillnaden på en brytaktor och en kopplingsaktor?

Jag tänkte först att det var olika benämningar på samma komponent, men har noterat att tillverkare har båda typerna och följaktligen bör det ju vara någon skillnad. Exempelvis Theben:

[länk]
[länk]
Jag skulle tro att de har valt att benämna aktorerna olika baserat på deras specifikationer där den ena typen klarar större strömmar samt även kapacitiva laster.

För vägguttag och resistiva laster är nog den billiga aktorn till fyllest.
 
  • Gilla
mlindsten
  • Laddar…
M mlindsten skrev:
Nybörjarfråga, men vad är skillnaden på en brytaktor och en kopplingsaktor?

Jag tänkte först att det var olika benämningar på samma komponent, men har noterat att tillverkare har båda typerna och följaktligen bör det ju vara någon skillnad. Exempelvis Theben:

[länk]
[länk]
Vet inte svaret på frågan, men noterar att kopplingsaktorn behöver 230 V-matning som den använder som manöver för interna relän. Brytaktorn har bistabila relän som drivs av bussen. Det kan ju vara en avgörande detalj i vissa sammanhang.

Edit: Vid närmare efter skulle denna skillnad faktiskt kunna vara svaret på frågan, men jag vet inte.
 
  • Gilla
mlindsten
  • Laddar…
F frause skrev:
Vet inte svaret på frågan, men noterar att kopplingsaktorn behöver 230 V-matning som den använder som manöver för interna relän. Brytaktorn har bistabila relän som drivs av bussen. Det kan ju vara en avgörande detalj i vissa sammanhang.

Edit: Vid närmare efter skulle denna skillnad faktiskt kunna vara svaret på frågan, men jag vet inte.
Jo det är ju en bra poäng. Det finns ju faktiskt tillämpningar där man inte använder 230V utan endast nyttjar aktorn för till-/frånslag av klenspänning.

F frause skrev:
...skulle denna skillnad faktiskt kunna vara svaret på frågan, men jag vet inte.
Frågan är ändå om det inte är Theben som har valt terminologin för just sina prylar?
 
jbr jbr skrev:
Frågan är ändå om det inte är Theben som har valt terminologin för just sina prylar?
Jo, så är det säkert. På Thebens tyska sida heter dom Hochleistungs-Schaltaktor och Schaltaktor, så det är väl lite som kontaktor och relä på svenska.
 
  • Gilla
jbr
  • Laddar…
Hur stor skillnad är det på livslängd, antal till/från-slag? Det borde blir kortare bryttid med en magnetspole som aktiverar både till- och frånslaget än en liten fjäder. Snabbare bortbrytning ger mindre gnistbildning vid brytande av induktiv last. Det skulle öka livslängden på brytaren.

Stora brytare har stora fjädrar, men då har brytaren en egen motor som spänner upp fjäder som slår om brytaren. Men då handlar det om jättestora laster.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.