Hej.

Bor i en villa på två plan som ligger på en extremt utsatt plats för vind. Här blåser det ofta 10-20 i byarna, och i och med detta får jag ett brummande ljud på övervåningen. Jag kan inte få något grepp om vad det skulle kunna vara, men en gissning är att vinden blåser rätt upp i luftspalten eller kanske till och med upp under tegelpannorna och ”slår” vilket gör ett brummande ljud. Låter det som någonting som skulle kunna ske? Kan man på något sätt bygga ett skydd vid takfot som förhindrar att blåsten drar rätt upp?
Någon kanske har ett annat förslag på vad problemet skulle kunna uppstå ifrån?
 
Även vindskiveplåtar kan skapa oljud.
 
  • Gilla
MagicFingers och 1 till
  • Laddar…
På denna videosnutt spelade jag in ljudet. Lyssnar man på bakgrunden så hör man ett brummande ljud (som är mycket högre i verkligheten) nu blåser det 16m/s ute och regnar.
 
  • Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
Vindskiveplåt som vibrerar mot vindskivan, hade exakt det i vårt gamla hus. Gick upp med en spruta sanitetssilikon och tryckte upp på ett par ställen så upphörde oljudet.
 
  • Gilla
Peternow och 2 till
  • Laddar…
T Television_Set skrev:
Vindskiveplåt som vibrerar mot vindskivan, hade exakt det i vårt gamla hus. Gick upp med en spruta sanitetssilikon och tryckte upp på ett par ställen så upphörde oljudet.
Hej.
Jag bifogar två bilder på hur vår vindplåt är monterad så kanske du kan förklara vart du la silikon för att få bort detta oljud!
 
  • Vindplåt på takets kant med snöskydd, över en vit träfasad och stuprör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit hushörna med vindplåt vid takets kant över regnstuprör och fönsterluckor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I mitt fall var plåten lite bredare, men vibrationen uppstår mellan brädan och plåten, så kläm in pipen under plåten och tryck av en klick med jämna mellanrum
 
  • Tak med blå plåt och röda pilar som visar var vibration uppstår mellan takbrädan och plåten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
janusz_w och 1 till
  • Laddar…
Finns Tv antenn på maströr på taket? Har varit med om oljud i maströret vilket avhjälps med att plugga hålet i röret.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Adhinio Adhinio skrev:
Hej.

Bor i en villa på två plan som ligger på en extremt utsatt plats för vind. Här blåser det ofta 10-20 i byarna, och i och med detta får jag ett brummande ljud på övervåningen. Jag kan inte få något grepp om vad det skulle kunna vara, men en gissning är att vinden blåser rätt upp i luftspalten eller kanske till och med upp under tegelpannorna och ”slår” vilket gör ett brummande ljud. Låter det som någonting som skulle kunna ske? Kan man på något sätt bygga ett skydd vid takfot som förhindrar att blåsten drar rätt upp?
Någon kanske har ett annat förslag på vad problemet skulle kunna uppstå ifrån?
HEJ
Har ni en sån där stång man fäster säkerhetslina i monterat längs taknocken? Den kan ge brummande ljud när det blir lite vind. Vi löste problemet med brummet genom att linda ett rep runt stången hela vägen.
 
  • Gilla
Adhinio och 1 till
  • Laddar…
P perre55 skrev:
HEJ
Har ni en sån där stång man fäster säkerhetslina i monterat längs taknocken? Den kan ge brummande ljud när det blir lite vind. Vi löste problemet med brummet genom att linda ett rep runt stången hela vägen.
Det tror jag med! Blir som med mitt takräcke som är av den oaerodynamiska sorten.
 
  • Gilla
Adhinio
  • Laddar…
P perre55 skrev:
HEJ
Har ni en sån där stång man fäster säkerhetslina i monterat längs taknocken? Den kan ge brummande ljud när det blir lite vind. Vi löste problemet med brummet genom att linda ett rep runt stången hela vägen.
Hej!
Ja, vi har ett nockräcke ca 1m från nock som är gåendes längst hela huset! Nu när ni skrev det var jag upp och drog lite i detta, och jag kunde rycka i stången ca 3cm från fästerna. Bör inte denna sitta hårt? Antar att vibrationerna går ner i taket och kan ta fram bullrande ljud?
 
Adhinio Adhinio skrev:
Hej!
Ja, vi har ett nockräcke ca 1m från nock som är gåendes längst hela huset! Nu när ni skrev det var jag upp och drog lite i detta, och jag kunde rycka i stången ca 3cm från fästerna. Bör inte denna sitta hårt? Antar att vibrationerna går ner i taket och kan ta fram bullrande ljud?
Prova och lås fast stången i fästena med ngn typ av kil. Om problemet kvarstår så testa med att vira ett hyfsat grovt rep runt stången så kommer den förhoppningsvis att störa ut skälvsvängningarna..
 
P perre55 skrev:
Prova och lås fast stången i fästena med ngn typ av kil. Om problemet kvarstår så testa med att vira ett hyfsat grovt rep runt stången så kommer den förhoppningsvis att störa ut skälvsvängningarna..
Tack för tipset, jag ska ge det ett försök under morgondagen!
Förresten, är det verkligen krav att ha nockräcke på fristående villa? Jag har enbart huven för köksfläkten på taket, och den är nästan nere mot takfoten.. Måste kunna montera ner hela stången på taken annars och låta konsolerna sitta kvar? Bör i alla fall ta bort vibrationerna?
 
Vet inte om det är krav. Vi har inte på vår nuvarande villa och inga av våra grannar heller. Sotaren har inte påtalat att det saknas. Testa reptricket så håller vi tummarna..
 
P perre55 skrev:
Vet inte om det är krav. Vi har inte på vår nuvarande villa och inga av våra grannar heller. Sotaren har inte påtalat att det saknas. Testa reptricket så håller vi tummarna..
Lär gå åt extremt mycket rep om jag ska köra det tajt runt hela stången? :p
 
Adhinio Adhinio skrev:
Lär gå åt extremt mycket rep om jag ska köra det tajt runt hela stången? :p
Det räcker om du får ett varv ca var 40e cm. Så ett rep som är ca dubbelt så långt som huset bör räcka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.