Har satt upp enl bild i en lägenhet.
Värmefördelare för golvvärme monterad på vägg med synliga röranslutningar och etiketter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kan jag koppla på samma grovlek, ca 32mm, på högersida och gå några meter för att sen koppla på ytterligare en fördelare?
 
Nån borde väl veta? :D
Jag tycker ju att det borde gå, men vattnet kanske går förbi första fördelaren?

@Krilleman hjälp!:D
 
Ja det går att bygga vidare som du tänkt men det borde sitta strypventiler på fördelarna (på varje slinga). Det gäller ju även med bara en fördelare om man inte råkar ha precis lika långa slingor.
 
Antar att det är en fördelare för radiatorer? Då går det göra som du skriver.
Om det är för golvvärme så blir det inte bra det där.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Bernieberg Bernieberg skrev:
Ja det går att bygga vidare som du tänkt men det borde sitta strypventiler på fördelarna (på varje slinga). Det gäller ju även med bara en fördelare om man inte råkar ha precis lika långa slingor.
Ja ok, dom går till radiatorer om det spelar nån roll?
 
Lite synd att jag köpte ett ganska stort skåp för att få plats med allt..

Nu ska jag bygga badrummet först och då kommer jag inte åt skåpet från baksidan och framåt är det inne i en färdig garderob.

Tänkte först dra ut korta slangar från befintliga fördelaren till ett utrymme med golvbrunn och sen skarva därifrån till varje radiator.
Kanske skulle gå att lägga tomrör och trycka i rören efteråt?
 
nino nino skrev:
Ja ok, dom går till radiatorer om det spelar nån roll?
Jag skulle även installera en gruppventil/injusteringventil med flödesmätare på stamreturen.
Slipper du gissa när det kommer till flöde.
 
  • Gilla
Bernieberg och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Ja ok, dom går till radiatorer om det spelar nån roll?
Tänkte inte på det alternativet… Då sitter det sannolikt returventiler på radiatorerna.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Hur skulle ni göra?
Renoveringsarbete med betonggolv och rör, röd markering visar planerad rördragning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lägga i massa ytterrör den rödmarkerade sträckan för att senare trycka i slang eller lägga 2 grova slangar och sätta upp ett till skåp med en till fördelare.
Det är väl max 1.5m
Ska byggas en till vägg så man kan göra mjukare böjar än 90, och kanske även gjuta fast ytterrören
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
Tänkte inte på det alternativet… Då sitter det sannolikt returventiler på radiatorerna.
Nya radiatorer som jag bara satt upp, har inte justerat in nåt (har ingen aning om hur man gör eller vad som ska göras)
 
nino nino skrev:
Hur skulle ni göra?
[bild]

Lägga i massa ytterrör den rödmarkerade sträckan för att senare trycka i slang eller lägga 2 grova slangar och sätta upp ett till skåp med en till fördelare.
Det är väl max 1.5m
Ska byggas en till vägg så man kan göra mjukare böjar än 90, och kanske även gjuta fast ytterrören
Lite svårt att hänga med. Är det tre radiatorer till som egentligen är tänkte att matas av fördelaren? Men du har tänkt färdigställa runt fördelaren och kommer inte åt att dra rör dit sen?

Har inte provat men hade varit försiktig med att lägga tomma skyddsrör och räkna med att få i medierör sen om det inte är väldigt kort. Man ska ju kunna byta rör men då använder man det gamla som ”dragtråd” och kopplar till det nya med en speciell koppling.
 
Ja jag skulle väl skrivit lite mer
Jag ska ha värme till en hel 3a, så det blir 5-6radiatorer, ev ett hallgolv med vattenburet.

Blir ju som sagt 1.5-2m, rakt utom en böj upp mot skåpet, väggen med skåpet består idag av 45x70 reglar, den nya väggen blir minst 45x120 reglad då det ska in en wc fixtur, så böjarna går att göra ganska mjuka.

Ja jag ska göra klart runt fördelaren så jag kommer inte att komma åt den annat än i själva skåpet.

Enklaste är ju att koppla på en ny fördelare, grov slang har jag.
Bäst vore ju att använda skåpet som finns.
 
nino nino skrev:
Nya radiatorer som jag bara satt upp, har inte justerat in nåt (har ingen aning om hur man gör eller vad som ska göras)
Skåpen tar upp en del vägg som är snyggare utan, och är skapligt dyra. Och du har ett stort skåp med plats. Känns ju himla synd att behöva smacka upp ett till även om det är behändigt för att lösa problemet. En variant är ju att dra rör för varje radiator från fördelaren till det utrymme radiatorerna ska sitta och behålla så mycket rör att det räcker hela vägen fram till anslutningen. Får ta till med marginal men du har råd med mycket spill till priset av ett nytt skåp. Kommer nog svära en del över att ha rören liggandes när du jobbar med annat men slutresultatet blir bra.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Jag kan bygga in ett skåp (eller bara sätta en fördelare) i en garderob där det blir en vv beredare så det är inga större problem.

Jag skulle också kunna dra rör från fördelaren in i garderoben och sen skarva dom där.
Tänkte också på varianten med rör till alla radiatorer men tror man blir tokig på att ha det så...
 
Ja om du löser det utan skåp så verkar det ju lättast att sätta en fördelare till då. Får bli whiskeyskåp i den lediga delen av befintligt skåp.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.