Till hösten kommer vi att köpa ett hus.
Huset har vattenburen värme och kan värmas via ved eller el.

Den nuvarande ägaren har bara använt el de senaste åren och då undrar jag följande:

1. Pannan ska visst vara "plomberad" för att slippa sotas? Vad innebär detta? Är det bara att ta dit en sotare och få den öppnad?

2. Vad mer bör man kolla innan man börjar elda igen?

3. Är det någon som kan på ett pedagogiskt sätt förklara hur vedeldningen fungerar, med vattenflöden, temperaturer etc etc.

Systemet ser ut enligt följande:
2x acc.tank (500-750l) med el-patron i bägge?
Keramisk panna (Effekt 50kw)
Ingen laddomat vad jag vet utan bara en cirk.pump.
Expansionskärl på vinden.

Vad tror ni om systemet i övrigt?
 
abrovink skrev:
Systemet ser ut enligt följande:
2x acc.tank (500-750l) med el-patron i bägge?
Keramisk panna (Effekt 50kw)
Ingen laddomat vad jag vet utan bara en cirk.pump.
Expansionskärl på vinden.

Vad tror ni om systemet i övrigt?
spontant tycker jag att 1250l tank är för liten till en 50kW panna men om huset är litet och välisolerad så kanske klarar du dej skapligt på den värmen du kan lagra i tankar och kan leva med det.
Lägg inte i för mycket ved så att pannan kokar .... lätt hänt innan man lärt sej hur det fungerar ;)........ du får en känsla med tiden hur mycket är nog för att ladda dina tankar utan att det kokar.
Bäst att fråga ut säljaren hur han gjorde när han eldade med ved ..... förstahands information från en användare är mycket bättre än alla kloka svar och gissningar här på forum, tycker jag.
När du behärskar det du har så kan vi sen försöka hjälpa dej med förbättringar av systemmet....
gaia
 
laddomat är inte fel att sätta in...
 
Ni bör ju först och främst provtrycka skorstenen innan köpekontraktet skrivs på. Då får ni ju också möjlighet att fråga sotaren hur man hanterar detta med plombering.

Om ni har en brukasanvisning på pannan så brukar det stå där hur man tänder upp mm.
Om inte systemet har laddomat och automatisk shunt-styrning, så bör ni komplettera med det så snart ni kan.
 
kanske göra en elbesiktning av hela huset, byggbesiktning, besiktning av sotaren, kolla med kommunen att det är bygglov på alla byggnationer, vattenprov om det är eget vatten osv..
jag har säkert glömt något
 
Tack för svaren.

Pannan har inte använts på några år och mannen som använde den senast har inte bott i huset på på lika många år. Kvinnan som säljer huset har alltså bara kört el.
Så jag har egentligen ingen att fråga ang. pannan.

Huset ska besiktas innan köp.

Ska även prata med sotaren ang. plomberingen. Hur viktigt är det att provtrycka? Gör Sotaren det?

Shunt-styrningen finns, men inte laddomat vad jag förstår. Vad skulle laddomaten tillföra?

Huset är ett suteräng hus på 180kvm byggt 81.

Hur mycket ved ska man tippa på att det går åt?

Förstår att många frågor är svåra att svara på, typ hur långt är ett snöre, men jag är tacksam för alla svar.
 
Vitsen med en laddomat är att se till att pannan hålls tillräckligt varm under eldningscykeln. Blir den för kall så blir förbränningen mindre effektiv samt att det är risk för kondens med medföljande korrosion. En laddomat ska man ha.

Är det automatisk shunt-styrning? Normalt styrs de automatiska av framledningstemp, inställd tempkurva samt en ute- (eller inne-) tempgivare. Automatisk shuntstyrning för att omrörningen i ackumulatortankarna blir så liten som möjligt vilket främjar skiktningen.

Skiktningen är för övrigt a och o när det gäller en väl fungerande ved-anläggning. När du eldar fyller laddomaten på varmt vatten uppifrån i tankarna, när hela tankarna har fått samma temp som öppningstempen på laddomaten kommer hela tankarna att få högre temp så länge veden räcker. Förhopningsvis tar veden slut innan pannans överhettningsskydd slår ifrån, övertrycksventilen löser ut, eller ev syr-ventil börjar spola. Lägg därför inte i så mycket i pannan när du eldar de första gångerna, utan bara lite i taget så att du inte behöver få några otrevliga överraskningar.
 
Glömde visst fortsättningen på det där med skiktning... Vitsen med skiktning är att man alltid har kvar det hetaste vattnet överst i tankarna (om nu skiktningen fungerar bra alltså, varmt vatten är ju lättare och stiger om det inte påverkas av förmycket omrörning), och kan ge varmt duschvatten och värme i elementen även om större delen av tankarna bara håller 30-40 grader. Om du inte har fungerande skiktning kommer hela tankarna att hålla samma temp och sjunka jämt från ca 90 grader till ca 50 grader i genomsnitt, när man måste elda mer. Mao kan man utnyttja en större temperaturdifferens om man har väl fungerande skiktning.
 
någon skillnad är det väl mellan laddomaten och endast en termisk ventil?
på sommaren kanske man skulle kunna köra värmesystemet "baklänges" och flytta värmen från radiatorerna till tanken?
 
Skillnaden mellan laddomat och endast en termisk ventil visar sig när vattnet i botten av tanken börjar bli varmt. Då klarar laddomaten att hålla nere tempen in i botten av pannan bättre vilket ger att man kan elda längre innan det bryter/kokar.
 
Sen är det ju en "bypass" ventil på laddomaten som gör att om strömmen går, och pumpen stannar, så kan vattnet självcirkulera och förhindra kokning (fast frågan är om den hinner med en 50kW panna på självcirk.) Sen gör bypassen att värme från pannan kan cirkulera in i tanken efter eldning (om botten på tanken är kall).

Om du är nybörjare med ved så rekommenderar jag att läsa detta:
Vedpärmen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.