Hej

Vi har planer på att bygga nytt. Men vet inte riktigt vart vi ska vända oss till för att det ska bli så smidigt som möjligt.

Det första vi gjorde är vi att bokade in en tid på banken. Men vi vart mycket missnöjda med information vi fick utav rådgivaren. Det första han sa när vi kom in va ” Det är dyrt att bygga nytt” Och han frågade om vi har kollat på någon husmodell. Nej det har vi inte svarade vi eftersom vi inte vet hur mycket Pengar vi har göra med.Det var bara negativitet från hans sida.

Så nu till min fråga. Hur har ni gjort ? Hur har ni gått tillväga ? Har ni köpt nyckelfärdigt? Har ni gjort nåt själv ?
 
R
F Ferra skrev:
Det första vi gjorde är vi att bokade in en tid på banken. Men vi vart mycket missnöjda med information vi fick utav rådgivaren. Det första han sa när vi kom in va ” Det är dyrt att bygga nytt” Och han frågade om vi har kollat på någon husmodell. Nej det har vi inte svarade vi eftersom vi inte vet hur mycket Pengar vi har göra med.Det var bara negativitet från hans sida.
Det låter mycket märkligt, kanske dags att testa en annan bank? Jag har SEB och precis som du ville jag kolla först hur mkt jag kunde låna för att veta hur mkt jag har att röra mig med. Det var inget som helst problem och det är också precis det som de skriver på sin hemsida om byggnadskredit:
https://seb.se/privat/lana/privatlan-och-krediter/byggnadslan
  1. Först ansöker du om ett lånelöfte så att du vet hur mycket du har att röra dig med innan du börjar leta tomt, entreprenör och husleverantör.
 
  • Gilla
Ferra
  • Laddar…
Hej!
Vi flyttade in i början på december förra året dvs för ca 2 månader sedan. Vi byggde med Myresjöhus och är väldigt nöjda med både bankman och med leverantören. Visst fick vi liknande kommentar första gången vi besökte banken men det är av en anledning- de vill helst veta hur mycket kostar huset för att kunna lämna besked om ni kan låna till det eller inte. Vissa klarar sig med att låna väldigt lite medan andra behöver belåna sig max. Och just max är det som avgör hur dyrt huset kommer att vara.

Tips: Sätt er ner och gå igenom er ekonomi, kolla hur mycket ni har för att lägga ut samt kolla också hur mycket ni kan låna( de flesta bankerna har kalkyler på sina sidor för att kunna räkna ut genom att ange månadsinkomst. ) . Därefter kan ni skicka efter offerter på några hus som ni tror skulle passa er.
När ni har ungefärlig pris på några hus som ligger både under och lite över er budget är det dags att besöka banken och prata. De vill oftast se vad de lägger ut pengar för och om man har några bilder eller offerter är de oftast mottagligare :)

Lycka till
 
  • Gilla
Ferra
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.