Hej på er.
Jag behöver fråga er innan jag tar hit en röris som kommer vilja uppdatera allt istället för att hitta en lösning. ;-)

Vi har ett äldre system från er som heter Uponor control system radio med T55 rumsgivare. 11 år gammalt.

Allt har fungerat bra fram tills i lördags då det blev kallt på grabbens radiator (enda rummet som har det).
Det är luftat men kommer ingen luft bara rent fint vatten.

Golven är svalare än tidigare

Tempen inne i huset ligger mellan 19-21 grader enligt Verisure, golvtemp 22 i kök.

Pannan (pellets) producerar tappvatten utan problem.
Cirkulationspumpen som går till golvvärmesystemet har en termometer på röret ut i golvvärmesystemet som visar på 30grader.
Temperaturmätare på ett rör som visar cirka 30 grader inom VVS-systemet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Jag tog temp på slangarna i centralen och framledning övre raden med styrdon ligger på 29 grader (mkt varmare förut)
Retur nedre raden 26 grader.

Uponor-golvvärmesystem med flera styrdon och rörförbindelser mot en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder





Vattnet som kommer fram till cirkulationspumpen (golvvärmesystemet) är mkt varmare. 47 grader.
Men sedan så blir det inte varmare efter cirkulationspumpen, (pumpen har yttertemp på 38) kan det vara att den sjunger på sista refrängen och inte orkar mata fram full fast den står på tre i hastighet?

Den snurrar på alla tre hastigheter och är tyst.

Kan det vara som jag läste i någon annan tråd, kondensator som är på väg att gå sönder?

Cirkulationspump och rörkopplingar för ett värmeinstallationssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ska termostaten stå på 9 eller ska den vara inställd lägre?

Fråga mig inte varför rörmokaren satte cirkulationspumpen i pannrummet och inte i skåpet med slingorna.

Några saker som jag tror det kan vara:
1. Golvvärmesystemet behöver luftas.
2. Cirkulationspumpen till radiator inne i pannan behöver lite kärlek.
3. Inställningen är fel på Esbe styrenheten till shunten.

Vi har Esbe series CRD 100 shunt på pannan, inställd på lägsta temp 30 grader högsta på 60 grader.
Pannan är en Ariterm Biomatic och pelletsbrännare KMP PX22.

Så efter 5 timmar felsökning i kväll så funderar jag på vad ni kan ha som ett bra förslag till lösning på mitt problem.

mvh Peter som blir jäkligt glad om ni kan svara.
 
1 - Varför skulle det plötsligt kommit in luft i systemet? Har du inte meckat med det och trycket är OK (är det så?) så uppstår inte en massa luft i systemet av sig självt.
2 - Du bör kunna höra om cirkulationspumpen går eller inte. Har den ställbar hastighet så ställ på högsta och sätt örat intill. Om en kondensator gått sönder skulle den inte rotera alls och/eller låta illa. Det blir som att köra en trefasmotor på två faser.

Fungerar ställdonen till ventilerna (de blå hattarna)? Det bör gå att ta bort en av dessa och manuellt öppna földet. Då bör först tilloppsröret bli varmt och sedan den slang som hör till den kretsen. Vad har hänt med krets 2? Enligt bilden finns inget ställdon på den. Jag har för mig att ventilerna öppnar när de trycks ned så den kan ju vara en bra kandidat att börja labba med och se om flödet kommer igång om du trycker med ventilen (den lilla piggen som ställdonet ska trycka på).

Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.