Pellegnillot71
Vi köpte kakel på K-rauta som fick sprickor som syntes bäst när väggen blev våt. Det berodde ju på att kaklet inte bränts i tillräckligt hög temp, vet jag dom själv håller på med keramik. Tydligen var det känt av K-rauta också för de betalade utan diskussioner för omkakling av hela badrummet.
 
Har varit med om samma problem, upptäckte det efter att vi satt en väg med plattor i ett badrum. Fick sortera och granska varje platta innan montage. Detta var fel från fabrik och dåliga plattor fick kasseras, blev dock kompenserad ifrån butiken vi köpt ifrån.
 
  • Gilla
Magnus1968
  • Laddar…
Av bilderna att döma är det glaseringen som har spruckit.
Sannolikt är själva kakelplattan intakt.
Tätskiktet bakom skall skydda själva väggen från fukt, så det är mest ett kosmetiskt problem.

Men jag håller med om att det är skitfult.

Gissar att något i tillverkningen av kakelplattorna gått fel, då det ser ut så överallt så är det nog fel på hela 'batchen'

Reklamera till inköpsstället, men de ersätter nog bara själva kakelplattorna.
Kolla med försäkringsbolaget.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Magnus1968 Magnus1968 skrev:
Tätskiktet bakom skall skydda själva väggen från fukt, så det är mest ett kosmetiskt problem.
Visst kan man kalla det "kosmetiskt problem" ur ett rent "vattenskadeperspektiv". I mitt nya badrum skulle jag dock snarare kalla det ett katastrofalt misslyckande med fullständigt oacceptabelt resultat. :cry:
 
  • Gilla
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
Har inte så bra koll på kakel men kan det kanske vara en platta som inte tål frost som utsatts för frost?
 
K Kennethihbg skrev:
Har inte så bra koll på kakel men kan det kanske vara en platta som inte tål frost som utsatts för frost?
I så fall borde själva plattan - kärnan/leran - tagit upp vatten och spruckit först/också.
 
L Lustigaattse skrev:
Är ganska säker på att det är fixet som bråkar .
Vet du om man rättat väggarna med fix ?
Alltså använt sig av för tjockt lager.
En hel del duktiga ( menar verkligen duktiga ) hantverkare från forna öst kan ha en förkärlek till att arbeta med fix istället för annat mtrl .
Har faktiskt sett just detta, man försökte rikta upp en vägg genom att använda fix som utbyggnad. Det som hände va att där man byggt ut med stora mängder fix uppstod just denna typ av sprickor medans på samma vägg har man fört på mängden man ska och där fanns inga sprickor, och ja det va samma bränning mm på kaklet.
 
  • Gilla
Olaf falo
  • Laddar…
Hur stora är plattorna? Är det små plattor så brukar man ju som regel inte ha så mycket fix bakom dom. Kanske en 6 mm kam max en 8:a till mindre plattor.
Men visst om man har rätat hela väggen med fix innan också så kanske men har aldrig hört eller stött på det problemet.
Jag tror på fabrikationsfel mer
 
Magnus 1968 Kanske är det så men jag tänker lite på hur porslin kan reagera på stora temperatur skillnader. Det krackelerar. Det händer ju oftast på äldre glaserade saker, som sagt bara en tanke.
 
K Kennethihbg skrev:
Magnus 1968 Kanske är det så men jag tänker lite på hur porslin kan reagera på stora temperatur skillnader. Det krackelerar. Det händer ju oftast på äldre glaserade saker, som sagt bara en tanke.
Jag tror - men vet inte - att det är för 'tunn' glasyr på dessa.
 
M målarbyxan skrev:
Har faktiskt sett just detta, man försökte rikta upp en vägg genom att använda fix som utbyggnad. Det som hände va att där man byggt ut med stora mängder fix uppstod just denna typ av sprickor medans på samma vägg har man fört på mängden man ska och där fanns inga sprickor, och ja det va
samma bränning mm på kaklet.
I ( mitt ) fall så kunde man se att ju högre upp på väggen man satt plattorna, desto mer sprickor / mer fix hade man använt .
 
J Jacphilip skrev:
Hej.

Jag undrar om någon kan råkat ut för detta.
Vi köpte själva kakel och en byggfirma utförde badrumsrenovering åt oss. Efter 18 månader upptäckte vi sprickor och när vi började undersöka stod det klart att hela badrummet hade spindelnätliknande sprickor. Inte helt lätta att visa på bild. 50% av alla kakelplattorna i badrummet har sprickor.
Besiktningsman säger att det är ett handhavandefel med bakomliggande fix, är det en korrekt bedömning?

Bästa hälsningar
Philip

Köpt billigt kakel online eller på något outlet? Oftast får man det man betalar för.
 
H
A AndersS skrev:
Den som gjorde besiktningen, var det en oberoende du kontaktat eller på uppdrag av företaget där du köpt kakel?
Vår erfarenhet av besiktningsmän, de ser att det är sprickor, vilket alla kan se med blotta ögat. Vad det beror på undersöker de inte och det verkar heller inte vara deras uppgift. De verkar heller inte ha den kunskapen. Besiktningen är till för att man ska kunna visa upp något papper på t.ex. sprickor i kakelplattorna. Man tycker att det skulle räcka med en bild till t.ex. försäkringsbolag, inköpsställe för kakelplattornaosv.
Men besiktningsmännen ska ju också tjäna pengar.
 
Meeger43
J Jacphilip skrev:
Hej.

Jag undrar om någon kan råkat ut för detta.
Vi köpte själva kakel och en byggfirma utförde badrumsrenovering åt oss. Efter 18 månader upptäckte vi sprickor och när vi började undersöka stod det klart att hela badrummet hade spindelnätliknande sprickor. Inte helt lätta att visa på bild. 50% av alla kakelplattorna i badrummet har sprickor.
Besiktningsman säger att det är ett handhavandefel med bakomliggande fix, är det en korrekt bedömning?

Bästa hälsningar
Philip
Jag är ganska säker på att ni har en tågbana i närheten. Vi har nämligen likadant efter ett par år. När tungt godståg kör förbi oss känner jag att huset "gungar" lite. Jag tror därför att det är det som är problemet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.