Hej, eldistributören grävde ner inkommande servis till vårt hus ute på landet för ett bra tag sedan, det var luftledning tidigare. Kan ha varit uppåt 1 - 1/2 år sedan. Mycket uppskattat såklart och med extremt mycket säkrare elleverans i ur och skur.

Men: jag ser inte att arbetet slutförts ordentligt. Den nya elkabeln kommer upp ur marken från ett ställe vid grunden, sträcker sig upp frihängande och provisoriskt fasthäktad i en bredbandsantenn, på vägen upp utanför övervåningen och ansluter där litet provisoriskt till det ställe där tidigare inkommande luftledning kom in.

Den nya kabeln är alltså inte klamrad utan är dragen i fria luften, är inte alls installerad med vad jag förmodar är legio vad gäller skyddsplåt/pansarrör eller vad det är som standard. Den bara hänger där, uppsatt litet på trekvart i en antenn som råkade finnas på plats.

Jag har hela tiden trott att de skulle komma och slutföra arbetet men så har inte skett. Så jag ringde till företaget idag och undrade hur status ser ut.

De menade att detta inte var deras bord, att det var jag som fastighetsägare som ska ordna den fysiska installationen upp över husväggen och in till elcentralen som finns på övervåningen på andra sidan gaveln där elen går in i huset.

Är detta riktigt verkligen?

Jag trodde att allt efter inkommande till huvudsäkringarna i min kåk var mitt ansvarsområde och allt utanför är elnätsägarens domän.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Vad hade du för konversation med nätägaren innan arbetet?
Sa de stt du skullelåta installera ett fasadmätarskåp eller ej?
Vad sker om du i framtiden skulle få för dig att byta fasad?
Skulle då nätägaren stå för den kostnad det innebär att koppla bort och återansluta din anläggning?
Du har rätt i att nätägaren ansvarar fram till anslutningspunkten, så därför är det av intresse att få veta alla detaljer
 
Nja konversationen med nätägaren var bara kring grävningsmässiga saker, att de skulle få tillgång till marken osv, grava och fixa över infarten till huset. Helt ok så långt.

Några diskussioner kring att installera fasadmätarskåp var inte aktuellt. Det finns ett skåp ute vid vägen ca 20 m bort från huset som jag antar är en anslutningspunkt till markförlagda kabeln in till vårt hus.

Jag kan bidra med en bild på hur denna elkabel lämnades om det kan hjälpa. Måste säga att jag nog aldrig sett någon liknande installation som lämnats i detta skick men döm själva.

Elkabel hänger löst längs en husvägg av en röd stockstuga med ett fönster och en värmepump till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Bara för att förtydliga. Installatörerna lämnade detta exakt så här inklusive fasthäktningen i fastighetens Yagi-antenn för internet, jag har inte gjort någonting alls.
 
Vad jag är ute efter är givetvis vad jag kan ställa som krav på nätägaren som svarar för denna installation fram till min anslutningspunkt viket rimligen borde vara efter huvudsäkringarna i kåken..

Som jag ser det är det en riktigt dålig provisorisk installation, typ "hej svejs". Kolla bilden, avgör själva. Kan inte tänka mig att installationsstandard fyller grundläggande krav alls.

Men snälla ge mig litet ammunition här, bolaget menar tydligen att detta inte ligger på deras bord och jag ser detta som fullkomligt obegripligt att de inte ska ta ansvar för sin del fram till min anslutningspunkt.
 
Sitter elmätaren i ditt hus eller utanför? Jag skulle säga att allt innan mätaren är nätägarens och allt efter är ditt.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Elmätaren sitter placerad inne i huset, på övervåningen.

Elmätaren ligger kopplad mot tre huvudsäkringar som i sin tur kopplas ut genom husgaveln och fasaden till det ni ser på bilden.

Ni ser en grov kabel som ligger luftigt förlagd litet hej svejs i närhet av fasaden, löst fastsatt via en antenn som råkade finnas lägligt för installatören att naja fast vid.
 
Redigerat:
Jag har kontaktat nätbolaget och avvaktar deras nästa respons i ärendet.

Det kan hända att de inte vet hur installationen avslutades, körde någon generisk bullshit mot mig per automatrespons.

Som jag ser det, de ska fixa detta och helt utan kostnad eller vidare åtgärder från min sida. De har lämnat arbetet i ett oacceptabelt skick och det är deras ansvar att fixa.
 
jag vill minnas att rent ägarmässigt och ansvarsmässigt, så är det bara elmätaren som är elbolagets, Gränsen för ägande och underhållsansvar går vid tomtgränsen.

Men vad som gäller vid den här typen av byten har jag ingen aning om. Det är tänkbart att nätbolaget faktiskt inte har något ansvar för hur dragningen ser ut. Nu ser den iofs. för j...ig ut även som provisorium. Så borde ingen yrkesman lämna en kabel.

Jag tror att det är rätt vanligt att man passar på att dra inom huset när ett sådant här byte sker. Installatören kanske räknade med att du skulle ordna en inomhusdragning snarast. Då vill man nog inte skruva fast en massa fästen på fasaden. Det är risk att det blir väldigt fult om man sedan drar in kabeln.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Det vita precis innan skarven mot befintlig kabel, är det ett uvskydd för ledarna eller är det bara kabeln som är skalad?
 
H Harald Blåtumme skrev:
Vad jag är ute efter är givetvis vad jag kan ställa som krav på nätägaren som svarar för denna installation fram till min anslutningspunkt viket rimligen borde vara efter huvudsäkringarna i kåken..

Som jag ser det är det en riktigt dålig provisorisk installation, typ "hej svejs". Kolla bilden, avgör själva. Kan inte tänka mig att installationsstandard fyller grundläggande krav alls.

Men snälla ge mig litet ammunition här, bolaget menar tydligen att detta inte ligger på deras bord och jag ser detta som fullkomligt obegripligt att de inte ska ta ansvar för sin del fram till min anslutningspunkt.
Du behöver nog inte ställa några krav det bör ju röra sig om något som glömts av någon anledning. Om du får kontakt med någon förbi det yttre skiktet och lägger med din bild vore det konstigt om du inte får det åtgärdat. Serviskabeln och punkten där den avslutas är inget du ska behöva eller får röra i eller åtgärda. Vi får hoppas på en praktisk syn på det eftersom avslutet där inte är standardiserat i nutid och kan vara foder för papperstigrar. Strikt är överlämningen vid linjeklämmorna där kabeln kopplas mot gamla genomföringen så du bör vara uppmärksam på delen efter som är din genom väggen och allt innanför utom mätaren precis som i nutida skåp. Vore dumt om det är risigt där och du får någon skada du får stå för själv.

Om du gnager på dem lite lagom intensivt löser det sig säkert. Tänk på att flera av leden i denna lek tyvärr ligger i motstridigheter internt och externt det är inte direkt lokala eller regionala linjemästarkontorets personal bakom numera. Mycket möjligt att det enligt diverse produktvillkor för externa tjänsten i nätarbetet är fullt uppfyllda där med alla arken gröna. :)
 
  • Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
Vi gjorde en liknande ändring från luftburet till nedgrävt för ca 10 år sedan.
Men med skillnad att vi flyttade/bytte den lilla anslutningscentralen som på samma sätt satt på vinden till ett nytt yttre elskåp på fasaden.
Nätbolaget stod för anslutning fram till skåpet och vi fick betala nytt skåp, central och ny dragning vidare in till huvudcentralen.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Har fått kontakt med dom nu och det blir fixat med fasadskåp inom kort. Tack för all vägledning, värdefullt att få litet referenspunkter! Helt klart skulle det bli knepigt att försöka spika fast den där markkabeln utmed fasaden :-D
 
D doubleH skrev:
Vi gjorde en liknande ändring från luftburet till nedgrävt för ca 10 år sedan.
Men med skillnad att vi flyttade/bytte den lilla anslutningscentralen som på samma sätt satt på vinden till ett nytt yttre elskåp på fasaden.
Nätbolaget stod för anslutning fram till skåpet och vi fick betala nytt skåp, central och ny dragning vidare in till huvudcentralen.
Lite lustigt med den varianten som var vanlig i gamla hus med huvudsäkringar där luftledningen kommer in genom fasaden och sedan går ledningar vidare till elmätaren någon annanstans i huset. Skulle kunna vara ett ställe att tappa el före mätaren. Vi hade en sån inkoppling av luftledningen men när jag flyttade elmätaren från hallen till garaget (med hjälp av elektrikern) fick jag en sån där provisorisk hängande kabel på vägen från övervåningen in genom en ventil i garaget till den tillfälliga mätarplatsen och en ny central.
Kabeln hängde där i ett par år tills jag monterat ett infällt fasadskåp i garageväggen och grävt ned en slang ut till stolpen i gatan. Eftersom Fortum gladeligen ville bli av med luftledningar och särskilt gamla trästolpar så har jag för mig att de bekostade resten. Kabeln från fasadskåpet vidare in till centralen fick jag däremot stå för.
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
Jag är glad att detta redde ut sig så snabbt, bilden jag skickade till nätbolaget landade tydligen i knäet på rätt person som agerade direkt. Bra!

Exakt hur kostnadsfördelningen ser ut får vi se, möjligt att de står för detta under rubriceringen flytt av elmätare från inomhus till utomhus. Men det är inga större summor oavsett, några tusenlappar. Kanske rent av passar på att be elektrikern installera JFB i centralen när det ändå är där och rotas.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.