I höstas skrevs det i en tråd om Axminster Craft AC15AFS som swedendro-tools hade till ett bra pris. Det var flera som passade på att beställa en och jag var själv när på att klicka hem en beställning. Men jag hade lite andra verktygsbeställningar på väg, så jag tänkte att jag väntar med beställningen.

När jag nån dag senare såg det här klippet om den luftrenaren så insåg jag att jag kan ju bygga en luftrenare själv. Jag hade ju en fläktmotor liggandes som jag plockat ut ur en gammal köksfläkt som min särbo gett till mig. :heart:
Komponenter till DIY luftrenare: fläktmotor, styrenhet med knappar, kablar och elkontakt på trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter en tid så beställde jag ersättningsfilter till Craft AC15AFS
Gröna ersättningsfilter för luftrenare, oanvända och ligger på en trälaminatgolv, bredvid ett metallfiltergaller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter ytterligare en tid så började jag bygga lådan. Material som jag hade hemma var gammal 12 mm formplywood som tidigare använts till två olika terrariebyggen för mer än 10 år sedan. :D

Så här ser insidan ut, utan locket och filter. (Spillbitar av andra material är ju alltid bra att ha. :))
DIY luftrenare under konstruktion, öppen låda med fläktmotor och elektronik på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här med locket på. Anledningen till att jag satte dit två handtag ses i senare bilder.
Hemmagjord luftrenare med fläktmotor monterad inuti formplywoodlåda, visad utan filter och lock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Inre filtret på plats.
Hembyggd luftrenare med insidan synlig, inre filtret monterat, i en ram av formplywood.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och yttre filtret. Filtret sitter perfekt i lådan så det behövs inga flärpar eller något som hindrar den från att trilla ut.
Hembyggd luftrenare med grön filterinsats och vita handtag på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I taket satt jag upp två bitar av en stålskena, som jag hade ca en metar av liggandes.
Svartmålad hemmagjord luftrenare upphängd i verkstadstaket med stålskenor och handtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och i dessa trär jag in handtagen i när fläkten hänger i taket. Där av två handtag.
Egenbyggd luftrenare upphängd i taket med synliga handtag och fästskruvar, målad svart med grönt filter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och så här ser den ut när den hänger i taket. Jag målade den svart för att passa in bättre i min verkstad. Den rödbruna färgen stack i mina ögon. :seenoevil:
Svart hembyggd luftrenare hängande i taket med gröna filter synliga i verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Knappsatsen var jag tvungen att tillverka en ny täckplåt till. (Lätt att vara efterklok). Jag borde ha kapat bort det från fläktkåpan innan jag kastade den. Då hade jag även haft symbolerna till knapparna också. Det finns egentligen 4 knappar på knappsatsen, men den fjärde gick till fläktkåpans belysning. Så den knappen behövde inte jag till det här bygget.
Längst ner är OFF-knappen, sen ON och effektväljare, ovanför det är dioder som visar effektläge och överst en boost-knapp. Boost-läget är igång i 5 minuter.
Svart hemmabyggd luftrenare hängande i taket med handtag och kontrollpanel med dioder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Motorn i Craft-fläkten är, enligt specen, på 95W. Jag gjorde en mätning på min fläkt och den är på 150W i högsta läget. Så det är bättre flås i min.
Måtten på lådan är L 518 x B 445 x H 265 mm (318 mm med handtagen inräknade). Bara några mm större än Craft-fläkten som är 515 x 431 x 312 mm.
Vikten på den är endast 10 kg! Vilket är häften av vad Craft-fläkten väger.
Kostnaden för mig blev endast filterkostnaden. Allt annan material hade jag redan. :cool:

Ett litet klipp som visar sugkraften i boost-läget.
 
  • Gilla
lassab999 och 30 till
  • Laddar…
Föredömligt! :)
 
Snyggt jobbat. Inte nog med att du sparat runt 3000 kr jämfört med att köpa en färdig, du har även förbättrat den med betydligt smidigare filterbyte. På den du länkat till behöver man först montera ner den från taket för att sen lossa två skruvar. Hos mig skulle en sån manöver antagligen förlänga tiden mellan filterbyte/renblåsning rätt rejält. Så när jag kommer mig för att fixa luftrenare kommer den här sannolikt vara en stor inspirationskälla. (y)
 
  • Gilla
TriNitro
  • Laddar…
Nej då, det går att byta filter när den är upphängd i taket. Kunde gjorts lättare/bättre men det går. Har en själv som hänger i taket. För att byta filter behöver jag en stege för att komma åt (sitter så högt) och då kan man även skruva loss fästet/plåten till filtren.

Men hade jag haft en fläktmotor liggandes så är ju TS lösning klart smidig och fin. En perfekt lösning för att spara in på pengar men ändå få en filtrering av luften.
 
Fungerar det att slakta vilken köksfläkt som helst för att få tag på motor eller är det någon speciell typ man ska leta efter?
 
S snajgel skrev:
Fungerar det att slakta vilken köksfläkt som helst för att få tag på motor eller är det någon speciell typ man ska leta efter?
Det går säkert med vilken som. Jag vet inte hur många olika typer av fläktmotorer som finns i köksfläktar. Men sånna platta köksfläktar som sitter under skåp eller kryddhyllor har väl kanske en annan konstruktion. I alla fall den jag har i köket. Så då kanske man får bygga lådan på ett annat vis.

Gamla köksfläktar borde ju hittas billigt på begagnatmarknaden om man inte har en liggandes :D
 
  • Gilla
snajgel
  • Laddar…
DANNE_K_ DANNE_K_ skrev:
Det går säkert med vilken som. Jag vet inte hur många olika typer av fläktmotorer som finns i köksfläktar. Men sånna platta köksfläktar som sitter under skåp eller kryddhyllor har väl kanske en annan konstruktion. I alla fall den jag har i köket. Så då kanske man får bygga lådan på ett annat vis.

Gamla köksfläktar borde ju hittas billigt på begagnatmarknaden om man inte har en liggandes :D
Det va något sånt jag misstänkte. Jakten får börja, behöver få bort damm ur verkstaden.. :)
 
S snajgel skrev:
Det va något sånt jag misstänkte. Jakten får börja, behöver få bort damm ur verkstaden.. :)
(y) skriv gärna här när/om du får till en luftrenare
 
  • Gilla
snajgel
  • Laddar…
K
Har en gammal köksfläkt jag tänkte slakta och göra ett försök på liknande luftrenare som dig @DANNE_K_ . Hur mätte du upp vilken effekt din motor hade?

Och fick @snajgel till någon luftrenare tillslut?
 
K kniv skrev:
Har en gammal köksfläkt jag tänkte slakta och göra ett försök på liknande luftrenare som dig @DANNE_K_ . Hur mätte du upp vilken effekt din motor hade?

Och fick @snajgel till någon luftrenare tillslut?
Inget här ännu, men ligger fortfarande i att-göra-lådan... :D
 
K
DANNE_K_ DANNE_K_ skrev:
Jag använde en liknande sån här.
[länk]
Det var ju smidigt! Tänkte det var något mer avancerat..
 
K kniv skrev:
Det var ju smidigt! Tänkte det var något mer avancerat..
Det kan vara ännu enklare. :) Det kan ju nämligen stå på fläkten vilken effekt den har.
Jag hade slaktat min fläkt redan och tänkte inte på att kolla om det stod någonstans.
 
K
DANNE_K_ DANNE_K_ skrev:
Det kan vara ännu enklare. :) Det kan ju nämligen stå på fläkten vilken effekt den har.
Jag hade slaktat min fläkt redan och tänkte inte på att kolla om det stod någonstans.
Jo så är det ju. Men jag blev intresserad av att jämföra vad märkningen säger mot uppmätt effekt... Ohälsosamt tips det där, nu kommer jag snart gå runt och jämföra alla jäkla maskiner man har...

Återkommer sen när bygget drar igång istället.
 
Jag blir nästan lite arg när jag läser den här tråden. Nu vill jag bygga en egen direkt, men jag har ju redan köpevarianten. Det är inte för pengarna som jag ångrar mig, utan för att den TS byggt är mycket snyggare.
 
  • Gilla
DANNE_K_
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.