C
Vi har ett 190m borrhål för bergvärme (borrat 2006) som troligtvis ligger 4 meter från fasaden där vi skulle vilja bygga en uteplats. Jag vet inte hur långt under markytan som hålet börjar.

Ser ni några problem med att gjuta en betongplatta där? I vilka situationer kan man behöva komma åt borrhålet?
 
Jag skulle inte ha gjort det. För stort problem i framtiden om det skulle bli något knas med slangarna. Sen har jag inte kompetens att bedöma hur stor risken är.

Jag skulle nog ha lokaliserat hålet och förskökt förhålla mig till det.
 
  • Gilla
capybara och 3 till
  • Laddar…
Leta på hål och slangarna. Slangarna går ju att dra om så du kan komma åt dom även med uteplatsen färdig.
 
R Runnis skrev:
Leta på hål och slangarna. Slangarna går ju att dra om så du kan komma åt dom även med uteplatsen färdig.
Hur gör man då?
 
N nybyggarn3 skrev:
Hur gör man då?
Slang mellan borrhål och hus kan du byta och dra om. Det sitter vinkelkopplingar på slangen från hålet. Jag har aldrig gjort något sådant men jag ser inget hinder i att byta mellan hålet och huset.
 
B
Borrhålet har ju stort värde. Jag hade inte velat bygga in det utan en servicelucka eller liknande, så man har en chans att byta en läckande anslutning.

Säkert helt i onödan, men det känns fel att bygga in risken.
 
  • Gilla
capybara och 2 till
  • Laddar…
Grannen har byggt HUS över sin brunn.... När de trodde att pumpen hade bnrunnit så var första "domen" att golvet i köket skulle behöva rivas upp för att komma åt (om han inte ville borra ny brunn för 80.000.

Nu var det som tur var ett elfel som kunde lagas

Så nej. Bygg inte över utan att du kommer åt det efteråtvia exv inspektionslucka. .
 
  • Gilla
capybara och 2 till
  • Laddar…
Pratade för ett tag sedan med en kille som installerarvärmepumpar. Han berättade att när de borrat hos en privatperson så var det en luftficka i berget så de råkade skjuta upp grannens slangar ur sitt hål. Vore tråkigt om man råkar ut för det samma i sitt uterum :sweat:. Om jag skulle göra utbyggnaden som du tänker så skulle jag sätta brunn runt foderröret och dra kollektorn i rör mellan brunn och VP, ifall man skulle få problem så kan man alltid lyfta på locket till foderrör och dra om kollektor om det skulle behövas
 
C
Bra tankar, tack så mycket! Det låter som att vi kanske får tänka om och kanske nöja oss med ett trädäck istället.
 
Uterum går ju bra att göra på plintar med så det ska ju inte vara så svårt att undvika hålet om du vet var det är.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.