A andersmc skrev:
Skriv pappersbrev i stället (eller också). Då blir de tvungna att diarieföra dem och de kan i framtiden inte dölja konversationen. Mejl är ju bara att radera.
Vill man vara säker på att inkomna handlingar diarieförs ska man maila eller skicka pappersbrev till kommunens registrator. Det finns ingen garanti för att pappersbrev diarieförs bara för att de är skrivna på papper.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
A andersmc skrev:
Skriv pappersbrev i stället (eller också). Då blir de tvungna att diarieföra dem och de kan i framtiden inte dölja konversationen. Mejl är ju bara att radera.
Mail skall dom också diareföra om meddelandet kan var en allmän handling (pss som med post)

"Vilka Mail ska diarieföras?
E-postmeddelanden ska diarieföras enligt precis samma regler som vanliga pappershandlingar. Huvudregeln är att inkomna och upprättade handlingar utan dröjsmål ska registreras. Sekretessbelagda handlingar skall alltid registreras."
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
tjänstemannaansvar togs bort av olof palme 1975 så att komunerna inte bryr sig spelar då stor roll
Tjänstemannaansvaret du hänvisar till avser rent straffrättsligt ansvar.
Problemet här är väl att skollagen verkar mer fokuserad på läroplaner än precisa krav på lokaler och miljö.
Jag tycker fortfarande inte att det är den enskildes ansvar att driva frågan mot det företag som eventuellt äger fastigheten. Huvudmannen har hyrt den för ett visst ändamål, till vilken den även vad gäller utemiljö ska vara lämplig.
 
M MagHam skrev:
Tjänstemannaansvaret du hänvisar till avser rent straffrättsligt ansvar.
Problemet här är väl att skollagen verkar mer fokuserad på läroplaner än precisa krav på lokaler och miljö.
Jag tycker fortfarande inte att det är den enskildes ansvar att driva frågan mot det företag som eventuellt äger fastigheten. Huvudmannen har hyrt den för ett visst ändamål, till vilken den även vad gäller utemiljö ska vara lämplig.
oftast ägs det av kommunalt fastighetsbolag och dom har ju lika lite driv att fixa nåt som nån annan som jobbar kommunalt nu har ts inte skrivit vart det är nån stans så svårt att gissa
 
Gå direkt till ansvarig politiker istället.
 
  • Gilla
LURIGLANA
  • Laddar…
Sätt upp varningsskyltar som vetter mot skolgården om att det är förbjudet att beträda er tomt då det finns risk för skador / olycksfall då det är en pågående arbetsplats med byggen/ renovering.

Gör skyltarna synliga för föräldrarna som lämnar och hämtar barnen.
Eller försök att få tag i föräldraföreningens ordförande och informera dem. Då får de informera på föräldramötena. Och ev. kan de skicka infolappar hem med barnen.

Informera gärna om att själva staketet kan utgöra en fara för barnen då det kan ramla över dom om de står och bollar mot det eller att de kan fastna i nätet då de försöker ta sig in på tomten. Då blir det liv luckan vem som ska hållas ansvarig om olycka sker i och med att ni informerat och tagit ert ansvar.

Själv skickade jag en insändare om sonens skolmiljö då den utgjorde en risk med stora kullerstenar under gungställningen och ett konstverk på en tre meters pelare som var frost sprängd. Det tog hus i helsike men sedan kom kommunanställda och plockade ner konstverket och förstärkte det hela och gungplatsen gjordes om. Det lönar sig att informera allmänheten.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Sätt upp elstängsel istället, så får du ha tomtgränsen ifred!!
Barn lär sig fort när de blir motiverade.

/// BG
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Plantera nässlor!
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nyponrosor!
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
N
L Livetmedvilla skrev:
Hej!

Vi har sedan några år tillbaka en diskussion med en kommunal skola som även är vår granne. Vi bor på en hörntornet där ena långsidan har tomtgräns mot skolan. Halva tomten delas med ett staket och halva delen med ett stängsel. Sedan vi flyttade in i huset (2017) har vi klagat på barn som springer på tomten. Mest oroliga för deras säkerhet såklart då vi ofta renoverar och har verktyg framme. Men stora problemet är att staketet och stängslet förstörs av barnen. De sparkar bollar mot det, springer mot det och trampar även ner stängslet. De har nu börjat luta mot vår sida och vi pålar upp det kontinuerligt. Vi har påtalat detta för skolan, de säger att barnen är tillsagda, men inget händer. Kommunen har varit här och tittat på det och gett oss ett prisförslag på stängsel som skulle kosta 70k (kostar en vanlig arbetare 10k). Vi menar på att skolans elever påskyndar slitaget och vi inte förstår varför vi ska betala något som de är ansvariga för. Vi blir bara slussade fram och tillbaka och funderar nu på att dra detta ett steg längre. Men såklart har vi ingen aning om lagar osv. Är det värt det? Eller tänker vi fel? De borde betraktas som en vanlig granne där ”ungarna” påskyndar slitaget och tar sönder staket/stängsel.

Flik gärna in med idéer, tankar och/eller kunskap
Och de här små änglarna har givetvis inga föräldrar som har något ansvar att uppfostra sina små oskyldiga ögonstenar.
 
Jag hade snarast meddelat kommunen följande via mail, och då till så många olika personer som möjligt så att man inte kan neka kännedom.

Om staketet blir i sämre så kommer det att tas ner, på grund av att någon kan skada sig påddet trasiga staket.

Du kommer inte heller att lappa och laga på det mer, eftersom att som du uppfattat det inte finns någon lag på att man måste ha staket.

Sedan hade jag väntat 2-3 veckor och skickat följande till alla personer.

Vi avser att göra iordning vår trädgård, vi kommer att införskaffa och anlägga ett system med trädgårdsdammar, flera mindre dammar med ett pump system och att det kommer vara i nivåskillnad så ni får flera små vattenfall, det kommer givetvis att vara grunda dammar så ni inte är tvungna till skyddsåtgärder som staket eller lock.

Dessa dammar kommer att vara vattenfyllda i stort sett året om, och det är nu mycket viktigt att kommunen/skolan ser till att ungarna inte tar sig in på tomten och leker i dammarna.

Påpeka extra att det är såpass grunda dammar att ni inte enligt lag behöver vare sig staket eller lock till dom, men att ni känner oro då ni läst att olyckan har inträffat även i grunda dammar.

Det skadar ju inte att köpa in en damm att ställa i trädgården som rekvisita, brukar gå att hitta till lågt pris begagnat. Att det sedan inte blev något bygge av damm kan man ju bortförklara på något vis.
 
  • Gilla
Livetmedvilla och 1 till
  • Laddar…
P Pärarvid skrev:
Jag hade snarast meddelat kommunen följande via mail, och då till så många olika personer som möjligt så att man inte kan neka kännedom.

Om staketet blir i sämre så kommer det att tas ner, på grund av att någon kan skada sig påddet trasiga staket.

Du kommer inte heller att lappa och laga på det mer, eftersom att som du uppfattat det inte finns någon lag på att man måste ha staket.

Sedan hade jag väntat 2-3 veckor och skickat följande till alla personer.

Vi avser att göra iordning vår trädgård, vi kommer att införskaffa och anlägga ett system med trädgårdsdammar, flera mindre dammar med ett pump system och att det kommer vara i nivåskillnad så ni får flera små vattenfall, det kommer givetvis att vara grunda dammar så ni inte är tvungna till skyddsåtgärder som staket eller lock.

Dessa dammar kommer att vara vattenfyllda i stort sett året om, och det är nu mycket viktigt att kommunen/skolan ser till att ungarna inte tar sig in på tomten och leker i dammarna.

Påpeka extra att det är såpass grunda dammar att ni inte enligt lag behöver vare sig staket eller lock till dom, men att ni känner oro då ni läst att olyckan har inträffat även i grunda dammar.

Det skadar ju inte att köpa in en damm att ställa i trädgården som rekvisita, brukar gå att hitta till lågt pris begagnat. Att det sedan inte blev något bygge av damm kan man ju bortförklara på något vis.
Vill man ha dammar så är det väl ok, att ha det som någon form av "avskräckning" känns oerhört dumt !
Dom borde iofs inte vara farliga för barnen (då ahde skyddsåtgärder krävts), och man vill ju inte vara ansvarig för att något barn drunknar.

Men istället kanske man får en effekt av att barnen springer ännu mer in på tomten: Inget staket och roliga dammar att leka och plaska i !

Inte för att det är rätt, men grunden till detat är ju att barn är barn, och skolan kommer antagligen inte kunna hålal sån koll på dom, därva att ett plank/staket är en bra sak.

Hade det varit min fastighet (inte för att jag hade valt en så nära en skola, men ändå) och staketet nu var så gammalt/dåligt skick att det var värt att byta så hade jag gjort det själv.
Hade kommunen sträckt ut en hand (kunnat tänka sig att delbetala) så hade jag kontrat med att jag gärna hellre hade sett en annan lösning (tex i form av plank på visa ställen, om gunnebostängsel inte varit snyggt/bra) men att summan kan bli densamma för kommunen. Sen hade jag byggt ett eget plank/satt upp stängsel och gjort det såpass stabilt att det klarar lite bollar. Ev måling på "skolsidan" hade jag gärna skrivit in att skolan/kommunen får ansvara för.
 
Redigerat:
Mycket diskussion om skolans ansvar för avskärmning. Det är inget krav ens för förskoleklass att ha en inhägnad runt skolans område. Eleverna visas dag ett var gränsen går och var de får vistas. De flesta är väldiga måna om att följa det.

Förutsatt att ni inte själva vill ha det som bullerplank (vilket ändå kan förstås) så kan ni ta ner det. Det kommer finnas högre risk att barn hämtar bollar på tomten osv men det kanske går att leva med. Det är inte givet att kommunen reser ett nytt plank på sin sida gränsen.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
P Pärarvid skrev:
Jag hade snarast meddelat kommunen följande via mail, och då till så många olika personer som möjligt så att man inte kan neka kännedom.

Om staketet blir i sämre så kommer det att tas ner, på grund av att någon kan skada sig påddet trasiga staket.

Du kommer inte heller att lappa och laga på det mer, eftersom att som du uppfattat det inte finns någon lag på att man måste ha staket.

Sedan hade jag väntat 2-3 veckor och skickat följande till alla personer.

Vi avser att göra iordning vår trädgård, vi kommer att införskaffa och anlägga ett system med trädgårdsdammar, flera mindre dammar med ett pump system och att det kommer vara i nivåskillnad så ni får flera små vattenfall, det kommer givetvis att vara grunda dammar så ni inte är tvungna till skyddsåtgärder som staket eller lock.

Dessa dammar kommer att vara vattenfyllda i stort sett året om, och det är nu mycket viktigt att kommunen/skolan ser till att ungarna inte tar sig in på tomten och leker i dammarna.

Påpeka extra att det är såpass grunda dammar att ni inte enligt lag behöver vare sig staket eller lock till dom, men att ni känner oro då ni läst att olyckan har inträffat även i grunda dammar.

Det skadar ju inte att köpa in en damm att ställa i trädgården som rekvisita, brukar gå att hitta till lågt pris begagnat. Att det sedan inte blev något bygge av damm kan man ju bortförklara på något vis.
hahah tack! Bästa svaret hittills: kanske lösningen
 
L Livetmedvilla skrev:
hahah tack! Bästa svaret hittills: kanske lösningen
Se bara till att dom får det första meddelandet och att du även får ett svar tillbaka att de är medvetna om att du tar ner staketet. Då kan dom inte komma och säga att de är ovetande efteråt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.