Jag köpte för några år sedan en billig kompressor. Den var nog bättre precis i början men sen ett tag är det oerhört långsam i att jobba upp tryck.
Från 0 bar och tom tank, till 6 bar på drygt sex minuter. Sen gav jag upp. Vill minnas att om den får jobba några minuter till så kanske den når 8 bar, men inte 10 som när den var ny.

Tanken läcker ingen luft, å själva start/stop-funktionen fungerar så att trycket sjunker till en viss nivå innan den startar.
Vad i själva kompressor-delen kan det vara som gör att den beter sig så här?

Blå Scheppach kompressor på 50L kapacitet placerad i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på informationsetikett för Scheppach kompressor HC60 med tekniska specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M martinradbo skrev:
Jag köpte för några år sedan en billig kompressor. Den var nog bättre precis i början men sen ett tag är det oerhört långsam i att jobba upp tryck.
Från 0 bar och tom tank, till 6 bar på drygt sex minuter. Sen gav jag upp. Vill minnas att om den får jobba några minuter till så kanske den når 8 bar, men inte 10 som när den var ny.

Tanken läcker ingen luft, å själva start/stop-funktionen fungerar så att trycket sjunker till en viss nivå innan den startar.
Vad i själva kompressor-delen kan det vara som gör att den beter sig så här?

[bild]
[bild]
Å följdfrågan blir ju om det över huvud taget är värt att försöka åtgärda denna? Kan tänka mig köpa nytt istället. Vad är det i så fall som gäller idag? Denna har jag ut på små husbyggen där den får stå tills jobbet är klart. Spikpistoler, renblåsning och liknande. Tror 10 bar är bra och så stor tank som man orkar bära ;-)
 
Ställ regulatorn på 8,5 bar då eller behöver du högre tryck? De flesta tryckluftsverktyg, som jag har iaf, fungera bra mellan 6 till 8 bar.
 
C
Jag råkade ut för att avlastningsventilen inte stängde ordentligt, vilket var lätt åtgärdat med isärplockning och rengöring. Så viss felsökning är så klart värt att ge sig på.
 
galento
Har också en ABAC med 50l tank stående då den tar evighet att bygga upp tryck till
6 bar så använder den i nödfall. Har en annan ABAC med 24l tank och den funkar
mycket bättre med den mindre tanken.
 
Läcker den inte luft när kompressorn slagit ifrån bör det vara avlastningsventilen, kolvtätningen eller backventilerna.
På en billig kompressor brukar samtliga av dessa delar vara riktigt klena, så det är fullt möjligt att de gått sönder på kort tids användning.

Har du tid att skruva själv kan det definitivt vara värt att reparera.
 
Tack för värdefulla tips.
Jag "råkade" kolla vad en ny skulle kosta och sprang då på denna:
https://www.jula.se/catalog/verktyg...UpXTV8cKyGD4YF6bdR8aApGBEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Så eftersom jag inte har tiden och tålamodet (egentligen) för att felsöka när utgången ändå är osäker, så blev det ett inköp igår.

Men jag ska ta mig samman och kolla på de detaljerna ni har föreslagit så snart som möjligt, känns onödigt att åtminstone inte ge det ett f örsök ;-)
 
  • Gilla
hus520
  • Laddar…
Om den inte läcker ut luften nånstans när kompressorn jobbar så kan du skruva av topplocket och kolla ventilerna. Det är metallblecken på bilderna. Det kan se lite olika ut på olika kompressorer, men brukar se ungefär samma ut.
Dom ska vara hela och sluta tätt. Metallbleck som är kompressorns ventiler, med topplock och tätning synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kompressorventil med metallbleck på en arbetsbänk, som visar slitagemärken och är fäst med en skruv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kompressortopplock demonterat på arbetsbänk med synliga ventiler och metallbleck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kolla backventilerna i toppen, är det inte något fel där så är det soptunnan som gäller, då är det repa i cylindern eller slutkörd kolvring.
 
H
Om den gått på 10 bar så slits allt mer med.

Min bryter på 8 bar.
Sen kör jag 6 bar ut på verktygen.
 
C
M martinradbo skrev:
Så eftersom jag inte har tiden och tålamodet (egentligen) för att felsöka när utgången ändå är osäker, så blev det ett inköp igår.
Ett tips kan ju vara att skänka den till någon som har tiden och tålamodet. Så kanske det förhoppningsvis är någon som får glädje av den. Den ser ju i övrigt ut att vara i bra skick.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.