Jag har putsat mina badrumsväggar(under mark) med putsbruk C och behöver spackla upp en del ojämnheter.
Har sökt lite på forumet men hittar ingt exempel.
Har varit på Fredells men blev inte övertygad av mannen jag pratade med som rekommenderade Finja ROT.
Kan någon ge lite exempel på vad jag kan använda som är mineraliskt/cementbunden ?

//Håkan
 
Jag tror inte det är en jättebra idé att spackla med ett starkt cementbundet spackel på ett svagare putsbruk. Kan du inte laga i med samma bruk som du använde att putsa med?
 
Oj, tur att jag inte handlade nåt då. Har du lust/tid att utveckla lite mer ? Jag trodde nämligen att så länge jag håller mig till 'cementbundet' så är allt frid och fröjd.

//Håkan
 
Nja, jag är ingen expert på puts, men jag vet så mycket som att man ska vara försiktig med att lägga på en starkare puts på en svagare. Det brukar leda till vidhäftningssläpp och sprickor. Det här borde vara precis samma sak, tycker jag. Om ingen annan kommer in här och vet säkert så kan du ju ringa till Maxit eller annan putsleverantör i morgon och kolla vad de tycker.
 
K
Använd putsbruket du har. De flesta "lagningsbruk" på marknaden är starkare än både B- och C-bruk och lämpar sig nästan enbart till att laga på A-bruk eller betong.
 
Naturligtvis kan man spackla putsade väggar inomhus! Dom stora tillverkarna av puts och murbruk ( Maxit, Finja, Combimix )har flertalet produkter som är lämpliga. Även tillverkarna av fäst och fog har lämpliga produkter ( Ardex, Lip, Casco osv ).

Finja 360 Vägg Rot, som du blev rekommenderad fungerar säkert bra för dej, om du bara skall spackla upp små ojämnheter, dessutom är den fuktstabil, vilket kan vara en fördel i en källare ( vid tillskjutande markfukt). Cascos Hus Fix fungerar också bra, speciellt om du tänker spackla hela väggytan, lättslipad och billig!

Vid fasadputsning så är det viktigt att man lägger på putsen så som Jon_h tidigare nämde, med det starkaste skicktet först och svagare ju längre ut man putsar. Fasader får utstå mycket stryk av väder och vind som t.ex fukt, frostspänningar osv, medans en putsad vägg inomhus har ett bra klimat med små temperatur skillnader och ringa belastning.

Så du kan lungt köpa ett cementbaserat väggspackel och jobba vidare!
 
Tack,
så här har jag gjort. Hackat bort den gammla putsen från betonghålsten och förvattnat, slammat med B-bruk och sedan putsat med C-Bruk. Jag är jäkligt nöjd med jobbet (bortsett från en rejäl jäkla självsprick på mitt 'putsar-pekfinger') Trots det så är det vissa svackor jag skulle vilja rätta till och det rör sig och en tjocklek på ca 3 mm på vissa ställen (skall sätta kakel sedan). Jag har använt Combimix, och har kollat på deras hemsida, men är man oinvigd är det en jäkla soppa att försöka lista ut vad man skall använda som spackel.
Kanske är bäst att ringa att snacka med dem ?
//Håkan
 
Döm ut mig om ni vill! men jag tycker/tror att gypsum fungerar bäst till allt.
 
Inte när man har tillskjutande fukt som i källarvägg, och särskilt inte om man har badrum i källare. Då ska man asolut inte använda gypsum.
 
Som sagt INTE gypsum...tur jag inte har källare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.