C
A Attitude skrev:
På aktiemarkanden så håller jag med då måste du överlista 50% av de övriga som förmodligen investerar mer tid än du.
Nej, grejen med aktiemarknaden är att den i stort och sett över lite tid gett god avkastning även till den som "kärringtipsat".
 
A Attitude skrev:
På aktiemarkanden så håller jag med då måste du överlista 50% av de övriga som förmodligen investerar mer tid än du. På elmarkande för privatpersoner så måste du överlista dom 99%en som inte gör något för att styra sin förbruning.

Utdelning för dig är dock bara någon hundralapp i månaden och inget du blir rik på, men med ränta på ränta så kan det bli en extra solresa vid pensioneringen bara genom att göra ett informerat val som passar det betteende du och ditt hus haft historiskt. Börjar du även styra din förbrukning kan det bli mer än så..

På elmarkanden så vet du priset 24 timmar i förväg - det gör att du kan bunkar värme i förtid - aningen i betongplattan eller varmvattenberedaren... Alternativt göra avkall på komfort genom att "frysa" / undvika dusch de dyraste timmarna/dagarna.
Håller i princip med. Men att varje kväll kolla upp nästa dags pris är en ganska stor grej 2a lr 3e månaden. Att inte duscha lr är frukost 6-8am är svårt nog, att stoppa sin familj göra det är omöjligt. Att köra med natthöjning av temp istf nattsänkning är ingen bra idé om man inte kan konservera värmen


Jag har timpris, har koll men klara ändå inte slå snittet…
 
Attitudeswe
Z Zodde skrev:
Håller i princip med. Men att varje kväll kolla upp nästa dags pris är en ganska stor grej 2a lr 3e månaden. Att inte duscha lr är frukost 6-8am är svårt nog, att stoppa sin familj göra det är omöjligt. Att köra med natthöjning av temp istf nattsänkning är ingen bra idé om man inte kan konservera värmen


Jag har timpris, har koll men klara ändå inte slå snittet…
Vi har också timpris och utan smart styrmin så har vi legat 1% dyrare till 2% billigare i des + jan.(200+ kvm llvp och utan elbil)

Nu har jag fixat bunkring i varmvatten beredaren och sänkning på morgonkvisten för att bättre dra nytta av solinstrålning och billigare el runt lunchtid. Allt automatiserat... Skall bli intressant att se utdelningen.

Visst läcker vvb lite värme till huset men är prisskillnaden en billig timme större än 20% mot en dyr så räknar jag gå plus ändå...
 
Priserna på el i s3 börjar gå ner och jag som precis tecknat 3 år 80 öre plus moms. Är det tillfällig nedgång eller vad tror ni? Har ju ångerrätt tills imorgon.
 
Attitudeswe
D Daniel_2022 skrev:
Priserna på el i s3 börjar gå ner och jag som precis tecknat 3 år 80 öre plus moms. Är det tillfällig nedgång eller vad tror ni? Har ju ångerrätt tills imorgon.
Priserna i se3 kommer fortsätta skilja sig 600% blåsiga dagar jfr vindstilla dagar. Valde du en treårig försäkring för en vecka sen så är det nog rätt val för dig
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
D Daniel_2022 skrev:
Priserna på el i s3 börjar gå ner och jag som precis tecknat 3 år 80 öre plus moms. Är det tillfällig nedgång eller vad tror ni? Har ju ångerrätt tills imorgon.
S3 kommer gå ned mer än S4 pga finska kärnkraftverket fick jag förklarat för mig av en vän på Nasdaq-börsen.
 
Z Zodde skrev:
S3 kommer gå ned mer än S4 pga finska kärnkraftverket fick jag förklarat för mig av en vän på Nasdaq-börsen.
Känns som s3 med massa svenska större städer får svårt att gå ner i pris.
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Priserna i se3 kommer fortsätta skilja sig 600% blåsiga dagar jfr vindstilla dagar. Valde du en treårig försäkring för en vecka sen så är det nog rätt val för dig
ja lutar åt att jag behåller det som en försäkring....20 öre hit och dit...då är man tryggad i varje fall.
 
D Daniel_2022 skrev:
Känns som s3 med massa svenska större städer får svårt att gå ner i pris.
Kolla terminspriserna på NASDAQ så ser du en stadigt ökande spread framöver S3vsS4.

Om jag måste välja mellan marknadspriser eller din känsla måste jag tyvärr meddela att jag litar mer på det förstnämnda
 
Z Zodde skrev:
Kolla terminspriserna på NASDAQ så ser du en stadigt ökande spread framöver S3vsS4.

Om jag måste välja mellan marknadspriser eller din känsla måste jag tyvärr meddela att jag litar mer på det förstnämnda
Förstår inte alls siffrorna på Nasdaq men det du säger är att det blir billigare framöver?
 
D Daniel_2022 skrev:
Förstår inte alls siffrorna på Nasdaq men det du säger är att det blir billigare framöver?
Marknaden tror det men det kan alltid komma överraskningar.
Att skillnaden mellan S3 och S4 kommer att växa ordentligt (till S3s fördel) är också marknadens uppfattning.
 
Z Zodde skrev:
Marknaden tror det men det kan alltid komma överraskningar.
Att skillnaden mellan S3 och S4 kommer att växa ordentligt (till S3s fördel) är också marknadens uppfattning.
Gott... jag tecknade med ett företag ett avtal med omteckningsrätt så går priserna ner kan jag omförhandla mitt avtal.
 
Z Zodde skrev:
Marknaden tror det men det kan alltid komma överraskningar.
Att skillnaden mellan S3 och S4 kommer att växa ordentligt (till S3s fördel) är också marknadens uppfattning.
Trodde inte marknaden att priserna i höstas och i vinter skulle vara bra? Det blev rekorddyrt.
 
D Daniel_2022 skrev:
Trodde inte marknaden att priserna i höstas och i vinter skulle vara bra? Det blev rekorddyrt.
Marknaden hade för ett år sen öht INTE förutsett dagens prisnivå. ( den som för ett år sen via optioner satsat några tusenlappar på ett elpris på flera kronor hade nog varit snudd på miljonär idag)
Marknadens prognoser är likt meteorologernas långt ifrån perfekta men är ändå den bästa vägvisaren.
Alla vet att meteorologerna bommar ibland, ändå fortsätter vi varje kväll att kolla in deras prognoser om vädret närmaste dagarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.