Hej,

Har tagit ner ett gäng syrener på tomten som ligger nära staketet mot grannen. Har lite funderingar omhur jag lättast ska kunna ta bort rötterna och starta en plantering av lite bärbuskar.

Min första tanke var att ta hit en minigrävare för att helt enkelt gräva upp allt, men är lite nervös för att rötterna går under staket och att det kommer bli bökigt att få bort utan att riskera att dra ner staketet. En annan tanke var att eventuellt ta hit en stubbfräs och fräsa bort allt men osäker på hur långt ner en sån skulle klara och hur rent från jord man behöver göra innan. Tredje alternativet är kanske att gräva själv men känns som väldigt mycket jobb, är c:a 10 "buskar" som sågats ner enligt bilden och stammarna är uppemot 10cm tjocka.

Vad tror ni, vad har jag för alternativ? Vill som sagt gärna få bort så mycket som möjligt av rötterna för att slippa eventuella skott och ge den nya planteringen så bra förutsättning som möjligt.
 
  • Nedsågade syrenstammar vid ett staket, med synliga stubbar och rötter på en tomt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Jag tror du har rätt om staketet. Rötterna kommer att gå under det. Att gräva för hand är ett rejält projekt men genomförbart för den som har tiden och intresset. Utrusta dig med en tigersåg och några långa och grova blad för våta rötter så sparar du ryggen. Att såga av rötter är så mycket enklare än att bända upp dem.
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
Cheesen
Dom kommer att skjuta skott där du inte grävt bort rötterna. Mina syrener skjuter skott 5 meter från buskarna. Dom var i samma kaliber som dina för fem år sedan när jag fick feeling och kapade dom jämns med gräsmattan.. (otroligt fula var dom) nu är dom snart i den kalibern igen.
 
Jag kommer behöva ta bort en gammalt snår av syren utan att ha sönder asfalten precis bredvid. Min plan är att testa en sån här tryckluftsspade:
https://www.verkter.se/reservdel-scheppach-5909601900.html

Nu kommer jag inte göra det förrän tidigast i höst, men om du vill vara försökskanin får du gärna testa och berätta hur det går. I reklamfilmen ser det väldigt enkelt ut och inte ljuger väl reklamfilmer?
 
Jag har provat det där. Var faktiskt enklast med en vass spade, grensax och yxa. Räkna med att rötterna når långt ut, det kommer bli rotskott på andra sidan staketet. Inget problem om man kör över dem med gräsklippare hela tiden.

Mina såg lite grövre ut och jag repade upp alla rötter tills dom gick av, ca 3 m från stubben. Detta gjorde att det inte blev några rotskott, men jag fick lägga om gräsmattan.

Grav runt om och hugg/ knipsa av rötterna. Sen kan du lyfta upp stubben, dom går inte så djupt.

Sen kan du repa upp rötterna om du vill. Mindre kul för grannen kanske.
 
Tack för svar! Börjar nog med att försöka för hand och se hur det utvecklar sig.

Hur mycket behöver man få bort, finns det risk att det kommer rotskott även om man fått bort allt ovanför mark plus de större rötterna under, kan den leva vidare utan syre och ljus?
 
Hep Hep skrev:
Jag kommer behöva ta bort en gammalt snår av syren utan att ha sönder asfalten precis bredvid. Min plan är att testa en sån här tryckluftsspade:
[länk]

Nu kommer jag inte göra det förrän tidigast i höst, men om du vill vara försökskanin får du gärna testa och berätta hur det går. I reklamfilmen ser det väldigt enkelt ut och inte ljuger väl reklamfilmer?
Funkar de i reklamfilmen så måste de ju vara sanning :) Hade jag sett användning inom andra områden för mig hade jag nog inte tvekat, men känns onödigt att köpa för endast detta, skulle även behöva införskaffa kompressor isf :) Men ser med spänning fram emot ditt resultat, jag kanske fortfarande inte fått upp rötterna i höst och får hoppa på din taktik.
 
Cheesen
Rattmuffen Rattmuffen skrev:
, finns det risk att det kommer rotskott även om man fått bort allt ovanför mark plus de större rötterna under, kan den leva vidare utan syre och ljus?
Ja, det är min erfarenhet... Men det kommer inga stora skott.
 
Rattmuffen Rattmuffen skrev:
Hur mycket behöver man få bort, finns det risk att det kommer rotskott även om man fått bort allt ovanför mark plus de större rötterna under, kan den leva vidare utan syre och ljus?
Syrener är besvärliga så det lönar sig att vara noggrann. Finns rötter kvar kommer skott att gro, rötter behöver inget ljus och syre finns tillräckligt i jorden, det är ju rötternas element.

De har troligen tagit sig in under staketet och kommer att leta sig tillbaka när ny jord och nya växter finns på plats. Jag brukar inte rekommendera bekämpningsmedel men ibland är det enda lösningen. Eco plug om du kan få tag i det kan vara lösningen här, det borras och slås ner i stubbarna snarast möjligt efter att man sågat ner buskarna.
 
  • Gilla
camelspin
  • Laddar…
Ja, tyvärr är jag beredd att hålla med eftersom rötterna sträcker sig in till grannen. Eco plug är det enda rätta. Syren är mycket känslig för glyfosat. Eftersom du inte har bladverket kvar är eco plug helt rätt. Jag undviker helst kemikalier men som det ser ut på bilderna är det rimligt, stör inte grannen och minskar problemet med rotskott

ingen big deal eg, det verkar bara lokalt på det rotsystem som behandlas och försvinner sen
 
Gräver du för hand bör du ta bort rötter på mellan 2-3 m skulle jag tro. Dom är tjocka i början och grenar ut sig, lillfingertjocka då och smalnar av till tvättlina, då går dom av när man drar. Staket och granne sålunda ett problem
 
Såg att ecoplug inte får säljas till privatperson fr om maj. Ej heller användas av privatperson i trädgårdsmiljö. Kan vara bra att komma igång rätt snart m a o. Eftersom du kapat och lämnat det så en tid kan det vara klokt att ändå gräva en bit ned sätta pluggen närmare rotutskotten så dom hamnar i levande ved.

Synd att man förbjuder en bra produkt som kan användas förståndigt med minimal risk för läckage, jag tror risken är att folk istället skaffar glyfosatlösning för jordbruk svart och sprider det på större ytor och besvärligare applicering. Eller börjar experimentera med andra betydligt farligare kemikalier som inte har det ändamålet.
 
Ursäkta tjatet, men skulle du välja att gräva, lämna då ca 1 m av stammarna. Då har du något att hålla i och bända med när du skall ta upp stubben.
 
Tack för svar :)

Såg också att det förbjuds nu, har lagt en beställning och lutar åt att lägga i plugg, inte så sugen på att dra upp grannens staket och gräsmatta för att utrota syrenen, hade det bara varit min tomt hade det varit en annan sak.

Några frågor dock bara.

1. Hur många pluggar behöver man sätta, bör man sätta i varje avsågad stam eller räcker det med att sätta i de större i varje "grupp", antar att det är samma rotsystem. Läste nånstans att i större stammar ska de vara ett X antal cm mellan men känns inte helt tillämpbart på syrén.

2. Hur länge behöver de sitta i innan man kan gräva bort rötterna för att rotsystemet ska vara dött?

3. Kan man plantera bärbuskar, potatis, morötter etc efter eller bör man vänta en längre period med anledning av glyfosaten?
 
Claes Sörmland
Rattmuffen Rattmuffen skrev:
1. Hur många pluggar behöver man sätta, bör man sätta i varje avsågad stam eller räcker det med att sätta i de större i varje "grupp", antar att det är samma rotsystem. Läste nånstans att i större stammar ska de vara ett X antal cm mellan men känns inte helt tillämpbart på syrén.
Det räcker med plugg i de större stammarna. Glyfosatet pumpas runt i hela växten via rotsystemet.

Rattmuffen Rattmuffen skrev:
2. Hur länge behöver de sitta i innan man kan gräva bort rötterna för att rotsystemet ska vara dött?
Du ser på plantan. Den kommer att slå ut på våren och bilda förvridna och gula blad. Plötsligt torkar alla bladen och faller av. Nu är syrenen död, även rotsystemet.

Rattmuffen Rattmuffen skrev:
3. Kan man plantera bärbuskar, potatis, morötter etc efter eller bör man vänta en längre period med anledning av glyfosaten?
Ja, glyfosat är inte giftigt på det sättet och tas heller inte upp av de växter som du planterar. Så du kan odla mat där omedelbart efteråt. Det är den huvudsakliga användningen inom jordbruket, att sterilisera åkern från rotogräs och sen sådd för matproduktion direkt efter det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.