A
Lill72 Lill72 skrev:
Funderar lite på vad politiker skulle kunna göra med eller åt kattägare?
Frågar åt min katt.
ställa en motion i riksdagen..
Sedan rösta... skicka ut den på remiss..
Och sedan får man hoppas att den var bra..

Tror ingen katt är nöjd med detta..
 
  • Haha
dicliff och 3 till
  • Laddar…
Microkatten Microkatten skrev:
Märkligt att denna diskussion ständigt måste dyka upp i katt-trådar. Det är som om inlägg om hus negativa klimatpåverkan hela tiden skulle dyka upp i alla byggtrådar.

Jag har nu bett moderator att ta bort inläggen.
Ja de va intressant här ändå ser man...
Det är väl för att det är allvarligt miljöproblem som det blundas för. Om tonåringar och andra skulle träningsskjuta i stor skala på småfåglar med luftgevär i trädgårdarna i sverige skulle det bli ett jädra liv. MP, Greenpeace, Naturskyddsföreningen, Riksdagen. Kommuner, alla skulle slå på med max krut.
Men om katter yppas det knappt nåt. Varför? E ju samma sak, fast i gulligare förpackning.
 
  • Haha
GammelMan99
  • Laddar…
G
F Fredrik-1980 skrev:
Ja de va intressant här ändå ser man...
Det är väl för att det är allvarligt miljöproblem som det blundas för. Om tonåringar och andra skulle träningsskjuta i stor skala på småfåglar med luftgevär i trädgårdarna i sverige skulle det bli ett jädra liv. MP, Greenpeace, Naturskyddsföreningen, Riksdagen. Kommuner, alla skulle slå på med max krut.
Men om katter yppas det knappt nåt. Varför? E ju samma sak, fast i gulligare förpackning.
Du får nog ta upp det med politikerna, att gnälla på ett internetforum hjälper typ ingenting, det finns en bra liknelse.
Att gnälla på ett internetforum är som att gunga i en gungstol, du har nåt att göra men du kommer ingenstans, och det händer inget i frågan heller.

Men fortsätt du att gunga i gungstolen så fortsätter jag (och säkert andra också) göra nåt vettigt (y)

Bifogar en bild på min ena blodtörstiga jägare, om du ser efter så ligger det en död mus framför han i gräset, han är bra på att ta möss och råttor så vi slipper ha dom runt huset (y)

Orange katt sitter i gräset bredvid en fångad död mus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
TRJBerg och 11 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
ställa en motion i riksdagen..
Sedan rösta... skicka ut den på remiss..
Och sedan får man hoppas att den var bra..

Tror ingen katt är nöjd med detta..
Kom på att det ligger ett lagförslag om obligatorisk märkning och registrering av katter.
Ska visst kunna öka skyddet av katter och förhoppningsvis minska antalet hemlösa katter som beräknas vara runt 100 000 stycken i Sverige.
Bu eller bä, vet inte :thinking:
Vi har gett hem till fyra övergivna katter hittils och vem vet om det dyker upp nån mer pälskling :love:
 
  • Gilla
  • Älska
Takfönster och 8 till
  • Laddar…
A
Lill72 Lill72 skrev:
Kom på att det ligger ett lagförslag om obligatorisk märkning och registrering av katter.
Ska visst kunna öka skyddet av katter och förhoppningsvis minska antalet hemlösa katter som beräknas vara runt 100 000 stycken i Sverige.
Bu eller bä, vet inte :thinking:
Vi har gett hem till fyra övergivna katter hittils och vem vet om det dyker upp nån mer pälskling :love:
Tror inte på sådant..
Hur mycket kontroll och registrering som det än kan bli.. Så de som inte tar väl hand om djuren är ändå under radarn...
 
Maskintok skrev:
Tror inte på sådant..
Hur mycket kontroll och registrering som det än kan bli.. Så de som inte tar väl hand om djuren är ändå under radarn...
Jo, så är det kanske....
Finns nog inget jag avskyr så mycket som människor som gör illa barn och djur.
 
  • Gilla
Takfönster och 8 till
  • Laddar…
G
Lill72 Lill72 skrev:
Kom på att det ligger ett lagförslag om obligatorisk märkning och registrering av katter.
Ska visst kunna öka skyddet av katter och förhoppningsvis minska antalet hemlösa katter som beräknas vara runt 100 000 stycken i Sverige.
Bu eller bä, vet inte :thinking:
Vi har gett hem till fyra övergivna katter hittils och vem vet om det dyker upp nån mer pälskling :love:
Jag tycker det är bra, dels så visar det att man bryr sig om sin katt om man märker den då det är en liten kostnad för det, dels så är det lättare att skilja katter med ägare från herrelösa katter, att kastrera/sterilisera utekatter var väl också på förslag har jag för mig, det är också ett bra förslag.
I slutänden så blir det mindre vildkatter och katten får ett bättre "värde" istället för som det var för 10-20 år sen då man betalade för att bli av med kattungar och folk tog sommarnatten och sen bara släppte ut dom i naturen när sommaren var slut.
Jag har alltid märkt och kastrerat mina katter, om katten blir skadad eller överkörd så kan jag få reda på det, kastrerat för att hankatter ofta blir lugnare och dom driver inte runt och sätter på honkatter så det blir en massa oönskade kattungar.
 
  • Gilla
Sona2012 och 2 till
  • Laddar…
A
Lill72 Lill72 skrev:
Jo, så är det kanske....
Finns nog inget jag avskyr så mycket som människor som gör illa barn och djur.
barn och djur är viktiga att skydda.
De kan inte försvara sig och djur har litet värde i rättsal.

Hade Sverige velat ha en bra djurhållning så hade de slopat alla avgifterna för bönderna och istället skapat en typ av fond inom myndigheten..
som bönderna fick betala till.
fonden skulle man kunna söka bidrag från för att starta hållbar djurhållning och att ha råd med alla kostnader.

problemet med husdjur speciellt katt är att inget ansvar krävs om att sköta djuret mer än att det ska ha det bra och ha god hygien samt mat och vatten..

fanns det något som band ägaren till djuret och dessutom inte så höga krav på bevis så skulle sommarkatter mm försvinna fort.. Och de som verkligen vill ha och ta hand om djuren skulle bli kvar...
 
  • Gilla
GammelMan99 och 1 till
  • Laddar…
G GammelMan99 skrev:
Du får nog ta upp det med politikerna, att gnälla på ett internetforum hjälper typ ingenting, det finns en bra liknelse.
Att gnälla på ett internetforum är som att gunga i en gungstol, du har nåt att göra men du kommer ingenstans, och det händer inget i frågan heller.

Men fortsätt du att gunga i gungstolen så fortsätter jag (och säkert andra också) göra nåt vettigt (y)

Bifogar en bild på min ena blodtörstiga jägare, om du ser efter så ligger det en död mus framför han i gräset, han är bra på att ta möss och råttor så vi slipper ha dom runt huset (y)

[bild]
frågan var ställd, hur
G GammelMan99 skrev:
Du får nog ta upp det med politikerna, att gnälla på ett internetforum hjälper typ ingenting, det finns en bra liknelse.
Att gnälla på ett internetforum är som att gunga i en gungstol, du har nåt att göra men du kommer ingenstans, och det händer inget i frågan heller.

Men fortsätt du att gunga i gungstolen så fortsätter jag (och säkert andra också) göra nåt vettigt (y)

Bifogar en bild på min ena blodtörstiga jägare, om du ser efter så ligger det en död mus framför han i gräset, han är bra på att ta möss och råttor så vi slipper ha dom runt huset (y)

[bild]
Har inte gnällt. gnäller aldrig, det är barn som gnäller.

Frågan var ställd: Hur ställer sig kattägare till att katter som man släpper ut utan koppel tar 20 miljoner fåglar om året, ekorrungar och andra djur ?? Även hotade arter. Rätt i onödan allså.

Jag är bekymrad för att beståndet av fåglar utarmas i onödan. Anledningen är vårt nya (beg.) hus, allt är perfekt förutom katterna som sitter under fruktträden och fångar småfåglar. Har aldrig varit med om liknande. Det nästan kryllar av katter. Har börjat fånga in dom därför, men jag har inte ihjäl dom eller skadar dom.
 
A
F Fredrik-1980 skrev:
frågan var ställd, hur

Har inte gnällt. gnäller aldrig, det är barn som gnäller.

Frågan var ställd: Hur ställer sig kattägare till att katter som man släpper ut utan koppel tar 20 miljoner fåglar om året, ekorrungar och andra djur ?? Även hotade arter. Rätt i onödan allså.

Jag är bekymrad för att beståndet av fåglar utarmas i onödan. Anledningen är vårt nya (beg.) hus, allt är perfekt förutom katterna som sitter under fruktträden och fångar småfåglar. Har aldrig varit med om liknande. Det nästan kryllar av katter. Har börjat fånga in dom därför.
Emotikon med ledsen mun och en pratbubbla som säger "GNÄLLSPIK".
 
  • Gilla
EMEL och 2 till
  • Laddar…
F Fredrik-1980 skrev:
Har börjat fånga in dom därför, men jag har inte ihjäl dom eller skadar dom.
F Fredrik-1980 skrev:
frågan var ställd, hur

Har inte gnällt. gnäller aldrig, det är barn som gnäller.

Frågan var ställd: Hur ställer sig kattägare till att katter som man släpper ut utan koppel tar 20 miljoner fåglar om året, ekorrungar och andra djur ?? Även hotade arter. Rätt i onödan allså.

Jag är bekymrad för att beståndet av fåglar utarmas i onödan. Anledningen är vårt nya (beg.) hus, allt är perfekt förutom katterna som sitter under fruktträden och fångar småfåglar. Har aldrig varit med om liknande. Det nästan kryllar av katter. Har börjat fånga in dom därför, men jag har inte ihjäl dom eller skadar dom.[/QUOT
Vad tänker du göra med dom då?
 
F Fredrik-1980 skrev:
Ja de va intressant här ändå ser man...
Det är väl för att det är allvarligt miljöproblem som det blundas för. Om tonåringar och andra skulle träningsskjuta i stor skala på småfåglar med luftgevär i trädgårdarna i sverige skulle det bli ett jädra liv. MP, Greenpeace, Naturskyddsföreningen, Riksdagen. Kommuner, alla skulle slå på med max krut.
Men om katter yppas det knappt nåt. Varför? E ju samma sak, fast i gulligare förpackning.
Det är kattens naturliga beteende att jaga.
 
  • Gilla
GVR4 och 2 till
  • Laddar…
ADMIN:

Har inget emot att mitt inlägg togs bort ifrån kattråden - men det blir helt fel att lägga det här :oops: då mitt inlägg hänvisade till just ”den kattråden”. Jag diskuterade inte sakfrågan..

Radera hellre inlägget helt så ser det bättre ut för alla (inkl detta) (y)
 
  • Gilla
Stefan Bengtsson och 2 till
  • Laddar…
Gammelnörden
F Fredrik-1980 skrev:
Hur ställer sig kattägare till att katter som man släpper ut utan koppel tar 20 miljoner fåglar om året, ekorrungar och andra djur ?? Även hotade arter. Rätt i onödan allså.
Frågeställningen tycks för mig utgå ifrån att katter inte är en naturlig art i det vilda i Sverige. Vilket kanske kan ifrågasättas utifrån att dagens "tama bondkatter" förmodligen har rört sig fritt i Skandinavien i dryga 1800 år. Samt att det finns arkeologiska fynd av "katt" i 5000 år gammal megalitgrav från södra Skåne...

Man kanske också ska betänka att eftersom de flesta villaägarna idag har gräsmattor och växter som inte är anpassade för svenska insekter samt nattbelysning som påverkar artsammansättningen negativt, så kanske det t o m är en fördel om man balanserar fågelbeståndet så att det inte utarmar insektbeståndet ytterligare?

Dessutom har en treårig engelsk forskningsstudie visat att talgoxar och blåmesar får magra och småvuxna ungar som har sämre chanser att överleva p g a vinterutfodring. Att villaägare så snällt(?) matar fåglarna på vintern leder alltså till att fåglarna överskattar tillgången på mat som leder till alltför många häckningsbestånd på våren och därmed brist på naturlig föda. Kanske är det då inte helt negativt eller mer än naturens gilla gång att dessa svaga fågelindivider tas om hand av rovdjur som katten?

Naturen är utifrån ett människoperspektiv grym men vi påverkar den på fler sätt än vi tror och ibland på ett oöverskådligt sätt. Att då ensidigt fokusera på utekattens vara eller icke vara känns lite väl förenklat i en mycket mer komplex fråga, där människan till syvende och sist är den främsta förövaren rätt i onödan alltså...

http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,4457.0.html
Natur & Trädgård 1/13 s.93
Natur & Trädgård 1/14 s.90
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Se det från den ljusa sidan: Antagligen minskar risken för råtter i huset när det finns utekatter :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.