Hej, jag har fått en utmaning från en kompis att bygga en stol. Denna stolen ska ha en böjd form, vilket inte är något jag har gjort innan. Men spännande att testa.
Jag sitter och letar om någon har lite erfarenhet av böja virke. Jag har Ek som jag vil använda mig av.

Har någon av er erfarenhet av att göra "plywood". Det är samma princip jag tänker efterlikna.
Hur tjockt trä tror ni man kan klara av lätt? jag tänker så det minimerar risk för att fjädra tillbaka. Känns som att tunnare material fjädrar tillbaka mindre än om man böjer tjocka stavar. Tror ni man kan böja 5mm stavar och limma utan större problem med tillbaka fjädring?
Vad kallas lagren i plywood? Om man söker faner, så är det lite för fint för att göra plywood av. kanske finns färdigt att köpa så man slipper stå och klyva själv.
Jag är mest inne på att blötlägga eken, inte ånga i första hand.

Tack för svar. Jag har fått många kommentarer av folk att det ska vara svårt att böja virke. Men man ska ju börja någonstans.
 
Jag vet inte så mycket om din plywood fråga men i min erfarenhet så är det bästa du kan göra när du ska ha böjda träbitar att "koka" eller ånga träet precis före du pressar det på plats där det får klamras fast tills det torkat. Blir jävligt stadigt. Finns bra videos på Youtube har jag för mig, men det är ju inte en sådär superenkel grej att ge sig in på :rofl:

Lycka till!
/W
 
Du vill alltså laminera tunna skivor ek i en form?

Mycket beror på radie av kurvorna etc hur det hela kommer funka. Rimligtvis pratar vi om några millimeters tjocklek på skivorna/stripsen/arken för att få det och funka.
 
B boohoo skrev:
Du vill alltså laminera tunna skivor ek i en form?

Mycket beror på radie av kurvorna etc hur det hela kommer funka. Rimligtvis pratar vi om några millimeters tjocklek på skivorna/stripsen/arken för att få det och funka.
Ja precis, det är min plan. Har du gjort detta innan? Känns som att det borde bli starkt nog om man har rikligt med lim.

kolla på bilden, det är den formen jag är ute efter. Känns inte som en omöjlig radie.
 
  • Ritat mönster för ett byggprojekt på ett vitt papper på ett trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
Du ska alltså bygga en Laminostol? Den är uppbyggd av 1.5mm tjocka ark, laminerade ihop. Jag var o inspekterade den innan jag slängde ihop ryggstödet till min lilla bänk, mer info i tråden nedan. Antingen basar du (ångar) och böjer en tjockare bit (eller flera halvtunna som sen limmas ihop) eller skiktlimmar du tunnare ark som klarar böjningen utan att ångas, finns massor på youtube, sök på steambending wood och bent lamination. https://www.byggahus.se/forum/threa...es-bildtung-och-mastodont-som-vanligt.278459/
 
Hade det varit för 65 år sedan du frågade så skulle min far kunnat svara på det mesta, och hur knepigt det är att få riktigt bra.
Han legotillverkade tillsammans med bror och svåger möbelstommar åt Yngve och Jerker Ekström.
När Laminon kom 1956 blev det dock (för) svårt och Swedese (f d ESE) började göra mer själva.
Nog med historia.
Som Ola C skriver ovan så googla på skiktlimning. Grundprincipen är fanér som måste fixeras noga under press och med lämpligt lim.
Denna video tycker jag är mycket bra. Han använder PU lim, som är giftigt innan det är härdat, men i övrigt har utmärkta egenskaper. Bl a att det medger (eller t o m är lämpligt med) en viss fukthalt i trät.
Lycka till.
 
Ola C Ola C skrev:
Du ska alltså bygga en Laminostol? Den är uppbyggd av 1.5mm tjocka ark, laminerade ihop. Jag var o inspekterade den innan jag slängde ihop ryggstödet till min lilla bänk, mer info i tråden nedan. Antingen basar du (ångar) och böjer en tjockare bit (eller flera halvtunna som sen limmas ihop) eller skiktlimmar du tunnare ark som klarar böjningen utan att ångas, finns massor på youtube, sök på steambending wood och bent lamination. [länk]
Grymt fint inlägg att läsa. Blir väldigt inspirerad av att se sådant jobb. Jag vet inte om jag kommer lyckas. Men det hade ju varit roligt.
 
M MagHam skrev:
Hade det varit för 65 år sedan du frågade så skulle min far kunnat svara på det mesta, och hur knepigt det är att få riktigt bra.
Han legotillverkade tillsammans med bror och svåger möbelstommar åt Yngve och Jerker Ekström.
När Laminon kom 1956 blev det dock (för) svårt och Swedese (f d ESE) började göra mer själva.
Nog med historia.
Som Ola C skriver ovan så googla på skiktlimning. Grundprincipen är fanér som måste fixeras noga under press och med lämpligt lim.
Denna video tycker jag är mycket bra. Han använder PU lim, som är giftigt innan det är härdat, men i övrigt har utmärkta egenskaper. Bl a att det medger (eller t o m är lämpligt med) en viss fukthalt i trät.
Lycka till.
[media]
Detta va precis det jag var ute efter. Mycket intressant att kolla på. Önskar jag hade någon med erfarenheten som din pappa hade. Sådan kunskap tycker jag är synd att det ska försvinna med tiden. Jag ser detta som en spännande utmaning. Kommer ta tid, men kul att testa.
 
Redigerat:
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.