Hej,

Vi håller på med en renovering och utbyggnation av en sommarstuga på Värmdö . Till denna så kommer vi att installera nya fönsterpartier samt dörrar. Nuvarande fönster är från byggnadsåret 1965 med äkta kittade träspröjs, vi vill i största möjliga mån efterlikna de existerande fönsterna vad gäller spröjs och utformning, dock med 3-glas fönster för att öka isolering.

Är det någon som har tips på företag som kan leverera liknande de vi har med hyfsade leveranstider? Vi önskar att sätta in dom innan sommaren.

Vi kommer ha några större fönster (2100x2000) samt ett 1900x500.

Stort tack på förhand!
Gammalt fönster med träspröjs från 1965 som blickar ut mot en sommarstugegård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammalt fönsterparti med träspröjs från 1965 på en sommarstuga, reflektion av träd och himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D
J Joakim Johansson skrev:
Hej,

Vi håller på med en renovering och utbyggnation av en sommarstuga på Värmdö . Till denna så kommer vi att installera nya fönsterpartier samt dörrar. Nuvarande fönster är från byggnadsåret 1965 med äkta kittade träspröjs, vi vill i största möjliga mån efterlikna de existerande fönsterna vad gäller spröjs och utformning, dock med 3-glas fönster för att öka isolering.

Är det någon som har tips på företag som kan leverera liknande de vi har med hyfsade leveranstider? Vi önskar att sätta in dom innan sommaren.

Vi kommer ha några större fönster (2100x2000) samt ett 1900x500.

Stort tack på förhand!
[bild] [bild]
J Joakim Johansson skrev:
Hej,

Vi håller på med en renovering och utbyggnation av en sommarstuga på Värmdö . Till denna så kommer vi att installera nya fönsterpartier samt dörrar. Nuvarande fönster är från byggnadsåret 1965 med äkta kittade träspröjs, vi vill i största möjliga mån efterlikna de existerande fönsterna vad gäller spröjs och utformning, dock med 3-glas fönster för att öka isolering.

Är det någon som har tips på företag som kan leverera liknande de vi har med hyfsade leveranstider? Vi önskar att sätta in dom innan sommaren.

Vi kommer ha några större fönster (2100x2000) samt ett 1900x500.

Stort tack på förhand!
[bild] [bild]
https://www.fonster24sju.se/
 
  • Gilla
Joakim Johansson
  • Laddar…
Jag är själv i fönsterbytartagen och för min del ser det ut att bli träfönster från Traryd. Även Ekstrand har gjort bra intryck hos mig, jag tycker de har en något bättre produkt och större flexibilitet men i slutändan var prisskillnaden för stor i mitt fall då tillägget för tvåfärgsmålning var högre.

Sen kan man som alltid nörda ner sig hur mycket man vill. Trä eller aluminium? 3-glas eller 2+1? Rak eller allmogeprofil? Vilka beslag? Färg på varmkantslist? Dropplist i trä, eller alu och ev lackad i matchande kulör? Vilka beslag? Vilka glas? Säkerhet? Vrid eller sidohängt? Tjocklek på karm o fönster? Träkvalite? Garantivillkor? Hur stor avvikelse mot befintliga? Och så vidare...

Och i slutändan så klart pris och vad man tycker är viktigt.
 
  • Gilla
Joakim Johansson
  • Laddar…
Och grundfrågan du bör börja med. Varför inte renovera befintliga fönster och byta/komplettera glaset i dem? Du kommer inte räkna hem ev. marginellt bättre u-värde i bytet och de befintliga fönstren lär passa huset bäst. Även om det är slitet kan i stort sett allt lagas riktigt fint om man har kunnigt folk och inte bara slaskar färg.
Ska ni bygga till kan ni då köpa enstaka nya fönster istället för alla.
 
  • Gilla
Joakim Johansson
  • Laddar…
H Hans G2 skrev:
Och grundfrågan du bör börja med. Varför inte renovera befintliga fönster och byta/komplettera glaset i dem? Du kommer inte räkna hem ev. marginellt bättre u-värde i bytet och de befintliga fönstren lär passa huset bäst. Även om det är slitet kan i stort sett allt lagas riktigt fint om man har kunnigt folk och inte bara slaskar färg.
Ska ni bygga till kan ni då köpa enstaka nya fönster istället för alla.
Jag tolkar det som att TS bara ska sätta in fler fönster, inte byta ut de gamla också. Men om jag missuppfattade så håller jag helt med. Man kan byta ut innerglaset mot energiglas för bättre u-värde på samma gång. Vi anlitade en firma för en sådan manöver i somras. De monterade ner fönsterbågarna, satte på strutar, och medan de grejade med fönsterbågarna i sin verkstad skickade de gubbar som slipade, spacklade och målade om karmarna. Blev som nytt!
 
  • Gilla
Joakim Johansson och 1 till
  • Laddar…
H Hans G2 skrev:
Jag är själv i fönsterbytartagen och för min del ser det ut att bli träfönster från Traryd. Även Ekstrand har gjort bra intryck hos mig, jag tycker de har en något bättre produkt och större flexibilitet men i slutändan var prisskillnaden för stor i mitt fall då tillägget för tvåfärgsmålning var högre.

Sen kan man som alltid nörda ner sig hur mycket man vill. Trä eller aluminium? 3-glas eller 2+1? Rak eller allmogeprofil? Vilka beslag? Färg på varmkantslist? Dropplist i trä, eller alu och ev lackad i matchande kulör? Vilka beslag? Vilka glas? Säkerhet? Vrid eller sidohängt? Tjocklek på karm o fönster? Träkvalite? Garantivillkor? Hur stor avvikelse mot befintliga? Och så vidare...

Och i slutändan så klart pris och vad man tycker är viktigt.
Tack båda för svar! Vi ska ha kvar de gamla fönsterna men behöver sätta in fler fönster och glaspartier i och med uttbyggnad.
 
  • Gilla
mrsnhp och 1 till
  • Laddar…
S
  • Gilla
Joakim Johansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.