Hej!

Jag är kraftigt förvirrad av min senaste elräkning.
-Månaden är uppdelad på två poster. Notera skillnaden!
-Mätarställningen har nollställts emellan posterna.
-I december som var kallare förbrukade vi 1500 kwh. Är det ens möjligt att komma upp i hissnande 5283kwh? Även om bergvärmen skulle ha havererat och gå på elpatron.

Är detta ens rimligt?:crysmile:
Min första vinter i villa så jag har inga erfarenheter.

Mvh
Henrik
Elräkning som visar två perioders förbrukning med en summa av 5283 kWh
 
Jag gissar att du har fått en ny elmätare den 14'e januari?
 
Ja, väldigt billigt så varför klagar du? :)
 
Har man bytt elmätare? Det skulle förklara nollställningen.
Förbrukning låter onekligen hög och diffen mellan period 1 och 2 stor, men det beror såklart på förutsättningarna.
 
useless useless skrev:
Jag gissar att du har fått en ny elmätare den 14'e januari?
Vad jag vet så har elmätaren inte bytts ut. Jättekonstigt..
 
Henrikn137 Henrikn137 skrev:
Vad jag vet så har elmätaren inte bytts ut. Jättekonstigt..
Du får nog kolla med din nätägare vad som hänt.
 
H Hans G2 skrev:
Har man bytt elmätare? Det skulle förklara nollställningen.
Förbrukning låter onekligen hög och diffen mellan period 1 och 2 stor, men det beror såklart på förutsättningarna.
Inte vad jag vet.. Jag kan liksom inte komma på något vettigt skäl till varför diffen skulle bli så.
 
K Kane skrev:
Du får nog kolla med din nätägare vad som hänt.
Jajemen, tack(y)
 
Jag gissar på manuell avläsning vid mätarbyte. Istället för 230462 knappade montören in 234462.
 
  • Gilla
D4ZVO och 3 till
  • Laddar…
Var den gamla elmätaren så pass gammal att det inte gick att läsa av timförbrukning på distans? Tänker att du i annat fall borde kunna logga in och se förbrukningen per timma/dygn under första hälften av januari?
 
Det kan ju räcka att läsa av senaste förbrukning i mätaren innan bytet. Är den mycket lägre så har det blivit fel vid den manuella avläsningen i samband med bytet. Logga in på ditt nätbolagshemsida och kolla. Återkom sen med svar, jag är väldigt nyfiken
 
Notera att 4500kWh på 13 dagar blir 346 kWh/dag eller en medeleffekt på 14 kW. Med 230 V betyder det att strömmen blir ungefär 63 A kontinuerligt eller 21 A per fas (under hela tidsperioden).

Min gissning är därför att det sannolikt förekommit fel på elmätningen.
 
  • Gilla
Henrikn137 och 1 till
  • Laddar…
Var den gamla mätaren fjärravläst eller fick man läsa av för hand och knappa in? Om det senare så kanske siffran för början på januari var uppskattad och helt fel för att ni förbrukat mer än deras beräkning.
 
S
C cotillion skrev:
Jag gissar på manuell avläsning vid mätarbyte. Istället för 230462 knappade montören in 234462.
eller 231462, 1an sitter under 4an på numeriskt tangentbord.
 
Henrikn137 Henrikn137 skrev:
Hej!

Jag är kraftigt förvirrad av min senaste elräkning.
-Månaden är uppdelad på två poster. Notera skillnaden!
-Mätarställningen har nollställts emellan posterna.
-I december som var kallare förbrukade vi 1500 kwh. Är det ens möjligt att komma upp i hissnande 5283kwh? Även om bergvärmen skulle ha havererat och gå på elpatron.

Är detta ens rimligt?:crysmile:
Min första vinter i villa så jag har inga erfarenheter.

Mvh
Henrik
[bild]

Har ni bytt elmätare nyligen?
Jag fick min mätare utbytt i september 2021,elräkningen för december låg på 5600:- den högsta någonsin.Kollade räkningen för december som visar 1700kwt elförbrukning mot nätavgiften 3400kwt (det skall vara samma kwt som elförbrukningen,det visar efter koll att från oktober 2021 till december har elförbrukning och elnät diffat.Elbolaget menar att en bugg här uppstått vid byte av elmätaren,det är nu åtgärdat och återbetalning har skett.

mvh
Kennet
 
  • Gilla
Henrikn137
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.