Hej glada grillare!
Maken fyller år snart och han älskar att laga mat och grilla! Min fråga är om nån har erfarenhet av en stekhäll i gjutjärn på en vanlig kolgrill (klotgrill), funkar det??
Jag tänker alltså på en rund platt stekhäll, med eller utan liten kant.
Tacksam för era insikter! :)
 
Düsseldorff
Ja, det funkar fint! Exempelvis Weber har gjutjärnshäll som tillbehör till vissa av sina grillar. Det är de modeller där man kan plocka bort en del av gallret, så placerar man hällen däri.
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Ja, det funkar fint! Exempelvis Weber har gjutjärnshäll som tillbehör till vissa av sina grillar. Det är de modeller där man kan plocka bort en del av gallret, så placerar man hällen däri.
Aha... men man kan inte lägga hällen uppepå gallret tror du? Vi har en billig klotgrill från Jem och Fix, så jag hade tänkt köpa en generisk häll isf, något mindre än gallret...
 
Düsseldorff
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Aha... men man kan inte lägga hällen uppepå gallret tror du? Vi har en billig klotgrill från Jem och Fix, så jag hade tänkt köpa en generisk häll isf, något mindre än gallret...
Det bör gå lika bra. Hällen hamnar ju en aning längre från glöden men det är så marginell skillnad att det knappast kan spela någon roll. Kanske att det tar aningen längre tid att få hällen riktigt varm.
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Det bör gå lika bra. Hällen hamnar ju en aning längre från glöden men det är så marginell skillnad att det knappast kan spela någon roll. Kanske att det tar aningen längre tid att få hällen riktigt varm.
Tusen tack för hjälpen!
 
  • Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
A
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Aha... men man kan inte lägga hällen uppepå gallret tror du? Vi har en billig klotgrill från Jem och Fix, så jag hade tänkt köpa en generisk häll isf, något mindre än gallret...
åk till ett plåtslageri och be att få köpa en bit 5mm plåt eller om du har annan industri nära.
Jag köpte en bit solid järn på 2cm.
satte fast 2 handtag... (de svetsar säkert detta för en liten slant)..

steker kött och grönsaker eller ställer kastrull på denna :ok:
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Maskintok skrev:
åk till ett plåtslageri och be att få köpa en bit 5mm plåt eller om du har annan industri nära.
Jag köpte en bit solid järn på 2cm.
satte fast 2 handtag... (de svetsar säkert detta för en liten slant)..

steker kött och grönsaker eller ställer kastrull på denna :ok:
Bra idé! Bor dock i liten stad och har inget körkort, så det blir nog bökigt. :p
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Bra idé! Bor dock i liten stad och har inget körkort, så det blir nog bökigt. :p
aj fan... kollat på nätet om det finns att köpa?
 
Sen är det väl så att en sån häll kostar väl 500-1000:- beroende på märke åk till närmaste plåtfirma så skär / klipper dom en bit åt dig för en bullpåse eller så.
Men det är klart att som present så är det ju inte lika roligt...
Köpte Gourmetstål åt svärsonen och tog en 12mm plåt på jobbet åt mig själv :D
 
  • Gilla
MariaiÖstergötland och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
aj fan... kollat på nätet om det finns att köpa?
Körkort?
Skämt åsido, stekhällar finns ju att köpa men på de flesta står det att de är ämnade för gasolgrill eller öppen eld, därav min trådstart. Men jag tror jag kör på en sån så får vi se vad som händer! :D
 
A
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Körkort?
Skämt åsido, stekhällar finns ju att köpa men på de flesta står det att de är ämnade för gasolgrill eller öppen eld, därav min trådstart. Men jag tror jag kör på en sån så får vi se vad som händer! :D
:crysmile:

Stålplatta | montano.se | Små bitar stål
https://montano.se/product.html/sta...O9aTX806jUVMpsHQKK2yPCpyCJz2HGGQaAvRwEALw_wcB

kanske objekt tills nästa gång?
får iallafall en lite prisbild
 
Maskintok skrev:
:crysmile:

Stålplatta | montano.se | Små bitar stål
[länk]

kanske objekt tills nästa gång?
får iallafall en lite prisbild
Ja jag förstår vad du menar nu när jag ser priserna....
 
A
nino nino skrev:
Sen är det väl så att en sån häll kostar väl 500-1000:- beroende på märke åk till närmaste plåtfirma så skär / klipper dom en bit åt dig för en bullpåse eller så.
Men det är klart att som present så är det ju inte lika roligt...
Köpte Gourmetstål åt svärsonen och tog en 12mm plåt på jobbet åt mig själv :D
Säg inte det..
ett samtal till plåtis och om de kan montera i handtag... Och en fin stämpel..
Här har vi hälsingebocken hos de flesta..

Och sedan för säg en 100 kr få den levererad..
När de åker förbi.. :thinking:
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
A
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Ja jag förstår vad du menar nu när jag ser priserna....
se ovanliggande inlägg.. ;)
 
Jag la uppe på gallret, man får kanske elda lite längre tid innan det blir varmt

Ica Maxi hade rätt ok pris har jag för mig
 
  • Gilla
MariaiÖstergötland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.