Hej,

Hur tycker ni man bör agera om man vill köpa ett 60-talshus i behov av renovering. Huset är ett 1-planshus med källare och är ritat av en rätt känd arkitekt även om jag själv tycker det ut som ett vanligt mexitegelhus.
Personligen är jag inte så förtjust i 60-tal men det finns ett välbevarat kök i original.
Hur mycket hänsyn ska man ta till originalet? Tänker dels för att inte sänka eventuellt värde.
Har själv ingen kärlek för 60-talet och hade inte tänkt köra nya badrum och kök i 60-talsstil.
Finns det någon mellanväg eller andra tips hur man ska tänka?
 
Bilder underlättar, 60-tal blandade med modern stil kan bli väldigt snyggt.
 
  • Gilla
Danne12345
  • Laddar…
BirgitS
Det finns många 60-talshus i artiklarna om hus till salu som kommer varje fredag. Läs kommentarerna i dem så ser du lite vad folk uppskattar.

Kvaliteten på kök från 60-talet kan du knappt få tag i numera och lyckas du så är det väldigt dyrt. Det är kök som har hållit i 50-60 år och det kan du inte räkna med att kök från vanliga kökstillverkaren gör numera. Det är redan många som uppskattar den köksstilen och inte lär det bli färre med åren.
 
  • Gilla
Manfreds och 1 till
  • Laddar…
Gammelnörden
Det absolut viktigaste rådet jag har är att renovera fönster och dörrar samt dörrtryck istället för att byta till billigare dito köpt på närmaste byggladan. En bra princip om man vill behålla värdet på byggnaden är att allt som är själva byggnaden och fasta arkitekturdetaljer inte byts ut till något modernt utan bevaras i original eller tidstypiskt både i materialval och estetiskt.

Lägg pengar på bra kvalitet och äkta material i byggnadsdetaljer där det syns.

Välj stilrent/tidlöst nästan minimalistiskt om du vill frångå stilen interiörmässigt t ex kök o badrum. Var konsekvent i materialvalen och färgsättning och låt dessa gå som en röd tråd genom hela husets interiör. Tänk modern dansk inredningsarkitektur. De är duktiga på att förädla det bästa med 50-60-tal och får det att kännas modernt men också tidlöst. Sätt er prägel och stil i tapeter, färgval och möbler...sånt som går att ändra...
 
  • Gilla
Tafvelin och 3 till
  • Laddar…
Den som tänker sig att köpa ett arkitektritat 60-talshus fast hen egentligen inte gillar 60-tal, bör scrolla vidare på Hemnet, eller kanske bygga nytt. Tycker jag.
 
  • Gilla
gaia och 4 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Den som tänker sig att köpa ett arkitektritat 60-talshus fast hen egentligen inte gillar 60-tal, bör scrolla vidare på Hemnet, eller kanske bygga nytt. Tycker jag.
Det kanske kom ut fel. Det jag menar är att jag inte har någon ambition att ha brun korkmatta i badrummet eller bevara allt i 60-talsdesign.
 
Det är en fråga om perspektiv. När du ser en villa i behov av renovering (hit med kofoten, typ), ser någon annan ett välbevarat hus med fantastiska, tidstypiska detaljer.
Om du sedan får köpa huset och renoverar det efter din smak, du skriver att du inte tycker om 60-tal, så kommer den andre personen i exemplet tycka att det är sönderrenoverat när du försöker dig på att sälja igen, och så kommer hen scrolla vidare på Hemnet.
 
Självklart ska du renovera för att få ett funktionellt hem och inte bo i typ ett museum.

Att köra tidstypisk/tidlös stil är nästan alltid rätt väg att gå. Både för att designen inte snabbt ska kännas daterad och för att huset inte ska tappa i andrahandsvärde.

Ta kontakt med en arkitekt eller inredningsdesigner så kommer de kunna designa ert kök så att det känns original, tidstypiskt, tidlöst, modernt och framförtallt funktionellt och perfekt för er. Det finns många varianter i världen av ”mexitegelhus” från 60-talet. Så hämta inspiration från källor ni gillar.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
Hemmakatten
I mitt tidigare hus från -64 var det original ekparkett och Kolmårdsmarmor i hall och bibliotek. Inga mörka mattor men väl ett badrum som verkligen var "miss piggy-färgat". Toa, bidé, badkar, handfat och kakelväggar var helt rosa, allt original.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Svårt att svara på utan bilder. Jag tycker definitivt inte att du ska bo i ett museum. Om du är osäker, ta kontakt med en arkitekt som jobbar mycket med den typen av hus.

Jag hade inte återbyggt ett 60-tals kök. Jag tycker att det hade varit att förminska historia att bygga ett nytt gammalt. antingen bevarar man det gamla eller så bygger man nytt. det är det enda rätta imo.
 
Om det finns coola/unika designdetaljer, som tex platsbyggda konstverk, intressanta dörrar eller en konstnärligt utformad tegelvägg inne i huset kan det ju vara kul att försöka bevara det. Antingen så att det sitter kvar och är framme, eller så att man tar bort det på ett sätt så att det går att återställa. En gammal dörr kan lyftas av och ställas på vinden, en tegelvägg kan reglas ut och täckas på något sätt som går att ta bort, osv.
 
  • Gilla
Danne12345 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.