Hej!

Nu fåt vi nyckel av huset och började renoveringen. Vi behöver lite tips och rekommendationer hur vi kan lösa detta:

Vi tänkte att sätta up gips på innertak och köpte redan gipsskivor 900x2400x13. Vi tänkte aven sätta in en extra regel (28*70) mellan den gamla reglerna (avstånd gamla glespanel 60cc) så det blir cc 30. Och här även köpt denna regler.

Men nu hittade vi olika eldoser, elrör och ventilationrör som finns på plats var vi tänkte sätta extra regler. Rör är från hård plastik tror jag. Huset bygde i 1992.

Vad kan men göra nu? Ringa elektrikern och byta elrör och el dosen eller finns den en annan lösning?

Eller är en lösning man sätta up en extra glespanel 30cc under den gamla glespanel ?

Vad kan man göra?

Hoppas du här lite tips för oss
 
  • Innertak med mineralullsisolering och träreglar, eldosor och plastelrör synliga, problem vid renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Innertak under renovering med isolering, träreglar och synliga elinstallationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tak med isolering och synliga reglar, eldosor, och plaströr för el och ventilation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Innertaket i renoveringsfas med synliga träreglar, elrör, och en elektrisk dosa omgiven av mineralullsisolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
elrören går väl över glesen så birde funka att få ditt lite nya, alt glesa åt andra hållet och bygga ner de 28 mm.
 
Bygg runt befintliga dosor bara.
 
Ska ni inte ha el på dom ställen det sitter nu på, så blir det en elektriker, det med vent brukar vara knöligare att flytta på. Det går att sätta gles tvärs dom som är där, men då hamnar dosorna för högt upp. Någon kanske går att lägga bitar under till rätt höjd och andra få in några bitar under ( gips / masonit ) och förlänga dosan med mellanlägg, blir då att byta skruvar med till längre.
 
J jonaserik skrev:
Ska ni inte ha el på dom ställen det sitter nu på, så blir det en elektriker, det med vent brukar vara knöligare att flytta på. Det går att sätta gles tvärs dom som är där, men då hamnar dosorna för högt upp. Någon kanske går att lägga bitar under till rätt höjd och andra få in några bitar under ( gips / masonit ) och förlänga dosan med mellanlägg, blir då att byta skruvar med till längre.

Vad skulle detta kosta att ta bort doserna?
 
MathiasS MathiasS skrev:
Bygg runt befintliga dosor bara.
hur kan man göra detta?
 
Jag funderade lite vidare. Kan man själv flytta ventilation rör? Och går (och är det tillåtet) detta at flytta eldos själv, skruva från trä och sen flytta några centimeter?
 

Bästa svaret

M Mt84 skrev:
hur kan man göra detta?
Upp med läkten mellan de befintliga, när du närmar dig en dosa eller annat som är i vägen, kapa av läkten så nära som möjligt. För att den inte ska fladdra runt lägger du en läktbit ovanpå de två kringliggande befintliga läkterna, på tvären, och sedan skruvar du din nya läkt i denna. Behöver du ha stöd hela vägen runt dosan (det tror jag inte du behöver) så är det bara att fortsätta bygga stöd med extra bitar på samma vis. Jag skulle nöja mig med att montera stöd för änden på din nya läkt.

Om rören räcker till eldosorna är det klart att det går att flytta. Ska man vara strikt så får du inte röra fast installerat elmaterial men det avgör du ju själv vad du är komfortabel med att göra.

Är det någon centimeter fel är det säkert enklast att bara knuffa dosan lite åt sidan, är det mer är det bara att göra som jag beskrev ovan. Det låter som att du övertänker detta lite - just doit.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Upp med läkten mellan de befintliga, när du närmar dig en dosa eller annat som är i vägen, kapa av läkten så nära som möjligt. För att den inte ska fladdra runt lägger du en läktbit ovanpå de två kringliggande befintliga läkterna, på tvären, och sedan skruvar du din nya läkt i denna. Behöver du ha stöd hela vägen runt dosan (det tror jag inte du behöver) så är det bara att fortsätta bygga stöd med extra bitar på samma vis. Jag skulle nöja mig med att montera stöd för änden på din nya läkt.

Om rören räcker till eldosorna är det klart att det går att flytta. Ska man vara strikt så får du inte röra fast installerat elmaterial men det avgör du ju själv vad du är komfortabel med att göra.

Är det någon centimeter fel är det säkert enklast att bara knuffa dosan lite åt sidan, är det mer är det bara att göra som jag beskrev ovan. Det låter som att du övertänker detta lite - just doit.

Tack för all info och hjälp. Jag gjorde som du rekommenderade. Det fungera bra!
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Jag gjorde just samma sak själv häromdagen, avslutade bara läkten före dosan och fortsatte efter. Läkt på cc30, bjälkar på cc60. Kommer fungera bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.