Hej,

Sitter just med några gamla ritningar där jag vill göra förslag på några ändringar? Finns det någon internationell praxis för hur man bäst visar vad som ska bort och vad som ska in? T.ex. en vägg som ska rivas, gör jag den i rött? Och en vägg som ska upp, ett fönsteröppning som ska göras eller ett kök som ska in - målar jag detta i grönt? Använder man färger på detta vis? Om, inte hur visar man bäst på ritningen vad som ska rivas och vad som tillkommer?
 
Skulle nog lagt denna under rubriken 'Planlösningar' istället. Sorry.
 
När jag byggde om och byggde ut var bygglovskontoret myckey mer intresserad av hur det skulle bli. Mer än hur det såg ut innan.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
När jag byggde om och byggde ut var bygglovskontoret myckey mer intresserad av hur det skulle bli. Mer än hur det såg ut innan.
Huset är K-märkt och utomlands, och varenda detalj måste visas. På detta stadie handlar det främst om att visa för arkitekter, hantverkare och byggnadsingenjörer vad vi har tänkt oss.
 
M mvs skrev:
Huset är K-märkt och utomlands, och varenda detalj måste visas. På detta stadie handlar det främst om att visa för arkitekter, hantverkare och byggnadsingenjörer vad vi har tänkt oss.
Ok....

Du missade nog en del detaljer i ditt första inlägg.
 
Tråd flyttad till 'Planlösningar'
 
Hej! Kort svar är att saker som ska rivas ritas som streckade linjer, tillkommande väggar skrafferas med täta streck som lutar 45 grader. Färg undviks oftast på handlingar som ska fungera som kontraktshandlingar, men i förklarande/orienterande ritningar kan det vara ok. En ny öppning i befintlig vägg illustreras med samma skraffering som ny vägg, fast bara runt öppningen, så här:

Byggritning som visar skrafferade nya väggar och streckade linjer för rivning med exempel på ny öppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mvs
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.