F fribygg skrev:
Eller så frågar man inte så mycket om man inte vill bekosta en helt ny anläggning utan beställer en eller två extra slamtömningar om året om slamavskiljaren blir full
Beror helt på vad som står i bygglovet, står bara BDT-vatten så måste det till ytterligare tillstånd , så bara begära ut det och se vd som står. Finns inte WC med utan bara BTD så förändras avloppet markant och då ska nytt tillstånd sökas för WC
Klart det går även med de uppgifter som TS fått, att göra så. att tömma någon/ra extra gång under året. så gör man när det är sluten tank med och ingen frågar varför den bör tömmas.
 
  • Gilla
smh
  • Laddar…
smh
Detta låter ju mycket lovande! Finns det inga nackdelar alls med att sätta in WC? Förutom att jag (eventuellt) måste söka bygglov och behöver bryta tätskiktet i badrummet?
 
J jonaserik skrev:
Beror helt på vad som står i bygglovet, står bara BDT-vatten så måste det till ytterligare tillstånd , så bara begära ut det och se vd som står. Finns inte WC med utan bara BTD så förändras avloppet markant och då ska nytt tillstånd sökas för WC
Klart det går även med de uppgifter som TS fått, att göra så. att tömma någon/ra extra gång under året. så gör man när det är sluten tank med och ingen frågar varför den bör tömmas.
En normal avloppsanläggning är ju dimensionerad för 5pe, om TS inte har så många familjemedlemmar kan det ju visa sej att den befintliga anläggningen och årlig tömning är fullt tillräcklig trots att slamavskiljaren är mindre än vad som normalt används. Att byta för bytandets skull är både dyrt och besvärligt och såsmåningom kanske kommunalt va eller krav på minireningsverk kommer på fastigheten och då är det gott att ha lagt undan lite medel till detta redan nu.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
smh smh skrev:
Detta låter ju mycket lovande! Finns det inga nackdelar alls med att sätta in WC? Förutom att jag (eventuellt) måste söka bygglov och behöver bryta tätskiktet i badrummet?
Jodå visst finns nackdelar, jag skulle koncentrera mig på fördelarna!
 
smh
F fribygg skrev:
Jodå visst finns nackdelar, jag skulle koncentrera mig på fördelarna!
Haha, men vilka är de? Frysrisk antar jag. Snordyrt?
 
smh smh skrev:
Haha, men vilka är de? Frysrisk antar jag. Snordyrt?
Nä, frys risken i avlopp skulle ja inte bekymra mig för, ledningarna ligger ju med fall så det rinner undan och en del av vattnet som spolas bort i avloppet är ju uppvärmt.

Nackdelar wc, använder vatten, ökar transporterna i sammhället, samlar "skiten" och eventuella medicinrester någon annan stans där den kanske blir ett problem på åkrar, kräver tillstånd, ökar byråkratin, ökar beroende av fungerande samhälle och kontanter, bortför näringsämnen från den egna fastigheten.

Ett vanligt skithus "dass" med urinavskiljning är sannolikt bättre för miljön men det är inte så bekvämt, i vissa fall kallt vintertid, kräver ofta manuella insatser av ägare/brukare och har i vissa fall problem med både lukt och flugor.
 
  • Gilla
smh och 1 till
  • Laddar…
smh
F fribygg skrev:
Nä, frys risken i avlopp skulle ja inte bekymra mig för, ledningarna ligger ju med fall så det rinner undan och en del av vattnet som spolas bort i avloppet är ju uppvärmt.

Nackdelar wc, använder vatten, ökar transporterna i sammhället, samlar "skiten" och eventuella medicinrester någon annan stans där den kanske blir ett problem på åkrar, kräver tillstånd, ökar byråkratin, ökar beroende av fungerande samhälle och kontanter, bortför näringsämnen från den egna fastigheten.

Ett vanligt skithus "dass" med urinavskiljning är sannolikt bättre för miljön men det är inte så bekvämt, i vissa fall kallt vintertid, kräver ofta manuella insatser av ägare/brukare och har i vissa fall problem med både lukt och flugor.
Tack! Jag kommer ha kvar ett dass och räknar med att använda det parallellt (i praktiken: på sommaren). Det var efter att ejektortanken frös i vintras som jag bestämde mig för att installera en förbränningstoa inomhus. Där tas ju allt hand om själv i och för sig, men känns i övrigt inte som en perfekt lösning.
 
smh smh skrev:
Detta låter ju mycket lovande! Finns det inga nackdelar alls med att sätta in WC? Förutom att jag (eventuellt) måste söka bygglov och behöver bryta tätskiktet i badrummet?
Skit i bygglovet (pun intended), anläggningen är ju redan godkänd som WC-avlopp.

Vad gäller att bryta tätskiktet så är det väl troligt att det finns ett sådant i det befintliga badrummet, men ett tätskikt är ju inte som en ballong att gör du ett hål var som helst så är ballongen sönder sen. Så länge tätskiktet är OK där du duschar eller blaskar vatten på annat sätt, så gör det inget om det har gjorts hål i golvet bredvid för att dra upp ett avloppsrör till WC:n.
Sen är ju frågan om det går att få dit ett extra avloppsrör till WC:n utan att behöva göra större ingrepp och riva upp golv och ha sig. Vad är det för grund på huset, eller är badrummet rent av på övervåningen?
 
  • Gilla
smh och 1 till
  • Laddar…
Om TS har plastmatta utan golvvärme, kryp eller plintgrund skulle jag säga att installationen av en wc inte är svårare än att installera en förbränningstoa med både till/frånluft och el eller gas till förbränningen, det kräver ju oxå håltagning i tätskiktet men iofs inte genom golvet.
 
  • Gilla
smh och 1 till
  • Laddar…
smh
Jag har inte plastmatta utan klinkers tyvärr, men ingen golvvärme. Det är plintgrund, och rätt hög sådan - där toaletten skulle stå är det ungefär en meter till mark. Det borde vara bra va?
 
Plintgrund är lättjobbat. Har du golvvärme under klinkern?
 
  • Gilla
smh och 1 till
  • Laddar…
smh
Nej, ingen golvvärme.
 
Då borde det väl gå att ta ett 110hål i golvet?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
smh
Ja, det antar jag (men kan ingenting om sånt...)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.