Hej!

Var lite snabb häromdagen när jag köpte ett par lampor på outlet utan att fråga huruvida de va dimbara eller inte. Naturligtvis var fallet icke sådant....dubbelkollat detta med tillverkaren.

Lampan är av modell
https://zero.se/pendelarmaturer#/poker-inompe

Jag har i andra inlägg på ämnet förstått att det finns en möjlighet att byta drivdonet till LED lampan till en dimbar, men det känns som en djungel för en som inte kan

Jag har bifogat bilder på drivdonet som satt i samt LED konstruktionen den matar.

Går det att byta ut denna mot en dimbar?
Skulle någon vänlig själ kunna ge ett exempel på en sådan i så fall?

Sen till själva dimmern som sitter i väggen. Det är en lexel ATF315 som jag efter lite googlande landat i att den inte kan styra en dimer för LED.

Är det korrekt googlat?
Vad behöver jag istället?

Finns det några andra alternativ? Plejd, Shelly och sånt verkar ju inne :)

Tacksam för svar!

Mvh Daniel
 
  • Väggmonterad ej dimbar ljusströmbrytare modell Lexel ATD315 utan frontplatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • LED-modul med synliga dioder och anslutningsterminaler hålls av en hand.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ICKE-dimbar LED-drivdon för inbyggnadslampa märkt med specifikationer och kablar anslutna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Drivern går att byta ut om du kommer fram till vilken ström led-modulen förväntar sig, det framgår kanske på den lilla klisterlappen i mitten. Den gamla drivern ställs in med den lilla blåa pluggen så det går inte att läsa ut så lätt.

Troligen skulle t.ex en jolly-max fungera.
 
Här verkar man ha matchat armaturens 17W med drivaren på 17W, men ersätter du drivern med en billigare modell så välj gärna 20-25W så håller den längre. Dumt att ligga på max.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.