Halloj.
Har sökt runt en massa men hittar inte.

min nuvarande spishäll har spruckit rätt rejält så ska skaffa ny. Det jag inte får kläm på vilken häll som kan funka med den befintliga elen jag har. Hällen jag har idag är:
Bosch PIB601N24E

från väggen kommer det: 1st blå 1st brun 1st svart 1st gul/grön

spissladden har: grå, blå, svart, brun & gulgrön.

nu är den kopplad så här..

vägg blå till blå+grå spissladd
Vägg brun till svart+brun spissladd
Vägg svart till ingenting/plomberad
Vägg gulgrön till gulgrön spissladd

Vet inte mer än så tyvärr och vet inte om spissladden tillhör hällen. Vi flyttade in i huset för några år sedan och då fanns den där.

och ja, jag ska låta en elektriker installera den nya hällen

om nån har nått bra tips på bra induktionshäll från Bosch blir jag extra glad

tack på förhand
Mvh
En hand håller en elektrisk kontakt där en blå och en brun elsladd är sammanbundna med en grå ledning i en skarvklämma.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektriska kablar kopplade till en anslutningsdosa, med färger som matchar beskrivningen i inlägget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad har du för avsäkring?
Du har 2 faser, neutral och skyddsjord framdraget så de flesta hällar kan kopplas in.
 
Din häll har nog varit kopplad enligt vänstra bilden. Bättre att koppla nya som den högra bilden.
Diagram visar olika sätt att koppla en spishäll; vänster för 220-240V 1N och höger för 220-240V/380-415V 2N.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack för svar. Vet inte riktigt vad det är för säkringar. Det är ett jädra virrevarv nere i källaren med flera gamla proppskåp. Dock för nått år sedan gick säkringen när jag körde typ hela köket på max och då bytte jag en 16A och det fungerade igen. Och ja, det står på priolistan att fixa till det..

men det var väl svaret att det är två faser jag sökte. Tack för det
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.