Är det någon som har erfarenhet av ihoplimmade bänkskivor?

Jag behöver en ek bänkskiva som är ca 215 cm lång och ca 70 cm bred, 4 cm hög. Jag har kollat runt lite men de som går att köpa direkt i affären (tar så lång tid att måttbeställa) ligger på 200 cm lång och 90 cm bred. Precis så att det inte räcker alltså. Pappa nämnde någonting om att man kanske kan limma ihop två bänkskivor till en. Är det någon som har erfarenhet av det? Funkar det? Blir det snyggt?
 
Är lite tveksam till att det ska gå att få ett snyggt snitt som sedan inte syns när det limmas ihop...

För att foga ihop två skivor föreslår jag i så fall kexning.

Själv brukar jag göra som så att om det inte går att få en dold skarv så "gör jag nånting av skarven" dvs. framhäver den på något sätt. Då kan folk tro att man har specialbeställt.

Vad jag kan komma på så här i farten är att försöka få tag i en T-profil i aluminium/rostfritt och sedan fräsa till skivkanterna så att T-profilen "faller in" i skivans skarv.

OBS! Glöm inte silicon i fogarna!

/V
 
Bör gå fint att limma ihop om du har/hyr/lånar rätt verktyg.

Först får du se till att du får två räta kanter. Försök få tag i skicor som ej har rundade kanter, vilket många har idag. Är de fasade eller ojämna är dte enklast att skära till ett snyggt snitt med en festool sänksåg m. skena.

När du har två räta kanter använder du en lamellfräs(eller domino), som vojma sa, för att sammanfoga skivorna. Limma, tvinga och ev. slipa. Blir det någon liten ojämnhet så finns det ek-spackel som kan fylla ut.

Lycka Till!
/Elof
 
Går ju att dra ihop dom med beslag
som monteras under till.
Om man inte har kex prylar.

Mvh Putte
 
ByggPutte skrev:
Går ju att dra ihop dom med beslag
som monteras under till.
Om man inte har kex prylar.

Mvh Putte
Precis - det finns specialbeslag för just detta ändamål.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.