Funderar på sätta en mindre tank och behålla anslutningsrören då jag mest har oljebrännare som tillskottsvärme och när man servar VP. Har inte fyllt på riktigt på evigheter utan pytsat i lite mackdiesel ibland. Frågan är om de trycker i rören innan? eller hur testas annars oljetankar? I så fall behöver man ju ha en tank som klarar tryck och inte nån IBC behållare tänker jag.
 
B Bockstensmannen skrev:
Funderar på sätta en mindre tank och behålla anslutningsrören då jag mest har oljebrännare som tillskottsvärme och när man servar VP. Har inte fyllt på riktigt på evigheter utan pytsat i lite mackdiesel ibland. Frågan är om de trycker i rören innan? eller hur testas annars oljetankar? I så fall behöver man ju ha en tank som klarar tryck och inte nån IBC behållare tänker jag.
Nej tror inte att det trycks nåt
Men däremot ska det vara överfyllnadsskydd och det har du ju inte på en ibc.
 
Är det inte besiktning på såna tankar?

Farmartankar ska besiktas iaf
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
Jo det är besiktning på dom, vet inte hur ofta

Finns små tankar i plast som inte behöver er besiktas, tror det är under 1000 liter det inte krävs besiktning
 
Tankarna är trycklösa, däremot är det viktigt att avluftningen är tillräcklig så att det inte uppstår övertryck av misstag.
 
Vanlig olja för villatankar pumpas bara in på samma sätt du tankar bilen. Ganska högt flöde dock så det gäller som sagt att avluftningar fungerar.
 
nino nino skrev:
Nej tror inte att det trycks nåt
Men däremot ska det vara överfyllnadsskydd och det har du ju inte på en ibc.
Ok men de kan alltså inte fylla en IBC som står på skvalpskydd om jag vill ha den fylld. ?
 
B Bockstensmannen skrev:
Ok men de kan alltså inte fylla en IBC som står på skvalpskydd om jag vill ha den fylld. ?
Jag vet faktiskt inte, har själv varit i dom tankarna men inte tagit reda på mer.
Tror att det ska sitta nån typ av överfyllnadsskydd för att dom ska fylla, men om dom ser tanken så kanske dom kan fylla ändå

Enklaste är väl att ringa
 
Antagligen får man väl nej........Är nog mycket säkerhetsregler i samband med fyllning av tankar så att fylla nån tank på fri hand från tankbil är nog stick i stäv med regler. Men nu gissar jag bara. man får ju tänka på jordning och statisk elektricitet och sånt.
 
H
Där vi beställer ifrån är det inga problem att fylla vanlig tank.
Vi har 4 olika på jobbet vi fyller.

Den ena tanken har koppling, där trycker dom i så sitter det som en flöjt eller liknande på taket som det ändras ljud i när det är nära fyllt.

den andra tanken fyller dom med pistol typ mack fast större den tanken är på 2500 liter och där fyller dom i stort hål och följer med på när den är full.

den 3 tanken har överfyllnads skydd.

4 tanken den har när den blir full en kula som stänger så det blir tryck mot tankbilen och då bryter den.

dock brukar dom ha att köper du under visst liter antal kostar transporten, iallafall för oss.
Tror om vi beställer över 2500 eller 3000 liter så ingår transport.
Men vi brukar beställa 9000 liter var gång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.