Vet inte riktigt vad man kallar en sådan här byggnad. Enligt mig är det varken en foderlada eller en lada. :D
Den är en ladugårdsdel som stått kvar sedan själva ladugården revs för många år sedan innan jag övertog gården.

Den har sjunkit ner en hel del med åren, så min önskan är att kunna höja den rejält så att luft kan strömma under den för att sedan lägga golv. I dagsläget står allt på stöd, men det har sjunkit väldigt mycket då det är väldigt lerig mark.

Byggnaden är virka 10x10 meter. Tre våningar, den tredje är ett litet loft för förvaring av hö. En väldigt stor byggnad med andra ord.

Hur ska man tänka när man höjer en byggnad? Vilken del början man med för att så säkert som möjligt kunna få upp den? Det är allså säkert 10-15 cm jag vill ha upp den. Iden till sommaren är att förstärka taken som sviktar. Det har det gjort länge men vill så gärna ha kvar denna vackra byggnad. Den är perfekt för förvaring av hö och mindre maskiner för min gård :)

Tyvärr är mina egna kunskaper och gamla lador och byggnader väldigt begränsad och att få tag i dessa äldre karlar som verkligen kan är väldigt svårt här uppe.
 
  • Gamla stora röda ladugårdsdel i lantlig miljö med sjunkande grund, vid sidan om en traktor.
karlfranz karlfranz skrev:
Hur ska man tänka när man höjer en byggnad? Vilken del början man med för att så säkert som möjligt kunna få upp den? Det är allså säkert 10-15 cm jag vill ha upp den. Iden till sommaren är att förstärka taken som sviktar. Det har det gjort länge men vill så gärna ha kvar denna vackra byggnad. Den är perfekt för förvaring av hö och mindre maskiner för min gård :)

Tyvärr är mina egna kunskaper och gamla lador och byggnader väldigt begränsad och att få tag i dessa äldre karlar som verkligen kan är väldigt svårt här up

är byggnaden i stolpverk eller timmer?
själva lyftet är inga större problem, det löser man med luftkuddar och lyfter fem centimeter på varje vägg i taget och stämpar inunder. antalet lyftpunkter bestäms med vad det är för konstruktion och hur takstolar är utformade så att det inte hoppar isär något.
 
T timmermannen2 skrev:
är byggnaden i stolpverk eller timmer?
själva lyftet är inga större problem, det löser man med luftkuddar och lyfter fem centimeter på varje vägg i taget och stämpar inunder. antalet lyftpunkter bestäms med vad det är för konstruktion och hur takstolar är utformade så att det inte hoppar isär något.
Den är i stolpverk. Botten är vad man kallar ''syllar?'' som är skarvade på vissa delar, men de är i dagsläget i gott skick. Vi bytte ena ''långsidan'' (den är ju ungefär samma i måtten men då förstår du vad jag menar) i höstas då den var totalt sönderruttnad och av på flera ställen.

De där luftkuddarna du nämner, hur mycket tror du man kan lyfta med dessa? Bör man lyfta ena delen lite åt gången först och justera resterande så det inte blir för stor höjdskillnad direkt? Har aldrig hört talas om sådana förut, det lät som en väldigt bra koncept.

skulle kunna ta lite kort någon kväll och ge en bättre överblick.
 
karlfranz karlfranz skrev:
Den är i stolpverk. Botten är vad man kallar ''syllar?'' som är skarvade på vissa delar, men de är i dagsläget i gott skick. Vi bytte ena ''långsidan'' (den är ju ungefär samma i måtten men då förstår du vad jag menar) i höstas då den var totalt sönderruttnad och av på flera ställen.

De där luftkuddarna du nämner, hur mycket tror du man kan lyfta med dessa? Bör man lyfta ena delen lite åt gången först och justera resterande så det inte blir för stor höjdskillnad direkt? Har aldrig hört talas om sådana förut, det lät som en väldigt bra koncept.

skulle kunna ta lite kort någon kväll och ge en bättre överblick.
dom luftkuddarna jag använder när det lyfts timmerhus så lyfter dom 21 ton styck, 7 ton helt uppblåsta. dom flesta timmerhusbyggare använder sig av sådana. ja man lyfter lite i taget och lägger imellan en bit.
sen finns det luftkuddarna som lyfter betydligt mer men kostar därefter.
 
T timmermannen2 skrev:
dom luftkuddarna jag använder när det lyfts timmerhus så lyfter dom 21 ton styck, 7 ton helt uppblåsta. dom flesta timmerhusbyggare använder sig av sådana. ja man lyfter lite i taget och lägger imellan en bit.
sen finns det luftkuddarna som lyfter betydligt mer men kostar därefter.
Vad ligger priset på sådana kuddar? Jag antar du även behöver speciellt kompressor eller liknande?
Stort tack för ditt svar. Jag har övervägt ta dit en firma för arbetet, men det har som sagt inte varit enkelt få tag i firmor som har tid.
 
Dom är på 8 eller 10 bar. Så vilken kompressor som helst duger. Dom jag köpte kostar ca 7000:- styck och sen lite mer regulatorer för ca 5lapp
 
  • Gilla
Norrtull och 2 till
  • Laddar…
Så brukar man göra. Sätta en bit u-balk under syllen och lyfta med en domkraft under var ända. Billigare än luftkuddar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.