Hej!
Jag ska flytta in i ett hus byggt 65, souterräng, platta på mark.
Huset har luft/luft och direktverkande el som uppvärmning. Vilket ju blir dyrt i längden. Så vi tänkte byta till vattenburen värme med antingen bergvärme eller luft/vattenpump.

Elen är till stor del från 65
Huset har självdragsventilation och jag tycker mig se eternitrör (fattar att man antingen ska låta vara eller renovera)

Avloppsrören i badrum/tvättstuga i källare är i gjutjärn och golvbrunnen i källaren är väldigt rostangripen. Ser ut att komma rinningar från rören ner på väggen

I matkällaren och förrådet uppmättes fukt (huset dränerades 2010 med platonmatta och har fått nytt tak)

Nu undrar jag i vilken ordning det är bäst att göra saker? Vi har kanske har 700 000 att röra oss med och tänker endast ytrenovera själva. Resten tar vi in folk för.
Vi kommer i första hand att inventera asbest i huset inför framtida renoveringar
Sedan byta uppvärmningen.
Men efter det?
Är det vettigast att fixa ventilationen först och sen källareproblemen eller tvärtom?

tacksam för hjälp
Hälsningar
Mig
 
Värme och ventilation samtidigt skulle jag säga, dvs även badrum och ev. tvättstuga.
 
Tack för svar :)
Så du menar
Uppvärmning/ ventilation och källare samtidigt?

För vi behöver göra elen också
Det kommer kosta
100000 för el
Källare (rivning och renovering) 300000 (utifrån att ett badrum kan kosta 150000
Uppvärmning 300000 (inkl installation av vattenburen värme och pump)
Ventilation 150000

så jag menar att vi lär prioritera (bort) något och ha det som femårsplan istället. Vad skulle ni väntat med? :)

hälsningar från mig igen
 
Är det verkligen något som måste göras med källaren och måste verkligen all el bytas ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Är det verkligen något som måste göras med källaren och måste verkligen all el bytas ?
ja det är lite det jag undrar.
Fukt har uppmätts i ena hörnet av källaren, över kritisk nivå enligt besiktning. Sticker i näsan när man är nere i källaren men det luktar inte mögel bara som vanligt fuktigt hus brukar göra. Gjutjärnsbrunnen och avloppsrören ser ut att kunna paja när som helst så det känns ju rätt akut ändå.
Nej, hela huset behöver inte ny el. Kök och badrum är till exempel nytt.
 
Om det är dränerat borde det inte behövas göra mer än att fixa ventilation och värme. Det håller borta det mesta av fukten.
 
Behöver ni göra all el på samma gång?
Vi gör elen löpande, rum för rum. Började från elcentralen med ny matning. Just nu skarvas det bara mellan ny och gammal kabel vid de rum vi inte kommit till än.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Om det är dränerat borde det inte behövas göra mer än att fixa ventilation och värme. Det håller borta det mesta av fukten.
Ah ok, då kanske jag kan vänta med förråd och matkällare och bara ta toaletten.
Tack för svar! :)
 
tensiden tensiden skrev:
Behöver ni göra all el på samma gång?
Vi gör elen löpande, rum för rum. Började från elcentralen med ny matning. Just nu skarvas det bara mellan ny och gammal kabel vid de rum vi inte kommit till än.
hej!
Mja, vi ska ta in några firmor som får avgöra och lämna offerter. Huset är byggt 65 och elen är till stor del original.
 
S crissyps skrev:
hej!
Mja, vi ska ta in några firmor som får avgöra och lämna offerter. Huset är byggt 65 och elen är till stor del original.
Firmorna kommer inte kunna hjälpa er med ett sådant beslut.
För övrigt är vår mesta el från -57. Helt okej, förutom en del uttag som inte är så lämpliga att använda.
 
tensiden tensiden skrev:
Firmorna kommer inte kunna hjälpa er med ett sådant beslut.
För övrigt är vår mesta el från -57. Helt okej, förutom en del uttag som inte är så lämpliga att använda.
Men nog har de mer kunskap om el än vad jag har iaf? Och det sägs att el håller i 50 år. Men jag har också hört om el som hållit längre.Jag hoppas ju iaf att elfirmorna är ärliga. :) Till exempel ser elskåpet väldigt fräscht ut. Försäkringsbolaget verkade också ganska måna om att se över elen.
 
S crissyps skrev:
Men nog har de mer kunskap om el än vad jag har iaf? Och det sägs att el håller i 50 år. Men jag har också hört om el som hållit längre.Jag hoppas ju iaf att elfirmorna är ärliga. :) Till exempel ser elskåpet väldigt fräscht ut. Försäkringsbolaget verkade också ganska måna om att se över elen.
Jo, att bedöma elen ja. Men det behöver inte betyda att all el måste bytas NU. Vill bara skicka med att det kan gå fint att ta det rum för rum eller liknande beroende på förutsättningarna.
 
tensiden tensiden skrev:
Jo, att bedöma elen ja. Men det behöver inte betyda att all el måste bytas NU. Vill bara skicka med att det kan gå fint att ta det rum för rum eller liknande beroende på förutsättningarna.
ja men tipset är jag tacksam för ☺️
 
Jag skulle nog ha prioriterat att göra en del av de smutsigaste jobben först, typ byta avloppen i källaren. Även om man spärrar av brukar damm från så stora jobba sprida sig i mer eller mindre hela huset och därför är det skönt att ha det bakom sig.
Nåt som kommer tidigt är ju också stora jobb som att ändra planlösning, dvs flytta innerväggar eller likn, om ni nu tänkt er det.

Elen skule jag vänta med och sen ta rum för rum om det inte uppenbart är stora brister i anläggningen. Det viktigaste här är att ha jordfelsbrytare (som allra minimum till uttag utomhus, i kök och badrum).

Ett tips ang fukten i källaren - för att bättra luftkvaliteten tillsvidare - ställ in en bättre luftavfuktare, det brukar göra avsevärd skillnad.
 
D Dublin skrev:
Jag skulle nog ha prioriterat att göra en del av de smutsigaste jobben först, typ byta avloppen i källaren. Även om man spärrar av brukar damm från så stora jobba sprida sig i mer eller mindre hela huset och därför är det skönt att ha det bakom sig.
Nåt som kommer tidigt är ju också stora jobb som att ändra planlösning, dvs flytta innerväggar eller likn, om ni nu tänkt er det.

Elen skule jag vänta med och sen ta rum för rum om det inte uppenbart är stora brister i anläggningen. Det viktigaste här är att ha jordfelsbrytare (som allra minimum till uttag utomhus, i kök och badrum).

Ett tips ang fukten i källaren - för att bättra luftkvaliteten tillsvidare - ställ in en bättre luftavfuktare, det brukar göra avsevärd skillnad.
ah ok, ja en liten avfuktare har vi ju :) och rimliga tips i övrigt. Tusen tack :)
Vi kommer inte ändra planlösning. Det är ett arkitektritat 60talshus , utan det är just nu väldigt tråkiga renoveringar vi måste prioritera , så som avlopp, el, ventilation och uppvärmning. Men visst kan det också vara en idé att göra lite i taget med avlopp och el skulle jag tro ☺️
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.