Var hittar jag detta, skall passa i mitt hus från 1957, de jag hittar på byggvaruhuset verkar icke specieltl tidstypsika och dessutom är dom inte speciellt vackra
Tacksam för tips
 
Jag såg två st på loppis nyligen. Vilka mått är det på de du behöver? Om du inte söker sprillans nytt förstås....
 
Kapten Bölja skrev:
Var hittar jag detta, skall passa i mitt hus från 1957, de jag hittar på byggvaruhuset verkar icke specieltl tidstypsika och dessutom är dom inte speciellt vackra
Tacksam för tips
I lägenheter som rivs brukar det finnas hur mycket som hellst av sådana fönsterbänkar.
 
Såna skulle jag vilja sätta in i vårt radhus från 1980-talet, bara för att det är så vackert med fönsterbänkar av marmor. Jag undrar också var 17 man får tag i det. Och så undrar jag om väggarna i 1980-talshuset håller för att sätta upp fönsterbänkar av riktig sten...
 
Vet inte om det här kan vara något, men jag bygger ett nytt hus och har valt bort de marmorfönsterbänkar som ingår och bytt till kalksten, bägge levereras av Thorsbergs stenhuggeri i Kinnekulle. Kolla in: Thorsberg Stenhuggeri

Mvh,

Johan
 
Väldigt vanligt i hus från 50-60 talet är fönsterbänkskivor som liknar marmor men är en form av asbestsementskiva, detta bör man kolla upp om man hittar fösterbänkar på loppis eller andra marknader för begagnat byggmaterial.
oftast syns en lita anorlunda struktur på baksidan på dessa skivor.

Dessa skivor är iofs ofarliga där de sitter men man skall passa sig för att bearbeta skivorna så att asbestfibrerna kan frigöras.

Fast det är klart skall huset vara riktigt tidstypiskt från 1957 kanske det är just asbestskivorna som passar bäst :)
Asbestanvändningen hade sin kulmen under 50 och 60 talet och förbjöds först 1974.

/Patrik
 
Jag såg en massa sådana nere på hartys fliesmarkt (eller nått sån't) nere i Hamburg, Tyskalnd... så ifall ni har vägarna förbi där... var inte så farligt dyrt heller (men minns inte hur mycket, men jag blev inte förvånad minns jag....
 
A
Kan rekommendera Thorsbergs stenhuggeri. Kalksten från Kinnekulle. Prata med Gustav.

Fick bra kontakt med ”sälj” efter epost-meddelande via deras hemsida. Därefter mailade vi fram och tillbaka mååånga gånger och jag tog fram en ritning i Sketchup efter mååånga mätningar.

Leverans innan de sa att de skulle leverera. Det var en liten bänkskiva med nedsänkt ho jag beställde samt hål för en blandare. Ibland så kunde de få plats med ”små” beställningar när de fick ”hål” i vanliga produktionen. Jag antar att detta var det som skedde här.

Nu såg jag att ngn redan tipsat om Thorsberg i tråden!
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
RapidSledge
  • Laddar…
Sluta spämma!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.