T
Maskintok skrev:
njä inte alls.
Jag har fått upp genom hybrider Björk som är idag 10 m höga men bara 13 år.

Så jo det går.
Och det går inte heller att jämföra plantage björkar på 2 m med naturliga björkar..
Men finsk vårtbjörk växer fort och blir fina.

tall tar inte 70 år på sig för att bli stora..
De är rejäla redan efter 35 år..
Samma med gran.
lägsta slutavverkingsålder i Sverige är ca 65 år.. Och då är skogen ganska grov..
Lite onödigt tjafs för jordmånen, ljusinstrålning, vindpåkänningar, tillgång på lagom med vatten i marken påverkar så klart massor hur fort träd växer. TS överdriver säkert lite med att tallarna va 15-20m höga men vi säger fullvuxna och rejäla och då är dom gamla riktigt. Jag vet ett bestånd som är 60år och dom är långt ifrån så grova eller höga som sådana jag anser fina på en tomt. En ny granne mejade ner rejäla, friska och vackra tallar på sin tomt för han ville ha en tomt utan stora träd, dom va 120år. Björk är helt annat, absolut. När man avverkar inom skogsbruket är föga intressant i sammanhanget. TS grannes misstag/trakasseri är riktigt dåligt i vilket fall, jag hade blivit riktigt ordentligt förbannad.
 
A
T Träkåk skrev:
Lite onödigt tjafs för jordmånen, ljusinstrålning, vindpåkänningar, tillgång på lagom med vatten i marken påverkar så klart massor hur fort träd växer. TS överdriver säkert lite med att tallarna va 15-20m höga men vi säger fullvuxna och rejäla och då är dom gamla riktigt. Jag vet ett bestånd som är 60år och dom är långt ifrån så grova eller höga som sådana jag anser fina på en tomt. En ny granne mejade ner rejäla, friska och vackra tallar på sin tomt för han ville ha en tomt utan stora träd, dom va 120år. Björk är helt annat, absolut. När man avverkar inom skogsbruket är föga intressant i sammanhanget. TS grannes misstag/trakasseri är riktigt dåligt i vilket fall, jag hade blivit riktigt ordentligt förbannad.
njä ersättningen är densamma för naturligt föryngrande träd.
Sedan kan träd inne i trädgårdar vara betydligt grövre än jämförbara i skogsmark... Då dessa är oftast frodvuxna
 
Eftersom träden är fällda kan ni ju räkna årsringarna och kolla hur gamla de var. Därifrån kan det vara lättare att diskutera hur svårt det är att ersätta dem inom relevant tid.

Tyvärr fattar ju inte folk att helt ”vanliga” träd kan höra hemma i en trädgård. Vår granne antydde att vi har en ”naturtomt” för att vi har hela tre stycken tallar, trots att nästan hela tomten är gräsmatta :rolleyes:
 
Har ni möjligen lite bilder?
 
J
A Alexn72 skrev:
Har ni möjligen lite bilder?
Det är svårt att på bild visa hur det förstört insynen och helheten men här syns iallafall någorlunda storlek på tallarna.

Kan skicka efterbild imorgon.
 
  • Höga tallar tar upp en stor del av trädgården, vilket påverkar insynen och helhetsintrycket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Det är både stöld och skadegörelse om grannen tagit era träd, men utöver virkesvärdet bedöms sånt här som tidigare sagts rätt försiktigt skadeståndsmässigt av domstolarna. Viktigt att veta är att alla exempel någon drar upp från före 2015 är helt irrelevanta – då ändrades domstolspraxis till en generellt mer försiktig värderingsmodell.

Vad gäller återplantering så kan förvisso tallar bli ståtliga, men kottarna är ett djävulskap för barfotagående och de tar sin tid innan de blir mycket att se på. Likt @Maskintok skulle jag satsa på någon form av lövträd. Björk är ok, men personligen är jag exempelvis svag för lönn, varav vissa också växer relativt fort.

Granen tycker jag inte att ni ska sörja. Det är ett i mina ögon riktigt dåligt trädgårdsträd. Det betyder förstås inte att det var ok att grannen tog ner den, bara att man kan hejda sig lite i sin ilska över hur mycket just det gjorde.

Sen en mer generell reflektion (inte direkt riktad till TS), det är inte helt dumt att tydligt märka ut sin tomt med staket eller liknande så att tröskeln för grannar att göra den här typen av ”misstag” blir högre.
 
  • Gilla
arkTecko och 2 till
  • Laddar…
A
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är både stöld och skadegörelse om grannen tagit era träd, men utöver virkesvärdet bedöms sånt här som tidigare sagts rätt försiktigt skadeståndsmässigt av domstolarna. Viktigt att veta är att alla exempel någon drar upp från före 2015 är helt irrelevanta – då ändrades domstolspraxis till en generellt mer försiktig värderingsmodell.

Vad gäller återplantering så kan förvisso tallar bli ståtliga, men kottarna är ett djävulskap för barfotagående och de tar sin tid innan de blir mycket att se på. Likt @Maskintok skulle jag satsa på någon form av lövträd. Björk är ok, men personligen är jag exempelvis svag för lönn, varav vissa också växer relativt fort.

Granen tycker jag inte att ni ska sörja. Det är ett i mina ögon riktigt dåligt trädgårdsträd. Det betyder förstås inte att det var ok att grannen tog ner den, bara att man kan hejda sig lite i sin ilska över hur mycket just det gjorde.

Sen en mer generell reflektion (inte direkt riktad till TS), det är inte helt dumt att tydligt märka ut sin tomt med staket eller liknande så att tröskeln för grannar att göra den här typen av ”misstag” blir högre.
barrträd inne i trädgården är inte att föredra.
kottar kan slå sönder gräsklippare mm.
 
Tråkigt som fan! Hoppas ni hittar en lösning.

bara en generell reflektion efter att ha sett många såna här trådar genom åren - det är väl satans märkligt att det aldrig är den andra parten som skapar postar likt ”jag råkade kapa grannens träd - vad gör vi nu?” Va fan va svårt det ska va att ha lite heder i kroppen nuförtiden. (Forumet motsvarar verkligheten rätt bra gällande den här typen av frågor tycker jag. Jag jag jag är det som gäller i verkligheten också)
 
A
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
Tråkigt som fan! Hoppas ni hittar en lösning.

bara en generell reflektion efter att ha sett många såna här trådar genom åren - det är väl satans märkligt att det aldrig är den andra parten som skapar postar likt ”jag råkade kapa grannens träd - vad gör vi nu?” Va fan va svårt det ska va att ha lite heder i kroppen nuförtiden. (Forumet motsvarar verkligheten rätt bra gällande den här typen av frågor tycker jag. Jag jag jag är det som gäller i verkligheten också)
Varför skulle andra bry sig?
Den som sågat ner andras träd är ju nöjd med sitt resultat.. Och anser säkert sig ha rätt i frågan..
Vi har ju sett detta förr..
åh grannens träd skuggar.. jag borde få fälla... grannen är egoist.. mm...
 
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
Tråkigt som fan! Hoppas ni hittar en lösning.

bara en generell reflektion efter att ha sett många såna här trådar genom åren - det är väl satans märkligt att det aldrig är den andra parten som skapar postar likt ”jag råkade kapa grannens träd - vad gör vi nu?” Va fan va svårt det ska va att ha lite heder i kroppen nuförtiden. (Forumet motsvarar verkligheten rätt bra gällande den här typen av frågor tycker jag. Jag jag jag är det som gäller i verkligheten också)
Skulle tro att trädfällarna till stor del är medvetna vad de gör... Om inte direkt så intalar de sig själva att de "vet" var gränsen går.

Men visst några trådar på juridikforumet om att man ska skylla på risk och stormar och oro för falllande träd borde det ju blivit.

Till TS:Kräv en summa per träd och sedan plantera nya. 5*virkesvärdet eller nåt.

/ATW
 
T
Jag hade passat på att titta ut nya träd som är "roligare" och snyggare och bett grannen om visakortet för att köpa in dessa. Kan ju vara mindre 2-3m träd men dom flesta växer fort och du får dom träd du önskar istället.

Vet inte var du bor men tex 4-5 st prunus accolade tätt kanske.
2016-04-25-at-15.12.32-640x480.jpg

Se det som en möjlighet istället.

Tallar så nära tomten hade jag inte gillat att ha när det blåser.
 
T
Maskintok skrev:
barrträd inne i trädgården är inte att föredra.
kottar kan slå sönder gräsklippare mm.
Du tycker det. TS gillade barrträd på sin tomt. Hade TS inte gillat dom hade tråden inte funnits
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
T Träkåk skrev:
Du tycker det. TS gillade barrträd på sin tomt. Hade TS inte gillat dom hade tråden inte funnits
sant.
Men nu är de fällda och då kan man skaffa något som man kan dels tukta men också för skuggan..
Sedan kanske TS egentligen ville ha lite mer sol på vintern... Då är lövträd riktigt bra..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.