Hej . Tänkte fråga alla snälla och kloka ,som kan det där med försäkringar, Kommunens samt privat
villaförsäkring . Hur ska man värdesätta frukt träd ,samt trasig järnstaket ?? Skogen med fallna träd tillhör Kommunen, men på förfrågan hänvisar de mig till min privata försäkring ? Är det inte Kommunen som ska ersätta alla kostnader? Tack för svar Aprilmaj
 
  • Skadat svart järnstaket med brutna grenar på marken i snöigt landskap.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fallna träd och skadat järnstaket på en villatomt under vintern.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadat svart järnstaket med bakomliggande skog och fallna träd vid ett hus under vintern.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du får anmäla skadan till ditt försäkringsbolag. De i sin tur gör upp med kommunen och deras bolag.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Staketet borde väl vara ganska enkelt att värdera. Fruktträdet kanske är svårare. Det syns inte så bra på bilden. Är det en gren som gått av eller är det större skador? Normalt är ägaren till ett träd inte ansvarig för skador som uppkommer när det fälls av storm. Undantaget är om det varit fråga om vårdslöshet. Om de till exempel låtit trädet stå kvar trots vetskap om att det var dåligt och riskerade att falla.
 
Det är fallande träd från lilla skogen som har orsakad skador(kommunens träd) Man har flera torra träd i kommunens lilla skog,där ingen kollar och städar. Då och då trillar en björk ner,eller torra grenar av björken.
Det som en stor björk som,som brustit i mitten och översta delen lade sig tvärs över staketet,som brast.
På vägen ner klev de /den plommon träd som växer i närheten. Också av tyngden,har staketet förskjutit sig i led,där porten (ej i bild)hänger sned,låset åkt ut.
Det vad jag vill veta är-hur värderar man en frisk plommonträd 45 år gammal?
 
C
Skador på träd, ej heller planterade sådana, ersätts inte alls om de inte är särskilt försäkrade fick vi erfara i förra årets stormar.
 
  • Gilla
  • Arg
Lakritsianen och 1 till
  • Laddar…
Är det sant att man får inget från försäkringen för frukt träd ? Särskild försäkring för träd ??
Kan ni skriva mer ?
 
Aprilmaj Aprilmaj skrev:
Är det sant att man får inget från försäkringen för frukt träd ? Särskild försäkring för träd ??
Kan ni skriva mer ?
Är det inte bättre att fråga ditt försäkringsbolag eller läsa vad det står i dina villkor? Vi kan ju omöjligt veta det.
 
  • Gilla
  • Älska
Aprilmaj och 1 till
  • Laddar…
C
Aprilmaj Aprilmaj skrev:
Är det sant att man får inget från försäkringen för frukt träd ? Särskild försäkring för träd ??
Kan ni skriva mer ?
Ja, så var det för oss iallafall. Det skulle så klart kunna skilja mellan olika bolag, men som jag förstod det är det generellt så. Skador på byggnad som orsakas av fallande träd ersätts, men inte skador på träd. Vissa bolag erbjuder möjlighet att tilläggsförsäkra träd till första risk, dvs. till ett överenskommet värde. Så börja med att kolla med försäkringsbolaget innan du funderar alltför mycket på vad du skall skriva i skadeanmälan osv.

Tyvärr tror jag detsamma gäller staket, men där har jag ingen egen erfarenhet så jag låter det vara osagt.
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Antingen "Är det sant att man inte får något från försäkringen för fruktträd?" eller "Är det sant att man inget får från försäkringen för fruktträd?"
Tack alla snälla som svarade i tråden och tack att jag har tagit er tid,
Allt ordnar sig till det bästa, Kommunen ryckte ut med röjare (killar med motorsågar) och Försäkringen ska ta ställning .Till Magnus EK som roade sig över min sista inlägg: många med dyslexi har svårt" att hitta rätt ord"
och att lära sig läsa/skriva/stava. Det kändes under bältet., Onödigt.
 
  • Gilla
Darling McFluff och 3 till
  • Laddar…
Aprilmaj Aprilmaj skrev:
Hej . Tänkte fråga alla snälla och kloka ,som kan det där med försäkringar, Kommunens samt privat
villaförsäkring . Hur ska man värdesätta frukt träd ,samt trasig järnstaket ?? Skogen med fallna träd tillhör Kommunen, men på förfrågan hänvisar de mig till min privata försäkring ? Är det inte Kommunen som ska ersätta alla kostnader? Tack för svar Aprilmaj
Det är din försäkring som ska täcka detta, sen är det kommunen som ska betala din självrisk, glöm inte det.
 
Sir James Sir James skrev:
Det är din försäkring som ska täcka detta, sen är det kommunen som ska betala din självrisk, glöm inte det.
Det senare är inte sant, kommunen är inte skyldig att betala någon självrisk. Om du inte kan hänvisa till någon källa på detta vidhåller jag att man tyvärr får stå för den själv då ägaren till marken inte har gjort något fel för att en storm river ner träd och orsakar skada på annans egendom. Kan ju hända att de är snälla och gör så ändå men då skulle det vara av ren välvilja.
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Det senare är inte sant, kommunen är inte skyldig att betala någon självrisk. Om du inte kan hänvisa till någon källa på detta vidhåller jag att man tyvärr får stå för den själv då ägaren till marken inte har gjort något fel för att en storm river ner träd och orsakar skada på annans egendom. Kan ju hända att de är snälla och gör så ändå men då skulle det vara av ren välvilja.

Ja att begära självrisken av kommunen är en krånglig resa.
Försäkringsbolaget kommer att kostnadsdrabba dig med självrisken, tro inget annat.
Vill du sedan ha den tillbaka av kommunen får du ta det med dem.
 
KristinaRT
För framtiden ( eftersom det står fler träd på kommunens mark nära ditt staket), kanske du skulle prata m kommunen om att titta igenom träden och se om de visar tecken till att vara döende/svaga eller har tappat fotfästet, på så vis minskar man risken att något liknande händer igen.
 
  • Gilla
Aprilmaj
  • Laddar…
För övrigt så blir plommonträd ofta sämre med åren så att det är 45år gammalt ligger nog inte i dess favör men tror inte att vare sig kommunen eller försäkringsbolaget gör några större skillnader på ålder eller kvalitet på frukt.
".. fruktträd som plommon och körsbär kanske inte blir fullt så gamla, men upp till 40-50 år kan man ibland räkna med." https://www.odla.nu/fragor-svar/alder-pa-frukttrad
 
  • Gilla
Aprilmaj
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Det senare är inte sant, kommunen är inte skyldig att betala någon självrisk. Om du inte kan hänvisa till någon källa på detta vidhåller jag att man tyvärr får stå för den själv då ägaren till marken inte har gjort något fel för att en storm river ner träd och orsakar skada på annans egendom. Kan ju hända att de är snälla och gör så ändå men då skulle det vara av ren välvilja.
Nä men så borde det vara! att trädägare betalar självrisken och det flesta tror att det är så.
Det behövs en lagändring!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.