Jag funderar över en sak med de ofta nämnda 4.5m från tomtgräns.
Om det nu står ett hus på min sida som står närmre än 4.5, säg 2m, vad händer då om bygglov beviljas med 4.5m från min gräns?
Jag menar de 4.5m kommer ju frän hälften av 9m som sägs vara mot brand för släckningsåtkomst? Någon med insikt?
 
Abbe W Abbe W skrev:
Jag funderar över en sak med de ofta nämnda 4.5m från tomtgräns.
Om det nu står ett hus på min sida som står närmre än 4.5, säg 2m, vad händer då om bygglov beviljas med 4.5m från min gräns?
Jag menar de 4.5m kommer ju frän hälften av 9m som sägs vara mot brand för släckningsåtkomst? Någon med insikt?
Abbe W Abbe W skrev:
Jag funderar över en sak med de ofta nämnda 4.5m från tomtgräns.
Om det nu står ett hus på min sida som står närmre än 4.5, säg 2m, vad händer då om bygglov beviljas med 4.5m från min gräns?
Jag menar de 4.5m kommer ju frän hälften av 9m som sägs vara mot brand för släckningsåtkomst? Någon med insikt?
Det nya bygglovet:
Inför tekniskt samråd ska brandskyddsbeskrivning redovisas med bland annat brandspridningen mellan småhus. Praktiskt kan byggherren få köpa brandklassade fönster och ha dörrstängare på dörrar.

Du som byggt närmare tomtgräns ska redan ha gjort dessa åtgärder eftersom du har ansökt om en avvikelse för avståndet. Även om kommunen inte ställt kravet på brandåtgärder ska du som byggherre fortfarande uppfylla regelverket.

I verkligheten kan väl detta bli en tillsyn i efterhand på ditt hus om grannen anmäler dig?


Ps. Jag har aldrig läst förarbetet till Byggnadsstadga så är inte helt säker varför just 4.5 meter bestämdes, men har nog fler orsakar än för att komma åt med släckning.
 
Maalox
Sett ur en brandsäkerhetssynpunkt så är detta okej, så länge man följer BBR och uppför byggnationen med korrekt brandklass, dvs IE60.

Har jag förstått den kronologiska ordningen rätt så är ”4.5m till tomtgräns” en gammal regel för brandsäkerhet (före moderna material/tekniker fanns tillgängliga) där 9m ( 4.5m på vardera sida tomtgräns) ansågs ge fullgott brandskydd.

Dessa 4.5m lever idag kvar i många detaljplaner, kanske för att det anses vara en rimligt avstånd sett ur andra perspektiv, samt används titt som tätt i rättsfall med referens till paragraf 39 Byggnadsstadgan.
 
LaszloToth LaszloToth skrev:
Det nya bygglovet:
Inför tekniskt samråd ska brandskyddsbeskrivning redovisas med bland annat brandspridningen mellan småhus. Praktiskt kan byggherren få köpa brandklassade fönster och ha dörrstängare på dörrar.

Du som byggt närmare tomtgräns ska redan ha gjort dessa åtgärder eftersom du har ansökt om en avvikelse för avståndet. Även om kommunen inte ställt kravet på brandåtgärder ska du som byggherre fortfarande uppfylla regelverket.

I verkligheten kan väl detta bli en tillsyn i efterhand på ditt hus om grannen anmäler dig?


Ps. Jag har aldrig läst förarbetet till Byggnadsstadga så är inte helt säker varför just 4.5 meter bestämdes, men har nog fler orsakar än för att komma åt med släckning.
Menar du på allvar att mitt garage som stått där sedan 1984 kan bli anmält av det nybyggda huset som just fått bygglov?
 
Maalox
Måste ju vara så att ny byggnation får anpassa sig till de förutsättningar som råder, annars blir saker och ting helt uppåt väggarna
 
Abbe W Abbe W skrev:
Menar du på allvar att mitt garage som stått där sedan 1984 kan bli anmält av det nybyggda huset som just fått bygglov?
Jag har tyvärr dålig koll på reglerna från 1984, men har du byggt huset enligt den tidens regler är det inga problem. Har tyvärr inget rättsfall som jag vet om något liknande fall.
 
  • Gilla
Abbe W
  • Laddar…
Abbe W Abbe W skrev:
Menar du på allvar att mitt garage som stått där sedan 1984 kan bli anmält av det nybyggda huset som just fått bygglov?
Nej. Det är den nya byggnaden som ska anpassa konstruktionen till hur omgivningen ser ut. Begreppet tomtgräns finns inte längre. Istället gäller att beakta risken för brandspridning mellan byggnader, oavsett deras placering på tomter.
 
  • Gilla
Abbe W
  • Laddar…
T Tony Brand skrev:
Nej. Det är den nya byggnaden som ska anpassa konstruktionen till hur omgivningen ser ut. Begreppet tomtgräns finns inte längre. Istället gäller att beakta risken för brandspridning mellan byggnader, oavsett deras placering på tomter.
Tack :) en fråga då, Dvs den nya byggnaden skall ha "extra brandskydd" för att mitt existerande garage är närmre än 9m?
 

Bästa svaret

Abbe W Abbe W skrev:
Tack :) en fråga då, Dvs den nya byggnaden skall ha "extra brandskydd" för att mitt existerande garage är närmre än 9m?
Avståndskravet är 8 meter för att kräva skydd mot brandspridning. Det är således den nya byggnaden som ska ha ett skydd på EI 30 eller EI 60. Skyddsklassen beror på vad det är för byggnad och ev. så kan det också bero på om den "gamla" byggnadens yttervägg är befintligt utformad så att man kan tillgodoräkna sig någon klass i den.
 
  • Gilla
Abbe W
  • Laddar…
Många tack!
 
Maalox
Här har du premisserna i detalj:

Skärmdump av brandskyddshandboken med tabell för skydd mot brandspridning mellan småhus och komplementbyggnader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


  1. Länk till BBRs handbok här
 
  • Gilla
Abbe W
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.