Är det någon här som har eller har sett helt rostfria bänkskivor och har någon kommentar kring dessa?

Gärna bilder på kök med dessa tack. :)
 
Jag har ju kört en hel bänkskiva i rostfritt med ho i ena änden samt häll i den andra - är fruktansvärt praktiskt, men bilder nåja ;-) köket är inte klarupsatt ännu så det dröjer!
Många tar ju skivorna i 4 -5 ja t o m tio centimeter tjockt. Nu har vi ju satsat på en massa kul i form av häftiga granitbänkskivor, en ljuvlig hörndiskbänk, mm mm så jag är faktiskt glad att just den arbetssidan vart i 3 cm tjockt, så stor å lång som den skivan är i vårt 9 kvm kök så hade en tjock en varit fruktansvärt dominerande tvärtom det vart bRA att det inte vart tjockare. Vi valde en väldans liten dropplist - så det är ganska så diskret.
 
Vart köpte du skivan och hur ligger den prismässigt?
Är det laminat- eller granit-pris? Meterpris?
 
2,4 meter rostfritt - håltagning häll, specialuppvik, dämpning, isvetsad diskho, specialdroppkant ( en mkt mjuk fin en) frakt, cirkus 7.500. Deco Steel Halmstad.
3 cm tjock man kan ju för nästan inget extra få 4 cm tjock också. Uppviken kostade knappt något extra heller
jag hade två olika som måste stämma på millimetern vilket det också gjorde :D
 
Skulle jag bygga kök idag så skulle jag helt klart valt rostfritt till bänkskivorna. Tåligt, snyggt och låg trendkänslighet (även om det råkar vara i ropet just nu). Kanske lägga lite extra på att få en specialbeställd så att det tydligt syns att det inte är vilken standardbänk som helst. Bra utfört kan det bli supersnyggt.

5_big.jpg
 
Ja det är wsnyggt - just den varianten utan dropplist är inte vansinnigt praktisk därför varje jag en liten smygande en ;-)

Men egentligen det är ju br amkt billigare än granit;-)
 
OK det är inte lika praktiskt utan dropplist pga att det kan rinna vatten på golvet, men min kockar där jag jobbar säger att det är bättre för det samlas inget skräp eller bakteriehärdar i den där lilla svängen som inte alltid är så lätt att få helt ren.

Så jag ska köra utan dropplist och torka bättre ;)

Var hittades den snygga bilden?
 
Just den här bilden kommer från italienska boffi och var mest tänkt som inspiration :) Hör med plåtslagaren istället...
 
Det finns ju ett skäl till att kockar (storkök) inte har droppkant på sina bänkar, De har oftast golvbrunnar i köket så det bara är att skölja av golvet när det behövs!

//Markus
 
Blir det inte en massa fläckar på rostfritt. Vi hade en diskbänk i rostfritt och jag stod inte ut med allt putsande med vim. Nu har vi kaklat bänkskivan med en infälld diskho, det blev perfekt.
 
jo det stämmer ju att kockarna har golvbrunn att spola av allting till, men man får väl vara lite försiktig när man torkar och håller rent. ;)

När det gäller fläckar så är det lätt att man repar bänken om man använder svamp med grön yta. Men det finns ett bra medel som heter Universal Fix, då blir bänken blänkande ren!
 
Om det rinner ut vatten på golvet så är bänkskivan felmonterad - den skall vara i våg. Spiller Du vatten skall alltså vattnet (om dte inte är en halv hink då) stanna på bänkskivan......jag har kört den minsta minimalaste svängen som går OCH den fungerar - kolla t ex i Frankes katalog på olika dropplistavslutningar så ser Du en mkt smyyyyygande en ;-)
Orsaken till jag valde en är inte för vätska utan för 'rullande' ting ;-)

Hälsar Ingrid


Kaugan skrev:
OK det är inte lika praktiskt utan dropplist pga att det kan rinna vatten på golvet, men min kockar där jag jobbar säger att det är bättre för det samlas inget skräp eller bakteriehärdar i den där lilla svängen som inte alltid är så lätt att få helt ren.

Så jag ska köra utan dropplist och torka bättre  ;)

Var hittades den snygga bilden?
 
Carolin skrev:
Blir det inte en massa fläckar på rostfritt. Vi hade en diskbänk i rostfritt och jag stod inte ut med allt putsande med vim. Nu har vi kaklat bänkskivan med en infälld diskho, det blev perfekt.
Tycker jag itne och jag har int eens vim hemma ;-) jag torkar med lite rengöringsmedel ( typ diskmedel) och en mjuk trasa....gör man rent efter sig varje gång man arbetat med någe så är det fint :D
Fast jag har inte kalkigt vatten - har man kalkigt vatten hade jag funderat ordentligt innan jag valde bänkskiva å då hade det nog varit laminat.
 
Gummigum skrev:
- - -  mm mm så jag är faktiskt glad att just den arbetssidan vart i 3 cm tjockt, - - -
Förmodar att du menar att den nedvikta kanten är så tjock  ;).

Eftersom jag har en ca 40 år gammal rostfri diskbänk fattar jag inte att det finns andra alternativ - samma material skall definitivt in i nytt kök! De första åren med ny rostfri bänk kommer säkerligen samtliga repor synas; efter en tid blir bänken jämnt repad (vitsen med rostfri är just att man skall kunna härja med skoputsning, krukväxtomplantering, målarfärg & lösningsmedel etc etc dvs en skiva som skall tåla rubbet). Kör man över med Autosol ett par ggr/året (& lämpligen diskar av bänken med vanligt diskmedel därefter) får man en blank härlig yta där stänk inte fastnar och som man lätt kan hålla kliniskt ren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.