Hej eftersom att här verkar finnas ganska många som investerar i aktier och annat så funderar jag på vilka aktiemäklare ni använder? Jag har själv tänkt att jag skall börja investera och har läst om och gått igenom en flera olika mäklare. Har fastnat för E-toro men tycker inte om att jag måste ladda upp bilder på mitt pass eller annat id. Det känns osäkert om dom kommer i fel händer. Jag tror inte att E-toro missbrukar dom men allt kan ju stjälas.

Jag är bosatt i Finland och Nordnet är mycket dyrare här än i Sverige. Avanza har jag sett på men då måste jag ha konto i svensk bank vilket jag inte vet hur jag ska skaffa mig.

Så har ni några bra förslag?
 
Du har väll konto i någon bank gissar jag. Varför kan du inte handla via dem? Vet inte hur det är i Finland men i Sverige kan det vara lite stökigt att få över pengar till E-toro, Bitrue osv. Transaktionerna stoppas av bankerna i Sverige efter som mottagare inte är godkända för ekonomisk verksamhet i Sverige. Men kanske funkar annorlunda i Finland.
 
Redigerat:
En fördel med en ”inhemsk mäklare” kan vara att de kan ha en tjänst för att automatiskt generera deklarationsblankett info. Guld värd tycker jag.
Har du kikat på aktiesparkonto?
 
Nordnet funkar annars bra. Om du är ny på att spara och inte har några större summor att handla med så spelar det ingen roll om courtage är 0-19kr eller 0.25 - 0.85% av köpet. Det viktiga är att du kommer igång och känner på att handla och lär dig på vägen. Sedan när du vet hur du vill spara så kan du ju kolla efter depåer som funkar bäst för dig.
 
Har du frågat din bank? De lär ha tjänsten, och kan definitivt hjälpa dig med deklarationen så småningom. En sak till: om du investerar i finska aktier (eller kanske alla typer av finska värdepapper - jag är osäker där) måste du som finsk medborgare och skattebetalare (jag antar att du är det) ha dessa på ett ägarkonto i den finska värdepapperscentralen.
 
U Utdelning skrev:
Nordnet funkar annars bra. Om du är ny på att spara och inte har några större summor att handla med så spelar det ingen roll om courtage är 0-19kr eller 0.25 - 0.85% av köpet. Det viktiga är att du kommer igång och känner på att handla och lär dig på vägen. Sedan när du vet hur du vill spara så kan du ju kolla efter depåer som funkar bäst för dig.
Nordnets finska prislista
Skärmklipp av Nordnets prislista med courtage-nivåer 2, 3 och 4 för aktiehandel på Helsingforsbörsen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag skulle hamna på nivå 3 och 4 och alltså betala minst 7€ per köp vilket känns dyrt på små summor som jag skulle handla med i början.
Min bank har ännu högre avgifter och ganska dåligt utbud.
Har dock inte kollat andra banker kanske borde göra det.
 
Du kan nog inte jämföra svenska priser med finska. Så länge det gäller finska aktier för dig som finsk medborgare är reglerna annorlunda än om du hade varit svensk medborgare och velat investera i svenska aktier. Sedan är det nog också större konkurrens på den svenska marknaden vilket sänker priserna, men den finska lagen om värdepappersmarknaden gör den finska marknaden dyrare än den svenska.
 
1 16386 skrev:
Har du frågat din bank? De lär ha tjänsten, och kan definitivt hjälpa dig med deklarationen så småningom. En sak till: om du investerar i finska aktier (eller kanske alla typer av finska värdepapper - jag är osäker där) måste du som finsk medborgare och skattebetalare (jag antar att du är det) ha dessa på ett ägarkonto i den finska värdepapperscentralen.
Ja jag är finsk medborgare och skattebetalare. Jag har inte hittat någon sådan information alls. Har inte alls sett någon info om finska värdepapperscentralen. Jag har läst igenom både bankens,skatteverkets och finska Nordnets information. Mycket möjligt du har rätt men är du säker på det. Ska söka info om det.
 
B
Har testat Swedbank, länsförsäkringar, avanza och nordnet. Avanza är ju hästlängder bättre än övriga. Nordnet kommer tvåa. Kommer man upp på private banking nivån hos Avanza är det rätt bra service man får.

Men om man inte är intresserad av teknisk analys, kurslarm, med mera och bara ska köpa och sälja är det väl bara att jämföra courtage.
 
N Niq skrev:
Ja jag är finsk medborgare och skattebetalare. Jag har inte hittat någon sådan information alls. Har inte alls sett någon info om finska värdepapperscentralen. Jag har läst igenom både bankens,skatteverkets och finska Nordnets information. Mycket möjligt du har rätt men är du säker på det. Ska söka info om det.
Ja, jag är säker på att du som finsk medborgare enligt finsk lag är förbjuden att ha finska aktier (och kanske även andra finska värdepapper - där är jag osäker) på ett förvaltarkonto (så kallat förvaltarregistrerade). Det gäller även om du skulle vilja hålla dina finska aktier i t.ex. Sverige. Då skulle du dels få en mycket högre skattesats vid en utdelning dels bryta mot finsk lag. Och det är inte så att Nordnet eller Avanza skulle låta dig göra det heller.
 
Ok. Vet du hur sådant fungerar om man använder tex E-toro eller andra mäklare som inte finns i Finland? Jag antar att en bank ser till att allt blir skött på rätt sätt.

Skatterverket här talar bara om aktiesparkonto och värdeandelskonto. Men jag ska söka mera info imorgon.
 
Nej, jag känner inte till E-toro mer än vad jag kan googla. Men de handlar inte i aktier - de handlar i derivat/optioner baserade på andra värdepapper och även valutaoptioner, cryptovalutor etc. Inget som kan rekommenderas för någon som inte är väl insatt. Om man inte ser det som ett alternativ till typ Lotto, naturligtvis.
Det är inte Vero som har hand om lagar om värdepappershandel och värdepappersmarknaden. Prova med finansministeriet eller finansinspektionen.
 
Tack för din information. Jag vet att Vero inte har hand om lagar men dom har ganska bra information om mycket. Jag hittade information om precis det du skrivit om finska aktier på finansinspektionens sidor. Men har inte hittat något om hur det sköts.

Jag antar att banker och andra som nordnet ser till att det sköts korrekt.

Jag hade missat att det inte var aktierna man köpte direkt på E-toro när man gjorde vanliga köp på aktier utan hävstång.

Har sökt en del efter vad derivat är. Jag har förstått att riskerna är större men inte riktigt varför.
Skulle vara glad om du orkade ge en kortfattad förklaring.

Jag försöker inte alls säga emot dig då du har mycket mer kunskap om allt det här än mig. Men blir ändå fundersam på varför E-toro rekommenderas till nybörjare på så många ställen om riskerna är högre där.

Ska också skriva att jag inte alls är fixerad vid E-toro. Hittar hellre någon annan men tycker att dom jag sett verkar dyra när man jämför men kanske det är värt dom extra pengarna om allt fungerar bra i alla led.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.