C chromatic91 skrev:
Visst är det ovanligt att laminatgolv är limmade, förresten?
de första clickgolven kom i början på 2000-talet innan var det limmat, sen tog det nåt år innan blev allmänt att använda clickgolv

C chromatic91 skrev:
Men som sagts innan, det kanske inte går att få tag på den här sortens planka längre.
har du kollat så där inte finns något i dit ev källar eller vindsförråd
 
T tergo skrev:
de första clickgolven kom i början på 2000-talet innan var det limmat
har du kollat så där inte finns något i dit ev källar eller vindsförråd
T Tompafix skrev:
Inte sett att man limmat, men kan ha fel.
Hur vet du att det är limmat då?

Det är laminatgolv och jag är säker på att dom inte fick limmas, men jag frågade ändå haha.
Tyvärr finns inga skivor i mitt förråd, men hyresvärden kanske har ett lager? Vi får se.
 
Hej igen!
Jag fick svar i telefonen att jag själv ska stå för kostnaden att byta golv.

Är det någon som har någon koll på vad det kan gå på?
Det är väl ca 30 kvm och laminatgolv ligger mellan 80-200kr /kvm

Riva ut kan man ju göra själv, men att montera nytt blir kanske för komplicerat

Lite osäker på hur mycket det brukar kosta.och hur man bör göra.
 
C chromatic91 skrev:
Hej igen!
Jag fick svar i telefonen att jag själv ska stå för kostnaden att byta golv.

Är det någon som har någon koll på vad det kan gå på?
Det är väl ca 30 kvm och laminatgolv ligger mellan 80-200kr /kvm

Riva ut kan man ju göra själv, men att montera nytt blir kanske för komplicerat

Lite osäker på hur mycket det brukar kosta.och hur man bör göra.
Fast det stämmer inte. Du kan omöjligt få stå för hela kostnaden själv. Det är ett drygt 20 år gammalt laminatgolv. Då får man räkna med en hel del slitage. Åtminstonde bör där finnas ett saftigt åldersavdrag på det befintliga golvet.
Är det en privat hyresvärd?
 
  • Gilla
chromatic91
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Fast det stämmer inte. Du kan omöjligt få stå för hela kostnaden själv. Det är ett drygt 20 år gammalt laminatgolv. Då får man räkna med en hel del slitage. Åtminstonde bör där finnas ett saftigt åldersavdrag på det befintliga golvet.
Är det en privat hyresvärd?
Jag tror det, dom heter Fortinova.
Men det är ju lite mitt eget fel att jag satt med en stol som lyckades repa upp golvet och göra två djupa repor... Det var över 10 år sedan och man tänkte väl inte så mycket på det då.

Här är en bild på den andra gamla repan, jag har fyllt den med träspackel.
https://i.imgur.com/8UL1AJw.jpg
 
C chromatic91 skrev:
Jag tror det, dom heter Fortinova.
Men det är ju lite mitt eget fel att jag satt med en stol som lyckades repa upp golvet och göra två djupa repor... Det var över 10 år sedan och man tänkte väl inte så mycket på det då.

Här är en bild på den andra gamla repan, jag har fyllt den med träspackel.
[länk]
Jo vems fel det är behöver vi nog inte diskutera. Min poäng är att de faktiskt skulle "gå plus" på den där skadan om de fick ett sprillans nytt golv istället för ett 20+ år gammalt. Egentligen skulle man värdera det gamla golvet. Om du sen byter till ett sprillans nytt så borde de ersätta dig för mellanskillnaden.
Hur lång livslängd räknar de med på ett laminatgolv egentligen?
 
  • Gilla
chromatic91
  • Laddar…
En rätt stor hyresvärd. De har säkerligen något standardintervall för byte av laminatgolv. Fråga dem om det, så vet du ungefär vad de och du borde stå för.
 
  • Gilla
chromatic91
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
En rätt stor hyresvärd. De har säkerligen något standardintervall för byte av laminatgolv. Fråga dem om det, så vet du ungefär vad de och du borde stå för.
S Stuff skrev:
Jo vems fel det är behöver vi nog inte diskutera. Min poäng är att de faktiskt skulle "gå plus" på den där skadan om de fick ett sprillans nytt golv istället för ett 20+ år gammalt. Egentligen skulle man värdera det gamla golvet. Om du sen byter till ett sprillans nytt så borde de ersätta dig för mellanskillnaden.
Hur lång livslängd räknar de med på ett laminatgolv egentligen?
Jag ringde dom och fick svar att det inte finns något "åldersavdrag" på deras sida men att dom gärna kommer ut och gör en bedömning på golvet. Sedan, enligt hennes ord, kan man "deala" med personen som inspekterar xD

Men det låter ju inte helt hopplöst i alla fall.
Jag har även slängt ut lite bilder och information på Offerta bara för att få lite pejl om vad det skulle kosta rent av.

Men med detta sagt: Jag är långtidssjukskriven och har det stramt ekonomiskt, så det kommer ju inte hända något på länge.

Det som är skönt är ju att det inte är någon panik. Jag mår bra och lägenheten har jag renoverat upp så gott jag kan. Jag har precis blivit klar med att måla badrum, dörrkarm och dörrar, jag är jättenöjd med det!
 
C chromatic91 skrev:
Jag ringde dom och fick svar att det inte finns något "åldersavdrag" på deras sida men att dom gärna kommer ut och gör en bedömning på golvet. Sedan, enligt hennes ord, kan man "deala" med personen som inspekterar xD

Men det låter ju inte helt hopplöst i alla fall.
Jag har även slängt ut lite bilder och information på Offerta bara för att få lite pejl om vad det skulle kosta rent av.

Men med detta sagt: Jag är långtidssjukskriven och har det stramt ekonomiskt, så det kommer ju inte hända något på länge.

Det som är skönt är ju att det inte är någon panik. Jag mår bra och lägenheten har jag renoverat upp så gott jag kan. Jag har precis blivit klar med att måla badrum, dörrkarm och dörrar, jag är jättenöjd med det!
Men du ska alltså inte flytta därifrån? Lider du själv av skadan på golvet?
Om du ska bo kvar och skadan inte stör så skulle jag försöka förhala hela grejen. Det vanliga är ju annars att man besiktar och åtgärdar eventuella fel i samband med byte av hyresgäst. Kan du leva med det några år till som kommer ju golvet att vara ännu äldre och de får ännu svårare att häva att det är något annat än normalt slitage. Alla hyresvärdar måste ju kalkylera med att fräscha upp sina lägenheter med ett visst intervall
 
  • Gilla
chromatic91
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Men du ska alltså inte flytta därifrån? Lider du själv av skadan på golvet?
Om du ska bo kvar och skadan inte stör så skulle jag försöka förhala hela grejen. Det vanliga är ju annars att man besiktar och åtgärdar eventuella fel i samband med byte av hyresgäst. Kan du leva med det några år till som kommer ju golvet att vara ännu äldre och de får ännu svårare att häva att det är något annat än normalt slitage. Alla hyresvärdar måste ju kalkylera med att fräscha upp sina lägenheter med ett visst intervall
Nej du har helt rätt, jag ska bo kvar länge till. Förmodligen minst tio år. Väldigt låg hyra och jag trivs väldigt bra. Skadorna irriterar mig inte så mycket, jag har ju återgärdat så golvet är jämt och fint i alla fall!

Det kanske var dumt av mig att ens fråga om sånt här, men jag blev lite uppe i varv mitt i allt fixande! Jag trodde det skulle finnas en snabb och smidig lösning med att bara byta ett par plankor... Men ack så lätt är det inte när plankorna förmodligen slutade produceras för ca 20-25 år sedan!

Enligt offerterna jag börjat få in så verkar det knappt gå över 17.000 (inkl material) (det är ca 40 kvm golv) vilket inte är orimligt att spara ihop till på ett decennium trots allt.

Du har helt rätt i vad du säger, jag får tacka för att du tar mer mig på jorden! Jag blev lite ängslig där ett tag om att jag typ skulle bli tvingad att byta något xD
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.