Min transformator gick åt pipan häromdagen till belysningen i badrumsskåpet. öppnade skalet och hittade en markering på kretskortet som heter F1 men där sitter ett motstånd istället.
Vänder man på kretskortet så ser man att motståndet sitter direkt efter fasen. Fram med multimetern och mätte innan motståndet och där var 230V men inget efter.... bifogar en dålig bild.

Någon som vet om det kanske finns säkringar som ser ut som motstånd???
 
  • bilder 002.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jovisst kan man ha ett motstånd som säkring, det skall då vara ett flamsäkert. Det finns även säkringar som ser ut som motstånd.

Varför har säkringen rykit?, kontrollmät (ohmmät) effektransistorerna mellan mittpinnen och den som verkar gå till GND i kopplingen (mera koppar), är det 0 ohm eller nära noll så är det nog kört.

Återkomm med bättre bild och vad som står på effekttransistorerna, eller sök data på ELFA själv. Det brukar bli kortis mellan drain och source.

Det kan även vara kortslutning i nätlikriktaren, inte alltför ovanligt. Likriktaren kan bestå av 4 dioder som det står 1N400X på (X=4-7) eller en klump med 4 anslutningar.

Prototypen
 
Jag skulle koppla belysningen tillfälligt via en stickkontakt pga annat arbete i badrummet, och det gick bra första gången men andra gången jag stack in den i uttaget sa det pang och blev mörkt, jag kan ju ha vänt fas och noll i uttaget 2:a gången men har det någon betydelse??
 
Fas och noll in ska inte ha någon betydelse och hur du matar med fast anslutning eller stickpropp har absolut ingen betydelse, tror att den vanliga slumpen har varit framme. Det var dags.

Prototypen
 
Och lycka till med trisslotten =)
 
Knecke skrev:
Och lycka till med trisslotten =)
Samt hos läkaren;)
 
Jag hade felsökt och förhoppningsvis lagat "trafon" men om du inte vet vad du pysslar med (tråden antyde till det) så rekommenderar jag att du slänger den i elektronikskroten och köpen en likvärdig ny.
 
Det blev 50kr på trisslotten =) så det blir att använda vinsten till ny transformator....
 
Haha, fru Fortuna svek alltså inte =)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.