Är glad att grannens katter vandrar över till mig och jagar möss ibland. Trevligt att se djur vara fria och leva som dom är skapta att leva. Inte vara instängda för att roa människor. Ingen brist på varken ekorrar eller fåglar här. Dessutom är det ju på lika villkor då det även finns rovfåglar och andra rovdjur som kan ta katterna. Är väl mest i tätbefolkade områden där man sätter naturen ur spel som det blir lite knas kanske. Men det är ju inte katternas fel.
 
G
F Fredrik-1980 skrev:
frågan var ställd, hur

Har inte gnällt. gnäller aldrig, det är barn som gnäller.

Frågan var ställd: Hur ställer sig kattägare till att katter som man släpper ut utan koppel tar 20 miljoner fåglar om året, ekorrungar och andra djur ?? Även hotade arter. Rätt i onödan allså.

Jag är bekymrad för att beståndet av fåglar utarmas i onödan. Anledningen är vårt nya (beg.) hus, allt är perfekt förutom katterna som sitter under fruktträden och fångar småfåglar. Har aldrig varit med om liknande. Det nästan kryllar av katter. Har börjat fånga in dom därför, men jag har inte ihjäl dom eller skadar dom.
Jag är absolut inte oroad för det, naturens gång helt enkelt.
Om du fångar in katter så gör du antagligen ett brott, varför du gör det kan man ju undra ?
Har du någonsin sett en katt ta en ekorre ?

Okej, vad har du gjort mer förutom att gnälla på ett internetforum ?
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
F Fredrik-1980 skrev:
Hur ställer sig kattägare till att katter som man släpper ut utan koppel tar 20 miljoner fåglar om året, ekorrungar och andra djur ??
En referens på uppskattningen? Det flyter omkring en massa uppskattningar som är helt ovetenskapliga.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
F Fredrik-1980 skrev:
älskare av katter. Jag gillar katter också de är fina.

Antar att katt ägare e naturvänner. Hur ställer sig kattägare till att katter som man släpper ut utan koppel tar 20 miljoner fåglar om året, ekorrungar och andra djur ?? Även hotade arter. Rätt i onödan allså.
Se där jag bor att grannens katt jagar jämt fåglar smyger under grenar och hoppar upp, e så där fötjust i det.

Ingen politiker vågar ta upp det.
Du kommer med först ett antagande som du bygger diskussionen på, sedan en siffra om 20 miljoner småfåglar.

Var kommer 20miljoner ifrån?
Jag vet inte om jag är naturvän, jag gillar djur kan jag erkänna.

Jag hittar ett debattinlägg som säger att de kattdödade fåglarna står för 3% vilket innebär att 97% eller 647miljoner dör på annat sätt.

Åsikter på detta?:thinking:
 
  • Gilla
  • Haha
Kicki_B och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.