J
Hej.
Upptäckte idag när jag kom hem från jobbet att grannen har fällt ner minst 5 träd innanför vår tomtgräns.

Dom här träden hade vi självklart velat ha kvar, eftersom de gav oss både insynsskydd och viktig skugga på sommaren.

Har pratat med grannen, som säger att hon trodde dessa stod på hennes tomt men också att ”hon tänkte tanken att komma och prata med oss innan”. Ja, det skulle hon ju gjort..
Talade om för henne att jag skulle kolla upp exakt var tomtgränsen gick och att vi får ta det därifrån. Har nu gjort detta och minst dessa 5 träd var på våran tomt, kan även vara fler. Ligger massa stora grenar mm. i vägen så kan ej räkna exakt innan de är borta.

Hur kan vi går vidare med detta? Någon som har tips? Kan vi kräva grannen på någon sorts kompensation? Nya träd? Hur hade ni gjort?

Mvh Joel
 
  • Ledsen
Lilllen och 2 till
  • Laddar…
E
Kom överens med grannen om ett skadeståndsbelopp som denne ska betala er. Om grannen vägrar ersätta er för träden så kan ni ta den juridiska vägen med stämning eller polisanmälan
 
  • Gilla
Nyblivenhusägare123 och 3 till
  • Laddar…
T
Före diskussion tycker jag du ska diskutera att låta en entreprenadfirma gräva upp, transportera motsvarande, fullstora träd, och plantera dessa där de andra stod, och sen transportera bort stubbar och rotsystem från de gamla. Naturligtvis inte realistiskt men får nog grannen förhandlingsbar när en ren ekonomisk ersättning i nästa andetag tas upp som alternativ. Pengar i handen får ju faktiskt inte tillbaka träden, så det är ju att vara tillmötesgående. Smaken är som baken delad men jag förstår att en yta man vill ha stora träd på, som ofrivilligt blir en öppen, kal yta, nästan kan förstöra en tomt för MÅNGA år framåt.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
J
E Emil_K skrev:
Kom överens med grannen om ett skadeståndsbelopp som denne ska betala er. Om grannen vägrar ersätta er för träden så kan ni ta den juridiska vägen med stämning eller polisanmälan
Frågan är bara vad som man skall anse vara ett rimligt skadestånds belopp för 2 st 15-20meter talar 2 10 meters björkar och en 10meters gran?
 
Det låter ju inte helt orimligt att det skulle vara möjligt att återplantera motsvarande, och ifall en domstol anser det så har du ett gott läge. Med samtidigt låter det inte riktigt som träd med ett "trädgårdsvärde" utan mer ett ungt skogsbryn /större snår. Så från det perspektivet anses nog skadan vara betydligt lägre.

Svårt att gissa med knapphändig information.
 
Gissar på några tusen per träd, kanske 5-10 max.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
J
T Träkåk skrev:
Före diskussion tycker jag du ska diskutera att låta en entreprenadfirma gräva upp, transportera motsvarande, fullstora träd, och plantera dessa där de andra stod, och sen transportera bort stubbar och rotsystem från de gamla. Naturligtvis inte realistiskt men får nog grannen förhandlingsbar när en ren ekonomisk ersättning i nästa andetag tas upp som alternativ. Pengar i handen får ju faktiskt inte tillbaka träden, så det är ju att vara tillmötesgående. Smaken är som baken delad men jag förstår att en yta man vill ha stora träd på, som ofrivilligt blir en öppen, kal yta, nästan kan förstöra en tomt för MÅNGA år framåt.
Ja tyvärr så är våran enda fridfulla oas för barnen och oss själva förstörd för många år framöver. Var enda platsen på tomten vi får någorlunda bra skugga på sommaren.
 
T
A arkTecko skrev:
Det låter ju inte helt orimligt att det skulle vara möjligt att återplantera motsvarande, och ifall en domstol anser det så har du ett gott läge. Med samtidigt låter det inte riktigt som träd med ett "trädgårdsvärde" utan mer ett ungt skogsbryn /större snår. Så från det perspektivet anses nog skadan vara betydligt lägre.

Svårt att gissa med knapphändig information.
Nu framgår det inte i vad för omgivning huset är placerat men spelar egentligen ingen roll. Jag köpte ett torp där skogen formligen tagit över trädgården samt att några generationer före mig låtit en mängd planterade träd föröka sig så det var allehanda trädslag. Då ett fällt träd är ett fällt, tog det mig många år att succesivt glesa upp skogsträdgården till att bli lagom luftig, men med ett paraply av trädkronor över stora delar av gräsmattan. Körsbär, tall, björk, sälj, äppelträd, plommon, syrenberså. Hade någon kapat ned ett gäng av dessa när jag var klar och nöjd, hade det varit oförlåtligt. Har även haft stora tallar och björkar på tomten i villaområde och skulle lida om de mejades ner och bara ha buskar och gräsmatta kvar. Så att inte anse att storvuxna träd hör till en trädgård kan man inte säga, det beror helt på vilka ytor tomt man har samt individuell smak
 
T Träkåk skrev:
men spelar egentligen ingen roll
Jo det gör det eftersom domstolarna tar hänsyn till det.
 
T
A arkTecko skrev:
Jo det gör det eftersom domstolarna tar hänsyn till det.
Konstigt för det är ju betydligt enklare att ersätta t.e.x buskar. Fullväxta träd är ju i princip omöjliga att ersätta. (för kommande generation då, OK)
 
A
sällan som någon ersätter Björk.
Och Björk, tall, gran i dessa storlekar är inte värda mycket.. dryga 50 kr från industrin
per styck.. Och ved värde ca 1000 kr.

alla primära lövträd växer fort och ger skugga..
al, asp, Björk, rönn, hägg, sälg m, fl..
tukta dessa i tid så får ni fint skydd både från sol och från grannar.
Jag hade begärt 3000 kr och sedan köpt björkar
.
 
T
Maskintok skrev:
sällan som någon ersätter Björk.
Och Björk, tall, gran i dessa storlekar är inte värda mycket.. dryga 50 kr från industrin
per styck.. Och ved värde ca 1000 kr.

alla primära lövträd växer fort och ger skugga..
al, asp, Björk, rönn, hägg, sälg m, fl..
tukta dessa i tid så får ni fint skydd både från sol och från grannar.
Jag hade begärt 3000 kr och sedan köpt björkar
.
5tkr/st för 2m:s björkar på affären... Tar dock rätt många år före dom är uppe i 8-10m och blir ståtliga träd. Tall tar betydligt längre tid på sig, 70-100år. Går ju inte att värdera skadan i pengar men 10 000:-/st om det va rejäla träd och nu är ett månlandskap. Inte virkesvärde utan lidandet som räknas här. Självklart väldigt beroende hur brutalt vyn förändrats men om det innebär "katastrof" för TS. Osämja fullt förståeligt
 
H
Var det ju inga stora träd att prata om 15-20 m.
Sen tall är ju ett värdelöst träd att få skugga av då kronan är i toppen.
Enda träd som jag skulle velat ha är björken.
 
A
T Träkåk skrev:
5tkr/st för 2m:s björkar på affären... Tar dock rätt många år före dom är uppe i 8-10m och blir ståtliga träd. Tall tar betydligt längre tid på sig, 70-100år. Går ju inte att värdera skadan i pengar men 10 000:-/st om det va rejäla träd och nu är ett månlandskap. Inte virkesvärde utan lidandet som räknas här. Självklart väldigt beroende hur brutalt vyn förändrats men om det innebär "katastrof" för TS. Osämja fullt förståeligt
njä inte alls.
Jag har fått upp genom hybrider Björk som är idag 10 m höga men bara 13 år.

Så jo det går.
Och det går inte heller att jämföra plantage björkar på 2 m med naturliga björkar..
Men finsk vårtbjörk växer fort och blir fina.

tall tar inte 70 år på sig för att bli stora..
De är rejäla redan efter 35 år..
Samma med gran.
lägsta slutavverkingsålder i Sverige är ca 65 år.. Och då är skogen ganska grov..
 
B
Vill minnas att rättspraxis numera är baserat på ändringen av fastighetens värde, då värdet som ved/timmer ofta är nära försumbart, och kostnaden för återställning blir helt orimligt hög (ett 30år gammalt träd är dyrt att köpa, transportera och plantera...).

Jag skulle gissa nånstans runt 10k ersättning.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.